Belmonte Arboretum Wageningen bezocht vóór en na de jaarvergadering
8 maart 2017 701 Views

Belmonte Arboretum Wageningen bezocht vóór en na de jaarvergadering

Voor ons begon de jaarvergadering 4 maart 2017 een dag eerder met een bezoek aan het Belmonte Arboretum in Wageningen. Om enkele redenen wilden we daar heen; het ligt maar 8 kilometer van Rhenen en daar groeit een bijzondere bomen-collectie mét een omvangrijke collectie historische rozen én de Nederlandse Rozenvereniging heeft een schenking gedaan aan Belmonte Arboretum voor nieuwe rozen-naambordjes die er inmiddels staan.
Bij de toegangsweg Belmonte Arboretum nabij het Koetshuis

Vanaf de Neder-Rijn-kant is het voor onze begrippen in Wageningen een ‘berg’ op fietsen, de hoofdtoegang met een mooi informatiebord ligt aan de Generaal Foulkesweg 94 en je kan er dagelijks van zonsopgang tot zonsondergang vrij wandelen. Dankzij de regen nu extra rustig groeizaam weer. Via het hoofdpad langs de rozenfamilie Rosaceae, de appelbomen met begroeiing van Maretakken die bijna in bloei stonden en aan de andere kant de Magnolia’s in knop. Links van dit pad via het gazon zagen we de eerste bloemen van: een Rhododendron dauricum. Iets verderop de eerste rozenstruiken in het perk historisch tuinrozen van voor 1800, echt bijzonder dat deze rozen hier in de grond staan. Op het fraaie informatiebord staan de beeldmerken van ‘Geregistreerd Museum’ en de ‘Stichting Nederlandse Plantencollecties’. Daarnaast de tekst: Bebording is mogelijk gemaakt door de Nederlandse Rozenvereniging, met de bekende gestileerde rode roos erbij.

Informatiebord Historische tuinrozen voor 1800

Even een moment om lang trots op te zijn, maar dat was het begin. Hier staan zeven rozen-groepsborden bij de verschillende rozenborders. Bij de rozen zelf een net naamplaatje met de roosnaam, groep en herkomst en eveneens met onze gestileerde roos. De nieuwe naamplaatjes zijn ook voorzien van een ‘vlekkerig’ vierkantje, een QR-code (Quick Respons – snelle reactie). Met een QR-reader, een programmaatje op je ‘smartphone’, kan je de informatie van de roos op je beeldscherm laten tonen, dat gaat echt razend snel en werkt heel goed. Kortom, helemaal bij de tijd deze nieuwe roos-naambordjes met het beeldmerk van de Rozenvereniging. Honderden roos-naambordjes dus. In de regen extra plezierig rondlopen langs de diversiteit van oude en jonge gestekelde takken, uitlopende takken, de laatste bottels, jong blad, door een geweldig park.

Nieuw roosnaambordje Rosa Maidens Blush

De jaarvergadering op zaterdag 4 maart was voor mij de eerste en via de voordracht vanuit het bestuur en instemming van de leden werd ik gekozen als algemeen bestuurslid met het aandachtspunt website. Momenteel verzorgen Monique Nuijten en ik de website van de vereniging. Nieuwsberichten en artikelen plaatsen, informatie over rozen aanbieden en hiermee lezers uitnodigen om ook lid te worden van de vereniging. Het programma van activiteiten uitdragen en het Rozenbulletin onder de aandacht brengen.
Bezoek de website regelmatig en schrijf eens een reactie of artikel richting webmaster@rozenvereniging.nl (ontvangers: Monique Nuijten en Hans Homburg).

Zondagochtend 5 maart scheen de zon en kon ik Gon overhalen weer naar Belmonte Arboretum Wageningen te fietsen en daar nog even genoten van de bomen, de rozenstruiken en het uitzicht over de Neder-Rijn tot aan de Waal vanaf de Wageningse Berg. Niet onvermeld mag blijven is de uitgebreide collectie Rhododendrons die iets eerder dan de rozen bloeien. Eén bloeiende Rhodo kwamen we tegen achter het huis op nr. 94, een prachtig bloeiende roze R. dauricum die van oorsprong in Siberië en de Oeral groeit. Verder een prachtig Bijenhotel Bzz-halte 339 (het aantal bijensoorten in Nederland), veel monumentale bomen en een prachtig beeld Plant ‘Ontluikend leven’ van Huub & Adelheid Kortekaas op 24 mei 1977 geplaatst.

Het beeld Plant Ontluikend leven

Een aanbeveling om dit park vanaf mei tot en met september te bezoeken en het goede nieuws is dat er op zaterdag 3 juni 2017 een reis wordt georganiseerd naar het Belmonte Arboretum in Wageningen door de vereniging, zie het activiteiten programma

Een uitgebreider fotoverslag vindt u in de Foto galerij.

Hans Homburg
8 maart 2017

Previous Leer vakkundig rozen snoeien
Next Rimpelroos al in bloei op 26 april 2017