Rozentuin Museum Huis Doorn

Rozentuin Museum Huis DoornDe Auguste Viktoria rozentuin van Huis Doorn is in 1903 ontworpen door de bekende tuinarchitect Hugo A.C. Poortman. In opdracht van Wilhelm II past kweker Gerardus van Noordt in 1920 het ontwerp aan. Hij legt meer nadruk op de symmetrie, waardoor het T-vormige grondplan beter tot zijn recht komt. Binnen de paden en gazons worden ronde en rechthoekige rozenperken uitgespaard. De tuin is omgeven door rhododendrons en een taxushaag. Ook ontbreken voor een rozentuin kenmerkende elementen niet, zoals een pergola, prieel en rozenbogen, evenmin als tuinvazen, beeldjes en een zonnewijzer.

Wilhelm laat duizenden rozen aanplanten in meer dan 40 verschillende soorten en in prachtige kleurnuances. Een persoonlijke inbreng van de keizer is een perk in de vorm van het IJzeren Kruis, een hoge Pruisische militaire onderscheiding. Het centrale perk is een (verkleinde) kopie van het middenvak van het toenmalige rosarium in het Berlijnse Tiergarten. De rozentuin is in het voorjaar van 1921 geopend en opgedragen aan de kort daarvoor gestorven keizerin Auguste Viktoria.

Keizerin Auguste Victoria met rozen

De rozentuin raakt na het overlijden van Wilhelm ernstig in verval.

In 1996 is ze gereconstrueerd volgens het oude grondplan en wordt sindsdien onderhouden door een groep vrijwilligers, die zich ten doel stelt de tuin in authentieke vorm en in oude luister te handhaven.

Rosa Kaiserin Auguste Viktoria

Museum Huis Doorn

Najaarsstemming rozentuin Museum Huis Doorn

Wintergezicht rozentuin Museum Huis Doorn