En we noemen hem Alexander

Op zaterdag 7 april bezocht ik het Rosarium van de Hortus botanicus Leiden op een eerste prachtige zonnige dag, puur lente. De rozenstruiken waren al in beweging en het uitbotten of uitlopen was al langzaam op gang gekomen, maar met temperaturen tegen de 20 graden Celsius gaat het groeien echt doorzetten. In deze rozentuin bloeit nu vooral de ‘stinzenplant’ vingerhelmbloem of voorjaarshelmbloem (Corydalis solida). Na een wandeling in dit overzichtelijke rosarium zag ik Rosa ‘Alexander’ en dat gaf mij een prettig gevoel van herkenning. Vorige week zijn 150 struiken van dit soort in het Rosarium Vondelpark te Amsterdam geplant. In het echt heb ik deze roos nog niet in groei en bloei gezien, maar de verwachtingen zijn hoog gespannen, een buitengewoon mooie roos.

De kweker was Jack Harkness en de roos ‘Alexander’ werd in 1972 geïntroduceerd in Engeland door de kwekerij R. Harkness & Co. In 1973 kreeg deze roos een gouden medaille bij de ‘Hamburg Rose Trials’ en vele waarderingen daarna volgden. Jack Harkness heeft deze roos vernoemd naar Harold Alexander, eigenlijk General Sir Harold Alexander (1891-1969), onder wie hij gediend had in Noord-Afrika, voor het toenmalig grootse United Kingdom. Iemand met een lange militaire loopbaan, vanaf de Eerste t/m de Tweede Wereldoorlog en daarna.

In het Rozenbulletin 22 van februari 1978 staat vermeld dat Rosa ‘Alexander’ van kweker Harkness uit Engeland het predikaat TOPROOS kreeg, samen met R. ‘Escapade’ van dezelfde kweker, de ‘Paso Doble’ van Meilland uit Frankrijk en R. Pussta van Tantau uit Duitsland.
Mooi dat zo’n roos zich goed weet te handhaven tussen de vele nieuwe creaties.

Onze koninklijke Rosa ‘Prins Willem Alexander’

In 1972 werd ook de Rosa ‘Prins Willem Alexander’ door rozenkwekerij H.A. Verschuren & Zonen te Haps uitgebracht, en met succes. Tijdens de Floriade 1972 te Amsterdam kreeg deze trosroos de eerste prijs (Rozenbulletin 1-1972). De prins was toen 5 jaar mét een eigen roos.
Deze rode trosroos met licht hart bestaat nog wel, maar bijna geheel uit het assortiment van kwekers verdwenen. Kwam hem nog tegen op een website in Engeland en Italië. Op 30 april 2018 is Willem-Alexander 5 jaar koning.

Rosa ‘Koningin Máxima’ 2017

Gelukkig kunnen koning Willem-Alexander en andere rozenliefhebbers wel genieten van Rosa ‘Koningin Máxima’ die op 13 juni 2017 werd onthuld en gedoopt door de koningin in het Rosarium Winschoten, gemeente Oldambt, dat toen 50 jaar bestond. Een statige roos met oranje nuances en soms een vleugje roze. De Nederlandse kweker is Marco Braun en de roos is verkrijgbaar bij Belle Epoque rozenkwekerij , een echte liefhebbersroos. Zie het verslag van de plechtigheid op de pagina Doop nieuwe roos door koningin Máxima

Door Hans Homburg
9 april 2018