Van de voorzitter

Meten is weten

In mijn vorig artikeltje repte ik over 150 schapen die op mijn land liepen. Deze week kreeg ik een mailtje van de eigenaar, die meldde dat erg boven gemiddeld veel lammeren waren geboren, dat volgens hem te danken was aan het zeer gezonde grasbestand waar ze ongeveer 2 maanden op hebben gelopen.

Gezondheid is voor mij ook zeer essentieel voor onze gezamenlijke hobby, de ‘rozen‘. De bloemen vind ik zeer belangrijk, maar als die op een armetierige struik bloeien is voor mij de lol er af. Ik behandel ze dus om een gezond gewas te creëren. Velen van ons gebruiken privé vitamine-ingrediënten of eten regelmatig fruit om gezond te blijven. Dus ik dien sporen-elementen toe om mijn rozengewas gezond te houden en om zodoende een buffer te creëren voor schimmels, gebrek symptomen en dergelijke dingen.
Op de laatste ALV met een geweldige inleiding van Frans Neuman, zei onze inleider in verband met het bemesten van onze rozen, “neem een grondmonster laat die onderzoeken dan kan je gerichter bemesten”. De ene grondsoort is de andere niet en vraagt soms om een andere specifiekere bemesting.
Zelf zitten we hier op een poldergrond met een lutum-gehalte van 23 en organische stof 1.7 dat zijn betrekkelijk lage gehaltes en dat is ook van toepassing bij K, Mn, Mg en Bo, daarentegen is het Ca-gehalte weer zeer hoog. De rozen reageren verschillend op die grondsoorten en tonen dan ook op vele grondsoorten gebrek-verschijnselen, die kunnen voorkomen worden dus met het toedienen van sporenelementen. Ik behandel dus gericht met volledig afbreekbare of volledig opneembare middelen, eens in de maand.

Nu iets geheel anders en daar draait het bij onze vereniging in het bijzonder om. Na de zeer geslaagde ALV staan onze excursies centraal. Zowel in het Rozenbulletin als op de website wordt daaraan gerefereerd. Allereerst een bezoek aan Belmonte, waar we als vereniging sponsorgeld hebben gedoneerd en de bebording van de rozen ons logo dragen. Dat wordt een zeer interessante excursie vooraf gegaan met een bezoek aan het naastliggende museum Het Depot. Daarna is de buitenlandse reis naar Normandië onder leiding van Kees en Netty. Half juni heeft ons kersvers bestuurslid Hans Homburg met zijn vrouw een excursie naar het Vondelpark in Amsterdam georganiseerd en tot slot gaan we noordelijke provincies bezoeken onder leiding van Koosje van der Giessen bezoeken naar toonaangevende tuinen. Kortom u heeft een heel scala interessante excursies om uit te kiezen en hoop u in ieder geval op één van deze bijeenkomsten te mogen verwelkomen.
Veel gezondheid en tuinplezier – 18 april 2017.

Met hartelijke groet,
Dick Schenk