Van de voorzitter

Van de Vicevoorzitter

Inmiddels is het 2024 en blikken we terug op het jaar 2023 met 4 binnenlandexcursies, een buitenland reis naar Sangerhausen,  een eerste Rozen Biënnale, mooie Rozenbulletins en ook nieuwe initiatieven. Er zijn nog nieuwe initiatieven in uitvoering en hier zullen we dit jaar zeker meer van gaan horen. Het was ook een jaar met een hoge opkomst bij excursies en bijeenkomsten. En wij hebben veel nieuwe leden mogen verwelkomen.  Kortom het was een succesvol jaar!

We staan ook stil bij hetgeen er verder gebeurd is in 2023. Het leed in Oekraïne dat een lange strijd lijkt te gaan worden en het Midden Oosten dat prominent in het nieuws is, helaas niet in positieve zin. De conflicten komen nog nadrukkelijker onze huiskamers binnen.

Binnen onze vereniging hebben in 2023 de nodige en mooie dingen plaatsgevonden. Met het aantreden van de nieuwe bestuursleden Margot Haakman en Simon Duin hebben we een opvolging van de penningmeester en een nieuw lid aan het bestuur kunnen toevoegen en zijn nieuwe ideeën voor de ontwikkeling van de vereniging geïnitieerd.

We hebben een nieuwe account van Facebook genaamd ‘Nederlandse Rozenvereniging, het Ledenforum’  met Marnix Bakker en Monique Nuijten. Op deze account kunnen leden de wetenswaardigheden, ontwikkeling en bloei van de rozen volgen en hun persoonlijke ervaringen uitwisselen.

De rozenbulletins van 2023 waren wederom rijk voorzien van kleurrijke foto’s, een rijk oeuvre aan verhalen en verslaglegging van diverse evenementen. Veel dank hiervoor redacteuren en eindredacteur!

De binnenland excursies, georganiseerd door de binnenland commissie, zijn in 2023 gestart met een bezoek aan de Keukenhof, een grote bloemenpracht en ook de eerste gelegenheid om de mooie verenigingsparaplu te showen, te gebruiken bij regen, maar ook als parasol!  Aansluitend; in de maand mei tuinen in de omgeving van Leusden, in juli Noord-Limburg en Oost-Brabant om in augustus af te sluiten met een excursie in de Alblasserwaard.

De buitenland reis 2023 Duitsland naar o.a. Reinhausen, Sangerhausen en Weimar, nu wel met de bus, was een gedenkwaardige. Naast verrassende wendingen in de weersgesteldheid die ons deel zijn geworden, hadden we bovenal bijzondere en ook prachtige locaties, rosaria en bloementuinen.

Voor 2024 staat een reis naar de UK, Shropshire op de planning met in het bijzonder een bezoek aan de kweker David Austin. Het zal ongetwijfeld een prachtige reis gaan worden.

2023 is ook het jaar waarin de eerste Rozen Biënnale plaatsvond en hiervoor is een prachtige nieuwe banner ontworpen. Met de pittige temperaturen en wisselende bezoekersdrukte is deze eerste keer goed bevallen en een opmaat voor een vervolg. Het gehele bestuur heeft zich samen met de vrijwilligers actief ingezet, denkend in mogelijkheden en oplossingen. Resultaat van deze Rozen Biënnale is dat wij nieuwe leden hebben mogen verwelkomen. Deze nieuwe leden hebben als welkom de nieuwe verenigingsparaplu in ontvangst mogen nemen.

Het Bestuur van de vereniging heeft initiatieven genomen die in de loop van het jaar realiteit zijn geworden. Helaas zijn wij er nog niet in geslaagd een nieuwe voorzitter aan te trekken. Wellicht dat deze situatie verandert in 2024.

Met dit alles wenst het bestuur u en de uwen inspiratie voor een gezond en rozenrijk 2024……

Uw Vicevoorzitter Willem Jan Pepping