Rimpelroos al in bloei op 26 april 2017
28 april 2017 294 Views

Rimpelroos al in bloei op 26 april 2017

Een enkele rozensoort staat al in knop in de koude grond in het Rosarium Vondelpark zoals de R. ‘Marie Pavie’ en de ‘Gruss an Aachen’, de relatief lage heesterrozen met het karakter van een trosroos. Dit voorjaar zijn deze rozen niet te laag gesnoeid en dat bevordert een vroege bloei.

6833-20170419 Rosa Marie Pavie

Vanwege de koele periode afgelopen weken even een afwachtende reactie bij de ontwikkeling van de rozen terwijl de (optimistische) verwachting is dat deze twee rozensoorten rond half mei gaan bloeien. De meeste gesnoeide struiken stoppen vooral energie in groeien en bladeren maken in prachtige kleuren groen tot rood, soms met schitterende glans.
Het Rosarium in Amsterdam is van oudsher zo ontworpen dat vanuit de rozentuin zelf en overgang van meer ‘natuurlijke’ begroeiing is gemaakt met bomen en planten van de familie roos, ook enkele wilde rozen zijn hier te vinden.

7007-20170426 Rimpelroos
Afgelopen week konden we plotseling de eerste bloei van de Japanse bottelroos of Rimpelroos aanschouwen, Rosa rugosa rubra. Een prachtige grote bloem die ondanks het koele weer met regen en hagel, nu de rand van het Rosarium siert, als ware de koningin-moeder onder de rozen.

7042-20170429 Lieveheersbeestje met bladluisLieveheersbeestje eet bladluis

7054-20170429 Rimpelroos

Hans Homburg
28 april 2017 – bijgewerkt op 30 april 2017

Previous Belmonte Arboretum Wageningen bezocht vóór en na de jaarvergadering
Next Open Tuindagen 't Meihuus

Gelukkig Nieuwjaar – Happy New Year!

De Nederlandse Rozenvereniging wenst u allen een gelukkig en mooi nieuw rozenjaar!

De PR van de Rozenvereniging is overal

Ook dit jaar zijn we weer op diverse plekken aanwezig Ans de Mirande, was in Amsterdam bij open tuinen dagen in de Grachtengordel Marga was dit weekend, bij het rozenfestival

Leer vakkundig rozen snoeien

Dit voorjaar kunt u bij verschillende rozenkwekers en rozentuinen een cursus of een workshop volgen of een demonstratie bijwonen. Geef een nieuwe impuls aan uw rozen, na een deskundige snoei, weer