Rosarium Vondelpark

Het Rosarium Vondelpark ligt in het noordwesten van het park en is dagelijks vrij toegankelijk. De rozentuin heeft 63 zeshoekige rozenperken met bijna evenveel rozensoorten. Op de foto het perk R. ‘Marie Pavie’. Als bijzonderheid zijn de perken omringd door lage ligusterhagen en er ligt een patroon van oude klinkerbestrating. In het midden ligt gazon waarop gelopen en gezond kan worden, in de randen wilde rozen, heesters en bomen. De rozentuin heeft sinds enkele jaren nieuwe “Rozenbanken“ aan de noord- en oostzijde naar het ontwerp van ontwerpbureau Anouk Vogel.

Amsterdam Vondelpark Rosarium Amsterdam Vondelpark Rosarium Amsterdam Vondelpark Rosarium Amsterdam Vondelpark Rosarium

Rozen

In de rozentuin vindt u verschillende rozenrassen en soorten. De perken zijn circa 23 m2 groot waarin gemiddeld 150 rozen groeien van dezelfde soort. In 2016 zijn 18 hele perken vernieuwd. Sinds het voorjaar 2014 wordt de rozentuin volledig onderhouden door vrijwilligers namens de Stichting Hart voor het Vondelpark in samenwerking met de Gemeente Amsterdam.
Een impressie van het Rosarium op 18 juli 2016 vindt u op de website van vondelpark.com

In de Foto galerij staan meer foto’s van het Rosarium.

Plattegrond met foto’s van de rozentuin staan op www.inhetvondelpark.nl/rosarium

Amsterdam Vondelpark Rosarium Amsterdam Vondelpark Rosarium

Historisch

Op initiatief van de Vereniging tot bevordering der Rozenteelt “Nos Jungent Rosae” werd in 1936 het eerste Rosarium aangelegd in het Vondelpark, ontworpen door Jello Jongsma en F.J. Abbing met 144 rozenvakken. De aanleg werd door het Comité “Praktisch Werken Amsterdam” uitgevoerd, een groep van circa 70 jonge werklozen. Aanvankelijk als Rozententoonstelling opgezet met de naam “Kleurenpracht II” in samenhang met een tentoonstelling van 37 beelden, samengebracht door de Amsterdamse Kring van Beeldhouwers. Na augustus 1936 werd het een openbaar toegankelijk Rosarium. In het zuidwesten stond een halfronde stenen “Oprichtersbank” die bij het 75-jarig jubileum van het toen particuliere parkbestuur in 1939 werd onthuld om de oprichters van de vereniging te eren.
Overzicht van het Rosarium 1936 www.inhetvondelpark.nl/rosarium1936
In 1952 schonk de particuliere vereniging het gehele park aan de Gemeente Amsterdam die hiermee eigenaar werd van het Vondelpark. Na circa 20 jaar is dit eerste Rosarium in relatie met een hele parkrenovatie vervangen in 1958 door het huidige Rosarium naar het ontwerp van architect Egbert Mos.
De Oprichtersbank is in 2010 gerestaureerd en aangepast door Geert Lebbing, en verplaatst naar een zonniger plek in het noordwesten. De namen van de 34 oprichters van de “Vereeniging tot oprichting van een Rij- en Wandelpark te Amsterdam“ zijn hierop vermeld.
Bij de opening van het Rosarium in 1958 werd het beeld van “Teun de Jager” geplaatst, een personage uit het boek “Camera Obscura” (1839) van Nicolaas Beets (Hildebrand). Het beeldje is gemaakt door Jan Bronner. Het complete “Hildebrandmonument” met 8 beelden en een fontein staat in Haarlem, in de Haarlemmerhout.