Verslag 2-daagse tuinenreis Friesland 4 en 5 augustus 2017

Tijdens de 2-daagse tuinenreis Friesland hebben we vijf tuinen bezocht.

Dag 1
De eerste stop was de Oevertuin in De Blesse. Hier werden we welkom geheten met een kopje koffie, waar we echt aan toe waren. Daarna mochten we door de tuin dwalen langs waterloopjes, vijvers en natuurlijk de mooie borders. Mooie blauwe hortensia’s. Door de ijzerhoudende grond worden of blijven ze mooi blauw. Dit viel me in alle tuinen op. Op verschillende plaatsen waren bielzen rechtop geplaatst, soms met gaas er tussen, waarlangs klim- of leirozen en clematissen groeiden. Onder de bloeiende pindakaasboom groeide een ‘tapijt’ van de roos Mozart.

De tweede tuin was De Buytenplaets in Noordwolde, waar we in de theeschenkerij de lunch gebruikten. Hier mag je als gast van de theeschenkerij de tuin bezoeken. Opvallend waren de door beukenhagen gescheiden terrassen bij de schenkerij, waardoor je als groep lekker samen buiten kan zitten. In de tuin verscheidene groepen hoge zonnekroon (Silphium perfoliatum).

Hierna op naar de laatste tuin van vandaag, het Bokkehûske in Jubbega. Een prachtige tuin met mooie gevarieerde borders met allerlei bloemen. Heel mooi van kleur. Er was duidelijk over nagedacht. Ook hier een enkele klimroos en bottelroos. De Mozart en The Fairy waren ook aanwezig. Naar mijn mening was dit de mooiste tuin van de reis.

Dag 2
Op tijd ontbijten en weer op pad. We gaan verder naar het noorden.
De eerste tuin vandaag is De Hofplaets in Boelenslaan. Deze tuin is opgebouwd uit verschillende tuindelen, bv. een Franse tuin, een Engelse tuin, een mediterrane tuin en een Japanse tuin. Voor de eigenares is elk deel een herinnering aan een dierbaar persoon. Elk jaar kwam er een stuk bij totdat de tuin vol was. Elk deel met haar eigen karakter en lopen mooi in elkaar over. Volgens de eigenares of tuinvrouw was de tuin niet zoals hij moest zijn. Zij had enige tijd geleden een sleutelbeen gebroken en kon dus geen zwaar werk doen. Voor mij zag hij er prachtig uit. Ook hier niet zo veel rozen, veelal leirozen. De meesten waren uitgebloeid, maar gelukkig zaten er in enkele nog wel bloemen.

De tweede tuin is De Kruidhof in Buitenpost. Deze botanische tuin herbergt de grootste collectie geneeskrachtige kruiden van West Europa. Hier hebben we de lunch gebruikt en daarna werden we in 2 groepen door gidsen rondgeleid. Ook deze tuin is opgedeeld in verschillende thematuinen, zoals o.a. de vlindertuin, de boerenbloementuin, de geneeskruidentuin, de fruithof, de Karel de Grote tuin, de muziektuin, de meditatietuin en natuurlijk het rosarium. Dit deel herbergt o.a. Chinese rozen, Engelse rozen, en leirozen. Ook hier was de eerste bloei duidelijk afgelopen. Niet elke roos bloeit dan door of het duurt nog even. Hopelijk breiden ze hun collectie nog wat uit, hoewel de kruiden natuurlijk het belangrijkste zijn in De Kruidhof www.dekruidhof.nl

Alle privé-tuinen hadden mooie en redelijk grote vijvers met mooie begroeide oevers. Ja, de Friezen hebben toch wat met water.

Hartelijk dank Koosje en Rita voor de organisatie en jullie goede zorgen tijden de busreis. We hebben geweldige dagen gehad, veel gezien en veel ideeën opgedaan voor onze eigen tuinen.

Verslag Gon Homburg

In het komende Rozenbulletin meer over deze reis.

Previous Uitslag 57e Int. Rozenconcours Den Haag 13 juli 2017
Next Verslag tentoonstelling 'De Rozenkoningin' 17 augustus 2017

Gelukkig Nieuwjaar – Happy New Year!

De Nederlandse Rozenvereniging wenst u allen een gelukkig en mooi nieuw rozenjaar!

Sirius, Gouden roos van Den Haag 2016

De abrikooskleurige heesterroos Sirius heeft het 56e Internationale Rozenconcours in Den Haag gewonnen. De roos komt van de Duitse veredelaar Tantau. De Posthoorn-publieksprijs is gewonnen door Eye of the Tiger,

Uitnodiging nieuwjaarsbijeenkomst 23 januari 2016

Zaterdag 23 januari 2015, Nieuwjaarsbijeenkomst in Singer Laren Het bestuur heeft het genoegen u uit te nodigen voor de Nieuwjaarsbijeenkomst op zaterdag 23 januari 2016 in Laren. Deze keer zullen