Van de voorzitter

Na-zomeren

Wanneer je dagen goed gevuld zijn vliegt de tijd. Zo zijn we na een prachtige zomer alweer bij de herfst aanbeland en zijn nog aan het na-zomeren. Irma heeft zijn sporen zojuist nadrukkelijk nagelaten in onze bovenwindse eilanden. De komende week geven ze in mijn regio ruim 100 mm water op met windstoten van ook 100 km per uur. Natuurlijk niet te vergelijken met Irma, maar toch.

Ik ben begonnen een aantal kwetsbare potplanten naar een beschutte locatie te brengen en wat een hele klus was, een aantal klimrozen met nieuwe uitlopers te verzorgen. Achter tegen de schuur groeit een flinke rosa ‘Sir Cedric Morris’ bevestigt met bouwstaal 6 m hoog. De uitlopers zijn wel 5 m lang, dus dat goed te bevestigen is wel een dingetje. Maar met behulp van een heftruck met pallet en gewapend met goede handschoenen is het klusje geklaard. Een paar jaar terug toen we bij Rudy en Anne Velle waren zag ik dat een zelfde roos ook tegen een grote achterwand naar beneden gestort was. Gevolg tot een meter terug gesnoeid en weer opnieuw beginnen, dus het geheel goed bevestigen is wel een must. In een rozentuin is en blijft altijd werk, maar een hobby mag geld en tijd kosten daar vinden we onze voldoening in.

Zo ook onze vereniging, dat is hetzelfde, als vereniging hebben we weer een prachtig seizoen achter de rug, mooie excursies Belmonte en het Depot, Vondelpark en de 2-daagse in Friesland veel dank aan onze mensen die dat mogelijk hebben gemaakt, het is de gelegenheid om gezamenlijk de genieten van onze hobby en er over te discussiëren. De buitenlandse reis, dit keer naar West-Frankrijk, is wederom een succes geweest met een prima begeleiding van Kees en Netty. Zelf was ik dit keer niet in de gelegenheid om daarbij te zijn. Het symposium en doop van de rosa ‘Koningin Máxima’ was gelijktijdig. Ook een, voor ons die daarbij aanwezig waren, een onvergetelijke dag. Onze Koningin had zich goed voorbereid, dat bleek in het ronde tafel gesprek dat ik met haar had en bovendien is het gewoon een heel ongedwongen en hartelijke persoonlijkheid. We zijn de gemeente Oldambt zeer erkentelijk dat we deze dag gezamenlijk konden organiseren. We hebben onze Rozenvereniging daar weer heel wat naamsbekendheid gegeven.

Wanneer u dit leest staat alleen de najaarsbijeenkomst op het programma of is al geweest. Kitty Karis, Tjitske en Jolco Brolsma nemen de organisatie voor hun rekening. Ik heb daar alle vertrouwen in en zie daar naar uit en ik hoop met u dat dit een waardige afsluiting van dit mooie rozenjaar zal zijn op het Landgoed Huis Doorn.

De planning van komende activiteiten is reeds in volle gang, de buitenlandse reis gaat naar Sussex, Zuid Engeland. Meer informatie en de andere activiteiten komen tot u in het volgende Rozenbulletin en de website.
8 september 2017.

Met een vriendelijke groet,