Rozenreis naar Südbaden en Elzas 2016

6 dagen genieten met de Rozenreis naar Südbaden en Elzas! maandag 13 juni t/m zaterdag 18 juni 2016

De Nederlandse Rozenvereniging organiseert in samenwerking met Garden Tours een exclusieve touringcarreis naar de privé-tuinen van Südbaden en de Elzas. Bezoek aan de rozenstad Baden-Baden met een ontmoeting met leden van de Duitse Rozenvereniging en het rozendorp Nöggenschwiel met rondleiding. Een rondrit door het prachtige Zwarte Woud, vrije tijd in het stadje Colmar en een wijnproeverij staan op het programma.

Maandag 13 juni
’s Morgens met de touringcar vertrek richting Duitsland vanaf de volgende opstapplaatsen: 08.00 uur Amersfoort Station NS, 08.45 uur Utrecht Lunetten Station NS en 09.45 uur Arnhem Parkeerplaats bij sportcentrum De Grote Koppel aan de Olympus. Onderweg brengen we een bezoek aan de eerste privétuin van Imig-Gerold in Bedburg-Hau en drinken we koffie met koek. Deze tuin heeft zich de afgelopen 40 jaar ontwikkeld in een volwassen boerderijtuin, die beheerd wordt door moeder Elisabeth en dochter Silke. De moeder heeft een voorliefde voor historische en Engelse rozen, waarvan er inmiddels al meer dan 100 soorten in de tuin te vinden zijn en de dochter denkt graag nieuwe beplantingsideeën uit. Door de bloeiende planten zo te groeperen dat de aandacht steeds op een ander gedeelte van de tuin valt, ziet deze er elke maand anders uit. Wij hopen natuurlijk de rozenbloei te zien! (www.imig-gerold.de) Daarna reizen we door naar ons lunchadres: Gaststätte Nierwalder Landhaus Goch (www.nierswalder-landhaus.de). Het tweede tuinbezoek op deze dag zal zijn aan de Rosengarten der Kurfürstlichen Burg van Eltville am Rhein. In 1979 werd deze rozentuin om de oude burcht aan de Rijn aangelegd en herbergt 350 verschillende rozensoorten van historische tot klimrozen van wel 10 meter hoog en Japanse rozen. Sinds 1988 heeft Eltville het predikaat van rozenstad gekregen van de Vereniging van Duitse Rozenvrienden. In de zomer bloeien er meer dan 10.000 rozen. (http://www.kulturland-rheingau.de/rosengarten_kurfuerstlicheburg/).Tegen het eind van de middag vertrekken we naar het overnachtingshotel Weingut Sandwiese in Worms-Herrnsheim voor diner en overnachting. (www.weingut-sandwiese.com)

1. Tuin van moeder en dochter Imig-Gerold

Dinsdag 14 juni

Dit wordt een échte rozendag! Na het ontbijt vertrekken we richting de ‘Rosenstadt’ Baden-Baden en maken we nog een tussenstop in Oberderdingen, waar we de idyllische privé-rozentuin ‘Rosenhag’ van Frau Franke-Ratzch bezoeken. Mevrouw Franke heeft haar assortiment van rozen de laatste jaren uitgebreid naar 220 soorten bestaande uit 400 planten op ca. 1.500 m2. Alle rozen zijn keurig gelabeld en geordend. Naast de rozen spelen clematissen ook een belangrijke rol in deze tuin. (www.rosenfreunde.de/interessante-rosengaerten/idyllischer-privatgarten/) Vervolgens reizen we door naar één van de mooiste tuinen van Baden-Baden, die Gönneranlage. Deze tuin uit 1909 is ontworpen door architect en tuinkunstenaar Max Laueger, die daarbij de strak gestyleerde Franse Baroktuin als voorbeeld heeft genomen. Sinds 1952 is het een rozentuin geworden waar nu ca. 400 soorten verschillende rozen te vinden zijn. (www.bad-bad.de/sehen/goenneranl.htm) De lunch is gereserveerd in het nabijgelegen Park-Café van Kurpark-Residenz Bellevue. (http://bellevue-baden-baden.de/index.php/park-cafe-37.html). Als laatste tuin van deze dag staat de Rosenneuheitengarten Baden-Baden op het programma. Dit is één van de internationale proeftuinen zoals ‘The Garden of the Roses’ in St. Albans in Engeland. Sinds 2003 bezit de tuin het predikaat “Award of Garden Excellence” van de WFRS. Elk jaar in juni wordt door een internationale jury “die Goldene Rose von Baden-Baden” gekozen. Naast de nieuwe soorten rozen vinden we hier vele rozenbogen met klimrozen en een grote collectie Engelse David Austin-rozen. In deze tuin worden we rondgeleid door dhr. Markus Brunsing, organisator van de Rozenkeuring en hoofd van de groendienst in Baden-Baden en hebben we een ontmoeting met leden van de Duitse Rozenvereniging. (www.worldrose.org/awards/gardens/badenbaden.asp). Vervolgens rijden we naar ons hotel Windenreuter Hof in Emmendingen voor het diner en overnachting. (www.hotel-windenreuter-hof.de)

8. De tuin van Ursula Hauber

Woensdag 15 juni

Het Zwarte Woud staat bekend om zijn afwisselende bergachtige landschap met donkere bossen, brede rivierdalen, smalle kloven en spectaculaire vergezichten. De dag beginnen we daarom met een prachtige rondrit, die ons uiteindelijk naar het romantische rozendorpje Nöggenschwiel zal brengen. Het dorp ligt op een hoogte van 720m. en door het hele dorp heen staan meer dan 20.000 rozenstruiken in honderden soorten. Vele vrijwilligers uit het dorp zijn betrokken bij het onderhoud. Elk tweede weekend van juli worden de “Nöggenschwieler Rosentagen” gevierd. Wij krijgen een rondleiding door het dorp, waarin zich ook nog twee rozentuinen bevinden. (www.rosendorf.de) We sluiten de rondleiding gepast af met een “Rosenlikör!

Voor de gereserveerde lunch gaan we naar het nabijgelegen Landgasthof Ebner in Weilheim. (www.landgasthof-ebner.de) Die middag brengen we een bezoek aan de landelijk gelegen privétuin van Frau Ursula Hauber in Freiamt Niedertal. Ursula heeft met haar planten een eigen harmonisch kleur- en vormenpatroon ontwikkeld dat heel natuurlijk aandoet. Daarbij heeft ze rekening gehouden met de omgeving waar de tuin zich in bevindt. Ze heeft een zwak voor de geranium en de hosta, die in veel verschillende combinaties in haar tuin zijn terug te vinden. Bij het tuinbezoek is koffie/thee inbegrepen. (www.ursulas-garten.de). Daarna terug naar ons hotel voor het diner en overnachting.

13. ‘Jardin de Pierrette’

Donderdag 16 juni

Deze dag met drie bezoeken aan privé-tuinen starten we met “Garten Hohenstein” van Frau Anny Hohenstein in Herbolzheim incl. koffie en koek. In 1993 stopten Anny en haar man met hun wijngaard, die daarna werd omgevormd tot een tuin. Met geen enkele kennis van zaken zijn ze gestart onder het motto: “als je planten hebt, komt er vanzelf een bloemperk”. Al gauw ontstond er een verzameldrift bij Anny en ging zij zich in de planten verdiepen. Zo heeft ze inmiddels 150 verschillende soorten hosta’s en verzamelt ze ook varens, Phloxen, Sanguisorba’s, Thalictrums, Epimediums, asters en grassen. Daarnaast heeft ze een liefde ontwikkeld voor heesters zoals de Viburnum, waarvan in de herfst het blad mooi verkleurt. (www.garten-hohenstein.de) Het tweede bezoek is aan Herrenmühle Bleichheim dat een paar kilometers verder op ligt. De tuin wordt omschreven als een avontuurlijke tuin rondom een oude watermolen. Er waren een aantal vaste ingrediënten voor de tuin: een slot, een watermolen, een beek en 2.400m2. Daar heeft tuin- en landschapsarchitect Hansjörg Haas in 2010 met het gebruik van oude bouwmaterialen een schitterende tuin van gemaakt, die al heel volwassen is. Vele soorten vaste planten, rozen en fruit zijn hier te bewonderen. (www.herrenmuehle-bleichheim.de). Dan door naar de derde en laatste tuin Landhaus Ettenbühl in Bad Bellingen, waar we in het restaurant eerst met de gereserveerde lunch beginnen. We bevinden ons op een landgoed van 5 ha. met een prachtige Engelse tuin, die wordt omgeven door een panorama van het Zwarte Woud. Dat is dan wel weer heel anders! De tuin die ooit begon als een privé rozentuin bestaat nu uit 20 thematuinen met meer dan 1.000 verschillende rozensoorten waaronder een collectie historische rozen, vaste planten, bomen en struiken van over de hele wereld, een labyrint, een kwekerij met verkoop van rozen en vaste planten, een cadeauwinkel en restaurant met terras. Dit is dé plek om inkopen te doen!  (www.landhaus-ettenbuehl.de). Na zoveel nieuwe indrukken is het tijd voor wat ontspanning. Op de terugweg stoppen we bij de Badischer Winzerkeller in Breisach voor een kelderrondleiding en wijnproeverij. (www.badischer-winzerkeller.de) Vertrek naar hotel voor diner en overnachting.

15. De tuin van Marguerite Goetz

Vrijdag 17 juni

We verlaten Duitsland een dagje om de Elzas te gaan verkennen. We rijden eerst net over de grens naar Diebolsheim, waar we de zeer sfeervolle tuin ‘Jardin de Pierrette’ gaan bezoeken. Pierrette en Jean-Luc Kieny creëerde samen een tuinparadijsje om een mooi Elzassers vakwerkhuis bekleed met prachtige klimrozen. De toon is meteen gezet. Dat Pierrette niet alleen van tuinieren houdt zie je aan de zeer smaakvolle opstelling van allerlei tuinbrocante in diverse hoeken van de tuin. Dit is een tuin om lekker in rond te dwalen en allerlei ideeën op te doen onder het genot van een kopje koffie met taart. (www.lejardindepierrette.fr) En dan moeten we weer verder, want we gaan naar de hoofdstad van de wijnen in de Elzas: Colmar. Een charmante stad met veel vakwerkhuizen uit de Middeleeuwen en de Renaissance, grachten en een centrum vol bloemen. Er is tijd om op eigen gelegenheid de stad te verkennen en ergens te gaan lunchen op één van de vele terrassen. Daarna gaan we richting Strasbourg om nog één privétuin bezoeken, Le Jardin de Marguerite Goetz in Plobsheim. Een Franse tuin van 5.000 m2 met veel Engelse inspiratie gemaakt, harmonieus en poëtisch. Marguerite is 30 jaar geleden begonnen met een oude boomgaard en de tuin bestaat nu uit verschillende onderdelen: het groene hart, de rozenlaan, een vijver, een vallei, de hoek van schaduw en licht en een potager. Het bezoek is incl. koffie en koek. (www.phengels.fr/Jardin-de-Marguerite.html). We rijden door naar Duitsland naar ons overnachtingshotel in de buurt van Worms, Weingut Sandwiese (zie dag 1) voor het diner en de overnachting.

Zaterdag 18 juni

Alvorens we weer naar Nederland terug rijden, brengen we ’s ochtends nog een bezoek aan de Schau- und Sichtungsgarten Hermannshof in Weinheim. Dit is een bijzondere tuin met een bijzonder verhaal. De tuin is sinds 1888 in het bezit van de industriële familie Freudenberg. Van 1981 tot 1983 werd het toenmalige park omgevormd tot een kijktuin voor vaste planten gebaseerd op nieuwe ontwerp-ideeën in de beplantingsleer, met vooral de nadruk op die van de natuurlijke beplanting. Het is tegenwoordig één van de meest leerzame tuinen op wetenschappelijk en experimenteel gebied in Duitsland. Men doet onderzoek naar concurrentie tussen planten, hoe verschillende plantencombinaties met elkaar harmoniëren, naar de attractiviteit van een plant gedurende het jaar etc. Hoewel er veel prairieplanten in deze tuin staan, is de tuin het hele jaar rond meer dan een bezoek waard. Om meer van de beplantingsconcepten die we zien te kunnen begrijpen, krijgen we een rondleiding in deze tuin. (www.sichtungsgarten-hermannshof.de). We besluiten de ochtend met een warme afscheidslunch in restaurant Diebsloch in Weinheim (www.diebsloch.de) Dan wordt het tijd om op te stappen! De touringcar rijdt ons terug naar de opstapplaatsen Arnhem, Utrecht Lunetten en tenslotte Amersfoort. Alweer het einde van ons Frans/Duitse rozenavontuur!

Heb je interesse, meld je dan direct aan! Vol=Vol

Tekst: Netty Verdouw

Prijzen:

Reissom: € 850,—  p.p. op basis van een 2-persoonskamer bij deelname van minimaal 36 personen. Toeslag 1-persoonskamer: € 95,= p.p.

Inclusief: vervoer per luxe touringcar met chauffeur, 2 nachten verblijf in Hotel Weingut Sandwiese in Worms-Herrnsheim en 3 nachten verblijf in Hotel Windenreuter Hof in Emmendingen in kamers met privé-badkamer/toilet incl. ontbijt en diner, 5 lunches incl. warme afscheidslunch, entrees tuinen, georganiseerde wijnproeverij, koffie/thee met extra’s waar vermeld, rondleidingen, reisleiding en programmaboekje bij vertrek.

De reis is voorbereid door Kees Mirande en Netty Verdouw en wordt ook door deze laatste begeleid als lid van de Rozenverening en reisleidster van Garden Tours.

Aanmelden is mogelijk vanaf vrijdag 22 januari tot uiterlijk vrijdag 12 februari 2016; snel aanmelden wordt aangeraden i.v.m. het aantal beschikbare plaatsen. Inschrijven en/of meer informatie: Netty Verdouw, Warmoesland 31, 2635 LB  Den Hoorn (ZH), tel. 015-2566568. Bij voorkeur per email: nettyverdouw@live.nl.

Previous Algemene Ledenvergadering 12 maart 2016
Next Beleef de tweedaagse lustrumreis van de 50-jarige Rozenvereniging

Koningin Máxima doopt nieuwe roos op 13 juni 2017 in Rosarium Winschoten

Tijdens het Symposium Dé Roos zal Hare Majesteit Koningin Máxima vanaf 13:45 uur in het Rosarium van Winschoten een nieuwe roos onthullen en dopen. Wanneer u dit middagbezoek wilt meemaken,