19 juli 2017 245 Views

Rosarium Westbroekpark op 17 juli 2017

Een extra middag ná de Dag van de Roos in het Rosarium Westbroekpark was nodig om de rozen van de zonnige kant te bekijken en één dag zon voor rozen, maakt echt verschil. In dit verslag eerst aandacht voor twee oude gouden rozen uit 1961 en 1962. Bij het witte bruggetje langs het water in het Paviljoenhof en het Panoramahof staan bescheiden op rij, bijna alle Gouden Rozen vanaf 1961 tot en met 2014.

Het eerste goud was voor een grootbloemige theehybride, de koraal-oranje Super Star uit 1961 van Tantau uit Duitsland en in 1962 werd de Colibri van Meilland Frankrijk gekozen. Deze prijswinnaars hebben hun weg gevonden in Nederlandse tuinen, maar of die er nog steeds te vinden zijn is de vraag. Toch mooi dat deze rozen hier een ere-plaats hebben gekregen.

Tijdens mijn korte wandeling heb ik toch ook weer enkele prijswinnaars van nu bekeken, Heidetraum Plus en de Eye of the Tiger. Ook andere opvallende rozen ‘gevonden’ waarvan ik er één laat zien, de Pride of England van Harkness uit 1998.

In ieder geval een aanbeveling om deze prachtige tuin (weer) eens te bezoeken om nieuwe rozen te ontdekken en eventueel aan te schaffen, want de Super Star en de Colibri zijn nog steeds te koop!

Verslag en foto’s Hans Homburg
19 juli 2017

Previous Dag van de Roos Westbroekpark Den Haag 16 juli 2017
Next PR activiteit voor nieuwe leden