…mooie stad achter de duinen

Het Westbroekpark

Het Westbroekpark met een totale oppervlakte van ruim 18 ha, is begin jaren ’20, van de vorige eeuw, aangelegd volgens het plan van Pieter Westbroek, de vroegere directeur van de gemeentelijke plantsoenendienst. Na de Tweede Wereldoorlog werd dit park populair, omdat er vanaf 1948 bloemententoonstellingen werden georganiseerd. Het park heeft grote speelweiden, ruime vijvers en een bloementuin. Door de losstaande boomgroepen en schilderachtige doorkijkjes doet het park qua aanleg denken aan Engelse parken. De bloementuin is onlangs uitgebreid met vele vaste planten.

SIRIUS - Gouden Roos van Den Haag 2016 Westbroekpark - CHECKMATE Dickson 2013 Noord Ierland Westbroekpark - BRILLANT KORSAR Kordes 2010 Duitsland Westbroekpark - DANCING BUTTERFLY Verschuuren jr. 2002 Nederland

Het pronkstuk van het Westbroekpark is zonder enige twijfel het internationaal rosarium, een rozentuin waarin tussen eind juni en oktober zo’n 25.000 rozen bloeien op ongeveer 350 bedden. Jaarlijks vormt het rosarium het decor voor een internationaal rozenconcours, waarbij een internationale jury de rozen keurt en per categorie de certificaten goud, zilver of brons toekent.

Den Haag Westbroekpark Panoramahof Den Haag Westbroekpark Voorhof

Afdeling A

Als eerste kunnen kwekers, maar ook amateurs, nieuwe nog niet in de handel zijnde rassen inzenden voor de keuringen in afdeling A. Deze rozen worden in kleine bedjes opgeplant op een veld buiten het rosarium. De Vaste Keuringscommissie (VKC) keurt de rassen anoniem en in totaal vijf maal. Daarna, in het tweede bloeiseizoen komt de Internationale Keuringscommissie (IKC) eenmaal een oordeel vellen. 75% van de punten staat dan al vast. De IKC voegt 25% toe. Gouden medailles in iedere categorie (trosrozen, grootbloemige rozen, park/heesterrozen, patiorozen, leirozen) voorwaarde is wel dat er minimaal 60 punten behaald zijn. Het is afwachten of deze nieuwe rassen ook daadwerkelijk in de handel worden gebracht.

Afdeling B

Handelsrassen kunnen worden ingestuurd in afdeling B van het concours. Gemiddeld worden er zo’n 40 rassen per seizoen aangemeld (en soms nog meer). Dit betekent dat er tenminste 40 vakken in het rosarium moeten worden geruimd. Het is een komen en gaan van rozenstruiken in het Haagse Westbroekpark. Daardoorheen lopen ook nog eens de inzendingen voor de Excellence keuringen. De keuringen in afdeling B worden uitsluitend gedaan door de VKC. In afdeling B van het concours krijgen rassen die minimaal 60 punten behaald hebben een certificaat van aanbeveling. De rozenrassen die dit halen gaan over naar afdeling C.

Afdeling C

Voor C kan men dus niet inschrijven; dat moet het ras verdienen. In feite is afdeling B het toelatingsexamen voor afdeling C. De hoogste onderscheiding in deze afdeling is de Gouden Roos van Den Haag. Een International Jury (IJ) samengesteld uit vakmensen en leken, komt jaarlijks eenmaal voor de keuring bijeen. Rozen in deze afdeling kunnen hooguit vijf maal (vijf jaar) aan de keuring deelnemen. 50% van de punten die door de VKC in afdeling B is toegekend, blijft gedurende die vijf jaar staan. In afdeling C zijn voor elke categorie de certificaten Goud (minimaal 67.5 punten), Zilver (minimaal 65.0 punten) en Brons (62.5 punten) te winnen. De rassen mogen vijf jaar deelnemen, maar er wordt nooit eenzelfde of een lagere onderscheiding uitgereikt. Een aparte commissie beoordeelt de rozen in afdeling C op geur.

Het Westbroekpark ligt tussen Madurodam en de badplaats Scheveningen. De hoofdingang is aan de Kapelweg en de achteringang is aan de Cremerweg. Het park is per openbaar vervoer te bereiken met tramlijn 9 (richting Scheveningen) en bus 21, halte Nieuwe Duinweg. Het park is het hele jaar dagelijks geopend. Toegang is gratis.

Plattegrond-Westbroekpark-rosarium-2017

In de Foto galerij staan meer foto’s van het Rosarium.

Nog even dit: In de zomermaanden kunt u, in het weekeinde, leden van de rozenvereniging ontmoeten in de kiosk in het Westbroekpark.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer M. de Ruijter: michiel.deruijter@denhaag.nl

Hieronder de Award of Garden Excellence 2006 voor het Westbroekpark van de World Federation of Rose Societies
De Zonnewijzer (vervaardigd door Corné Sparidaens) was een geschenk van De Nederlandse Rozenvereniging bij ons 25-jarig bestaan aan de Gemeente Den Haag op 12 juli 1991.

Den Haag Westbroekpark Den Haag Westbroekpark Zonnewijzer

Een verslag met foto’s van de Dag van de Roos in het Westbroekpark op zondag 10 juli 2016 staat op de website vondelpark.com