Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst 21 januari 2017

In de Markiezenhof te Bergen op Zoom

Na een lange doch ontspannen autoreis van twee uur kwamen we aan op de parkeerplaats van het Mineurplein en tot onze verrassing bleek dat de afstand tot aan het Markiezenhof te belopen was, een goede 100m. Het begin was al veelbelovend!
Binnen in de Markiezenhof aangekomen werden we op aangename wijze verwelkomd door Leny en doorverwezen naar de ‘ontspannningsruimte’ waar we onze mede rozenlotgenoten zouden ontmoeten. Uiteindelijk is zo’n nieuwjaarsbijeenkomst vooral bedoeld om elkaar weer eens te zien en in een gezellige ambiance met elkaar te converseren. Nou dat is gelukt!
De koffie stond klaar, alsmede een overheerlijke ‘Bergse Bastaert’ die na zo’n lange autoreis er inging als koek.

Na de de koffie werden we in twee groepen gesplitst. De eerste groep werd begeleid door Carin Sion en de tweede groep, waar ondergetekende in was ondergebracht had als gids Peter Stoop toegewezen gekregen.
Onze gids bleek een schot in de roos. We hingen aan zijn lippen(zie foto) en als groep hadden we na afloop het idee dat de performance van Peter nog rustig twee uur langer had mogen duren. Met veel enthousiasme en grote deskundigheid vertelde hij over de bewoners van de Markiezenhof en alles wat daarmee samenhing.
De blauwe zaal, de salon, de slaapkamer, eetkamer en de originele maquette van de Markiezenhof met haar omgeving, aangevuld met videobeelden van nagespeelde oud-bewoners.
Het gaf een goed beeld van die tijd.
Of je nou naar de reusachtige Perzische tapijten op de grond, het prachtige meubilair, het dure ‘Oud Loosdrechse’ porseleinen eetservies of de structuur van het bouwwerk keek, alles was adembenemend mooi mede door het enthousiasme van onze Peter.
Na ongeveer anderhalf uur was deze show teneinde en konden we ons laven aan de voor ons klaargezette lunch.

IMG_3288-20170121 IMG_3289-20170121 IMG_3290-20170121 IMG_3291-20170121 IMG_3292-20170121 IMG_3293-20170121

De lunch was het sluitstuk van deze mooie dag. Het was ver maar zeer de moeite waard en we hebben met menigeen gezellig kunnen praten.
De lunch verdiende niet de schoonheidsprijs, maar in de primaire behoefte werd op zeer bescheiden wijze voorzien.

Na de binnenstad na afloop nog even bezocht te hebben reisden we tevreden naar huis.

Zie het programma van de hele Nieuwjaarsbijeenkomst op de website

Ton van Driel
Lydi Zuiderent