Nazomerbijeenkomst zaterdag 5 september 2015

Zaterdag 5 september 2015

Nazomerbijeenkomst met een bezoek aan het kasteel en de tuinen van Landgoed Middachten in De Steeg

Het bestuur heeft het genoegen u uit te nodigen voor de Nazomerbijeenkomst op zaterdag 5 september 2015 in De Steeg in Gelderland. Deze keer zullen we een bezoek aan het kasteel en de tuinen van Landgoed Middachten brengen. In de ochtend zullen, na de ontvangst, gidsen ons door het kasteel (rijksmonument en behorend tot de Top 100 van Nederlandse Unesco-monumenten) leiden. Na deze rondleiding gaan we genieten van een lunchbuffet in restaurant Koetshuis Rhederoord. Na de lunch worden we door gidsen door de tuinen van  landgoed Middachten geleid.

IMG_0522Kasteel en tuinen landgoed Middachten vanuit de lucht

Landgoed en Kasteel

Kasteel Middachten, dat al in 1190 voor het eerst wordt genoemd, is strategisch gelegen tussen de hoge Veluwezoom en het lage moerassige land in een lus van de rivier de IJssel. Het is een uitstekende locatie voor een verdedigingswerk. Bijzonder is dat Middachten nooit is verkocht. Het is vererfd in zowel mannelijke als vrouwelijk lijn en het was in handen van de geslachten Steenre, Raesfelt, Reede, Bentinck en nu Ortenburg. Naast het kasteel met zijn voorburcht en tuinen omvat het landgoed ook bossen en boerderijen. Alle gebouwen die tot het landgoed behoren, zijn te herkennen aan de rood-wit geschilderde luiken, de kleuren van het wapen van de familie van Middachten. Het jaar 1673 is belangrijk in de geschiedenis van Middachten. De Franse troepen trokken zich toen terug nadat Stadhouder Willem III de stad Bonn had veroverd op de Fransen. Nadat het kasteel was verwoest werd de burcht tussen 1694 en1697 door Godard van Reede opnieuw opgebouwd. De binnenplaats werd omgebouwd tot een trappenhal en afgesloten door een rijk met stucwerk versierde koepel. Het kasteel is na deze verbouwing niet meer wezenlijk veranderd. Wel is het interieur door de eeuwen een aantal keren gerestaureerd en aan de eisen van de tijd aangepast.

Tijdens een rondleiding door het kasteel zal de geschiedenis worden verteld van Middachten en haar bewoners. We zullen worden geleid door de salons van de bel-etage en het onderhuis, waarbij de gids informatie geeft over het authentieke interieur van Middachten en de diverse collecties portretten, schilderijen, serviezen etc..

IMG_0523Groene kamer Kasteel Middachten

Tuinen

Nadat het kasteel in 1696 was herbouwd, is met de aanleg van de tuin begonnen. De tuinen van Versailles waren tussen 1700 en 1725 de inspiratiebron voor het grondplan (de muren, grachten en lanen) van de tuin. Binnen deze structuur werd een formele tuin gecreëerd met geschoren hagen, vormbomen en steile taluds. Aan het einde van de 18e eeuw raakte de Engelse landschapstuin in de mode en de tuin van Middachten werd op beperkte schaal aangepast aan deze mode. Hagen verdwenen en glooiende grasvelden en boomgroepen werden aangelegd. De invloed van Eduard Petzold laat zich terugvinden in de vele rhododendrongroepen. Vervolgens hebben graaf en gravin Bentinck- van Heeckeren van Wassenaer in 1900 Hugo Poortman (een leerling van de Franse tuinarchitect Edouard André) opdracht gegeven weer een formele tuin aan te leggen. Hierin moesten echter wel aspecten van de Engelse landschapstuin bewaard blijven. De tuin werd toen zoals deze nu nog wordt aangetroffen.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog vond een sterke versobering van de Middachter tuinen plaats. Hierbij is onder andere de grote ‘parterre de broderie’ (een borduurwerk van sierlijke buxusheggetjes) opgeruimd. Ook andere onderdelen van de tuin verdwenen zodat de aanleg steeds meer gereduceerd werd tot een aaneenschakeling van grasparterres. Het oorspronkelijke grondplan is echter altijd intact is gebleven.

De grote restauratie van het kasteel in de jaren 1967- 1971 was de aanleiding voor het eerste herstelplan voor de tuinen. Begin van de jaren tachtig is een aanvang gemaakt met een renovatie waarvan u de resultaten nu kunt zien.
Interessante elementen in de tuin zijn behalve het openluchttheater met coulissen van taxushagen o.a. de rozenleiding met oude kleurrijke geurende rozen die klimmen langs een unieke treillage: een latwerk in rococostijl. In de tuinen vindt u ook zeldzame boomsoorten zoals de Libanon ceder en de Ginkgo biloba.

Een rondleiding door de tuin zal ons door ‘drie eeuwen tuinkunst’ voeren. De tuin is opgedeeld in diverse ‘groene kamers’ die ieder een eigen sfeer vertegenwoordigen. De gidsen vertellen de geschiedenis en architectuur van de tuin en weten veel over de diverse planten, bloemen en bomen die Middachten herbergt.

Programma

10.30 – 11.00 uur Ontvangst met koffie en cake in de orangerie van Landgoed Middachten

11.00 – 12.00 uur Rondleiding kasteel Middachten

12.15 – 13.45 uur Lunchbuffet in restaurant Koetshuis Rhederoord

14.00 – 15.30 uur Rondleiding tuinen van Landgoed Middachten

Kosten en aanmelding

De kosten bedragen € 30.-  p.p.. Betaling via de penningmeester t.n.v. Nederlandse Rozenvereniging te Rotterdam op bankrekeningnummer NL90 INGB 0001 3452 45 of NL06 RABO 0343 6720 14 onder vermelding ‘Nazomerbijeenkomst’ en lidnummer. Aanmelding graag uiterlijk 26 augustus 2015 bij Lianne Nouwens per e-mail lianne.nouwens@xs4all.nl of telefonisch 06-51223374.

Locaties

Landgoed Middachten

Landgoed Middachten 3

6994 JC De Steeg