Verslag Rozenfestival Lottum 2016

Vrijdagavond 12 augustus werden de eerste bezoekers aan het Rozenfestival in Lottum toegelaten. Veel van die bezoekers zullen op één van de dagen erna zijn teruggekeerd, want een paar uur is wel wat kort om van het hele parcours te kunnen genieten.  Het festival duurde tot en met maandag 15 augustus, en bracht een totaal aantal bezoekers van 50.000 naar het zuiden van ons land. Die bezoekers kwamen zoals gebruikelijk voor een groot deel uit Duitsland, zelfs met bussen vol, Nederland, maar tevens uit België, Zwitserland en zelfs Noorwegen. De Nederlandse Rozenvereniging was vanzelfsprekend ook aanwezig voor informatie en ledenwerving. De harde werkers die dagen voor de vereniging  waren: Wilna Vleeming, Angèle Martens, Esther Baerts, Lianne Nouwens, Ad Workel en ondergetekende. De organisatie had een mooie tent voor ons gereserveerd, waarin we voldoende ruimte voor de tafel gelaten hadden, zodat bezoekers binnen konden staan. Die ruimte stond soms vol met wel 10 of meer bezoekers. Op de tafel stond de heerlijk geurende roos Augusta Luise (onze jubileums roos van Tantau) die heel veel belangstelling trok. De duizenden bezoekers kwamen vooral met vragen over ziektes (met name over sterroetdauw), en welke gezonde rozen we kunnen aanbevelen. Heel prettig is het dan, dat je een tuin (de Rozenhof) zo dichtbij hebt met alle ADR en Excellence rozen. We konden ter plaatse 4 nieuwe leden inschrijven. De bijgevoegde foto’s geven een kleine indruk van dit twee jaarlijks spektakel. Het volgende rozenfestival wordt gehouden van 10 tot en met 13 augustus 2018.

Tekst en foto’s van Marga Verwer

Attachment-1

foto gemaakt door Lianne Nouwens

IMG_1065 IMG_1077 IMG_1042 IMG_1046 IMG_1048 IMG_1087 IMG_1092 IMG_1075 IMG_1083