Van de voorzitter

Half december, je kan niet een paar uur buiten zijn zonder de kans te lopen een bui regen, sneeuwvlokken of hagelstenen over je heen te krijgen. Gerard Cox zong over die mooie zomer, op deze momenten verlang je daar weer naar. In ieder geval, dit troosteloze weer ben ik gauw beu. Dus even een korte terugblik en naar 2018 kijken.

We hebben wel een mooie zomer gehad, ook met vele mooie excursies en een buitenlandse reis. Daar tref je circa 60% van de trouwe leden aan en de andere 40% zijn leden die door omstandigheden minder frequent komen of nieuwe leden. Wat mij in 2017 het meest is bij gebleven is het symposium in juni te Winschoten. Daar hebben we samen met de gemeente Oldambt het 50-jarig bestaan van het rosarium georganiseerd en waar Koningin Máxima de naar haar vernoemde roos mocht onthullen. In mijn welkomstwoord die ik toen heb uitgesproken, naar onze Koningin en alle aanwezigen, heb ik het gehad over de keuring van de ‘Excellence Roses‘, met name dat er wat zand in de motor zit en dat de keuringen die normaliter plaatsvinden tijdens de zomer achterwege zijn gebleven. Ook heb ik toen gezegd dat de Nederlandse Rozenvereniging zich als bindende factor zou willen opstellen. Wij vinden het belangrijk dat die keuringen weer worden uitgevoerd. Inmiddels hebben we 2 vergaderingen achter de rug met de voorzitter en secretaris van de Cultuurgroep Rozen en Rozenonderstammen, vertegenwoordigers van rosaria van Nederland en België en heel belangrijk vertegenwoordiging van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen (KVBC) die de leiding gaat nemen over deze keuringen.
Het is zo goed als zeker dat ons initiatief wordt beloond en dat er in 2018 weer keuringen worden uitgevoerd.

Maar wat houdt die keuring eigenlijk in. Wanneer je een roos hebt die het predicaat ‘Excellence Roses‘ mag voeren is dat een behoorlijk pluspunt en de vraag is hoe verwerf je dat predicaat. Er worden ‘breeders’ over geheel West Europa aangeschreven en gevraagd of zij kandidaat-rozen in hun bestand hebben. Die worden geballoteerd en opgeplant, in ons geval in 4 rosaria in Nederland t.w.: Winschoten, Boskoop, Den Haag en in Lottum en een paar rosaria in België. Ieder rosarium heeft een eigen keuringscommissie die bestaat uit tenminste 5 tot maximaal 12 personen, die door het jaar heen 4 keuringen per rosarium uitvoeren. In zo´n commissie zitten mensen uit alle geledingen van het rozenvak. Wij als NRV mogen daar 2 leden voor aanleveren. We houden u op de hoogte.

Inmiddels staat ons programma voor 2018 grotendeels in de stijgers, u kunt daar meer over lezen op de website en het Rozenbulletin.
De website, daar ben ik zeer verheugd over, die wordt zeer frequent bezocht, dat is te danken aan onze webmaster Hans Homburg, waarvoor mijn hartelijke dank.
De eerstkomende georganiseerde bijeenkomst door de Nederlandse Rozenvereniging zal zijn op 13 januari 2018, de Nieuwjaarsbijeenkomst, dan bezoeken we Museum MORE in Gorssel en dat zal zeer de moeite waard zijn en ik hoop velen van u daar te mogen begroeten.

Maar ik wens u allereerst heel fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2018 toe.

12 december 2017

Dick Schenk