18 juli 2017 515 Views

Dag van de Roos Westbroekpark Den Haag 16 juli 2017

Na de rozenkeuring op donderdag 13 juli door een internationale jury, worden de prijzen door het gemeentebestuur van Den Haag uitgeloofd aan de winnaars. Dan volgt op zondag de Dag van de Roos in het Westbroekpark waar de prijswinnende rozenvakken zijn gemarkeerd met een bordje. De Gouden Roos van Den Haag, dit jaar HEIDETRAUM PLUS van Noack uit Duitsland, was te vinden bij de Haagse vlag in het Leirozenhof.
Ook de dag van De Posthoorn Publieksprijs en uitverkoren op 13 juli was de roos WELLENSPIEL van Kordes in de rand van het Voorhof in een nieuw bed 161 (2017).

Na het wisselvallige weer met nogal stevige regen voorafgaand aan de keuring hebben de meeste rozen even tijd nodig om te herstellen. Winnaars van donderdag waren nu soms net over de mooiste bloei heen. Het is soms een kwestie van dagen voor de mooiste vorm en kleur. Dit jaar hebben de rozen het niet makkelijk gehad. Dat was ook te zien aan de Gouden Roos van vorig jaar de Sirius, die de mooiste bloei achter de rug had op dit moment. Ach, de bloei herhaalt zich, zeker wanneer de uitgebloeide bloemen worden weggeknipt.

Na een rondwandeling langs de meeste vakken hadden we een mooi beeld van de rozen en het park als geheel. De proefvelden voorbij het Patiohof waren ook te bezichtigen en deze rozen groeien soms op in gezelschap van wilde plantjes om te wennen aan een omgeving met natuurlijke invloeden of voor rozenliefhebbers die weinig tijd hebben voor het onderhoud. Hier staan ook echt mooie rozen bij die ooit een naam zullen krijgen.

Twee Gouden Prijzen voor Nederland

Het is mooi om de prijswinnende rozen te ontmoeten. De Duitse bedrijven Noack, Kordes en Tantau ontwikkelen al jaren prachtige rozen en eveneens ook die uit Engeland, Frankrijk en België. Dit jaar ook 2 rozen op de erelijst uit ons eigen Nederland, allebei van Marco Braun. Goud voor de heesterroos MYKA en goud voor de leiroos PARAGON. Met de felicitatie hiervoor van de Nederlandse Rozenvereniging!

Ook andere mooie rozen bekeken, zoals de Marie Ann, Orangerie, Mr. Darcy, Hansestadt, Wellenspiel, Westart en honderd andere.

Een goed bezocht evenement met kraampjes van de Imkersvereniging Den Haag, IVN, KNNV, Groei & Bloei de Nederlandse Rozenvereniging en Denktank Westbroekpark. Rozen en Beeldenwandelingen, schilderen voor kinderen en schminken, workshop corsages maken, verkoop rozen van Belle Epoque Rozenkwekerij en een prima catering met live gitaarmuziek.

Informatie over de rozenkeuring vindt u op de pagina Rosarium Westbroekpark

Verslag en foto’s Hans Homburg
18 juli 2017

Previous Symposium Dé Roos en doop nieuwe roos door Koningin Máxima