Verslag tentoonstelling ‘De Rozenkoningin’ 17 augustus 2017

Op donderdag 17 augustus 2017 de tentoonstelling aquarellen van Geertruida Gorter – ten Cate Hoedemaker bekeken in het Museum Bussemakerhuis in Borne. Het laatst overgebleven fabrikeurshuis in Overijssel. Jan Bussemaker liet het pand verbouwen vanaf 1779 tot woonhuis en bedrijfsgebouw voor de opslag en verkoop van linnen. Sinds 1993 is het Bussemakerhuis ingericht als een multifunctionele accommodatie voor kunst, cultuur en recreatie volgens het informatiebord aan de gevel.

Het Museum Bussemakerhuis toont het industrieel erfgoed van Twente. Een overzicht van marskramers, vlas verbouwen en bewerken, thuiswevers met houten weefgetouwen vanaf 1850, de industrieële ontwikkeling als stoomweverij vanaf 1864 en een succesvolle fabriek van Spanjaard. Het Teddy babygoed en Cinderella beddegoed werd daar gemaakt. Linnen producten en later kwam er katoen. De ontwikkeling naar het concern Nijverdal Ten Cate. De productie in Borne werd begin 1973 stilgelegd en de gebouwen maakten in 1987 plaats voor woningen.

Het museum is sfeervol ingericht en vertelt over het vlas, linnen en katoen. Mooie kamerinrichting met linnenkast, de bedstee met nu een schildersezel met schilderskist er naast, penselen en bloemstukken. Werkkamer met de geschiedenis van het huis, wasruimte met een mangel, droogrekken, strijkijzers en weckflessen. Servies en kleding rond 1900.

Nu staan er verschillende oude weefgetouwen waarop gedemonstreerd wordt. Uitleg over de samenhang tussen de Doopsgezinde religie en de linnenhandel. Mooie tuin met rozen en terras waar koffie en thee wordt geschonken.

Geertruida Catherina Gorter – ten Cate Hoedemaker (1828 – 1907) heeft in Borne gewoond. Zij aquarelleerde veel bloemen en opmerkelijk veel rozen uit haar tuin. In het weekblad ‘Wereldkroniek’ uit 1897 werd zij beschreven als één onzer meest begaafde bloemenschilderessen die haar 70ste verjaardag op 1 januari 1898 zou vieren. Vanaf haar 60ste heeft zij opmerkelijke aquarellen gemaakt en haar werk werd ook geëxposeerd. De schrijver van het artikel N. Ellensa besluit met: “… dat zij is en blijft ene koningin der rozen”.

Tijdens deze tentoonstelling “De Rozenkoningin” ook aandacht voor haar zoon Arnold Marc Gorter (1866 – 1933), landschapsschilder van het Twentse landschap.

Twintig jaar geleden werd een overzichttentoonstelling ingericht in het Museum van Heemkunde te Almelo. In de catalogus een woord vooraf door Inge H. Fullager – Gorter en een beschrijving van de heer Paul Gorter, achterkleinzoon van de Rozenkoningin.

In het komende Rozenbulletin van oktober meer over het werk van de Rozenkoningin.

Museum Bussemakerhuis
Ennekerdijk 11, 7622 ED  Borne, www.bussemakerhuis.nl

Geopend van dinsdag t/m zondag van 13:30 tot 17:00 uur.

Verslag en foto’s Hans Homburg
18 augustus 2017

Previous Verslag 2-daagse tuinenreis Friesland 4 en 5 augustus 2017
Next Herbloei rozen tot eind oktober