3 maart 2018 279 Views

Zoektocht naar gezonde rozen – Jos Rogiers – 3 maart 2018

Het was zaterdagochtend buitengewoon fris, onder het vriespunt zelfs, en onze trein moest vertragen want er liep nota bene een schaap langs het spoor bij Veenendaal. Slootjes bevroren, vanochtend geen enkele schaatser gezien onderweg en in ’t Paviljoen te Rhenen was het lekker warm. Koffie met wat lekkers, even bijpraten en warm worden. Onze Belgische gasten waren ’s morgens vroeg vanuit een laag sneeuw gestart en waren mooi op tijd.

De Algemene Ledenvergadering liep vlotjes met uitleg, vragen en antwoorden. In het komende Rozenbulletin leest u hoe de vergadering is verlopen.

Na de inleidende woorden van Kees Mirande kon onze gastspreker Jos Rogiers, voorzitter van de Belgische vereniging Rozenvrienden, op tijd beginnen met zijn uitleg hoe hij een bepaald rozensortiment heeft gekozen voor zijn tuin dankzij een jarenlange ervaring in heel veel soorten rozen. Leirozen, trosrozen, grootbloemige rozen of een andere ondersoort. Mooi om dit samengevat te beluisteren van een zeer ervaren rozenliefhebber met leuke achtergrondverhalen waar bijvoorbeeld zo’n mooie roosnaam vandaan komt of wat voor bijzonderheden zo’n roos heeft aan kleur, vorm, bladgroen, vattelijkheid voor zwarte vlekjes of regen en in hoeverre dat nog acceptabel is.
Jos is pleiter voor kwaliteitsrozen van bijvoorbeeld de Duitse ADR die uitgebreide eisen stelt aan de rozen voordat deze verkocht worden, de Excellence Roses en andere keurmerken uit België, Frankrijk, Amerika en Engeland. Volgens Jos is er geen andere plant te bedenken die zoveel aandacht krijgt om de kwaliteit vast te houden of te verbeteren. Jos heeft heel veel verteld en, ook op verzoek van velen, kunnen we de presentatie binnenkort aan u tonen. Kitty overhandigde Jos als dank een hoge doos met wat lekkers en met applaus werd de presentatie afgerond.
De presentatie is in te zien via de link verderop deze pagina.

Jos Rogiers bracht ook nog een mooie Rozencatalogus 2017-2018 van de Belgische kwekerij Lens Roses mee. Op de foto de voor- en achterzijde, inhoudsopgaaf en het voorwoord van de makers van de catalogus. De afgebeelde rozen zijn de nieuwe Lens creatie 2017 ‘EMPEREUR CHARLES IV’®.
Klik op de foto voor een vergroting.

Openbare rozentuinen in België

In deze Lens catalogus staat een overzicht van de vier openbare rozentuinen in België, een mooie gelegenheid deze onder uw aandacht te brengen:
1. Rozentuin Coloma, J. Depauwstraat 25, 1602 Sint-Pieters-Leeuw
2. Internationale Rozentuin Kasteel ’t Hooghe, Doorniksesteenweg 218, 8500 Kortrijk
3. Provinciaal Groendomein Rivierenhof, Turnhoutsebaan 232, 2100 Deurne
4. Provinciaal Groendomein Vrijbroekpark, Ridder Dessainlaan 65, 2800 Mechelen.
Van het Vrijbroekpark een afbeelding (buiten en binnen) van de mooie brochure over ‘de rozentuin‘ uit 1934, klik op de foto voor een leesbare vergroting.

Het was een gezellige en buitengewoon leerzame ochtend die werd afgesloten met een lunch. Tijdens de lunch is bijgaande foto door Kees Mirande gemaakt van de twee voorzitters, Dick Schenk en Jos Rogiers. Staand daarachter onze oud-voorzitter Henk Verschuur en zittend Kitty Karis en Leny Franken-Nuijten.

Hartelijk dank Jos Rogiers, uw medereizigers en dank aan alle leden en partners voor uw komst.
Ook nieuwe leden. Zoals Mina van den Dijsel uit Soestdijk die zich tijdens de vergadering spontaan even voorstelde.

Presentatie excellente rozen kiezen door Jos Rogiers op 3 maart 2018

De presentatie van Jos Rogiers kunt u inzien via het gecomprimeerde pdf-bestand van 13 Mb – Presentatie – Excellente tuinrozen kiezen
Met dank aan Jos Rogiers voor het beschikbaar stellen van zijn presentatie met 75 slides. Tekst en beeld zijn eigendom van Jos Rogiers.

Informatie over De Rozenhof in Lottum

Eén van de leden wil ik graag even noemen, Peter Gommans van De Rozenhof uit Lottum. Hij had verschillende brochures bij zich om de activiteiten die in 2018 ontplooid worden onder onze aandacht te brengen: het fameuze tweejaarlijkse Rozenfestifal in Lottum van 10 t/m 13 augustus 2018 met ‘Rozen smaken naar meer’ en de Potrozenshow van 17 tot 24 juni 2018 in De Rozenhof. Binnenkort vindt u de informatie over 2018 op de website, maar u kunt nu ook al een bezoek brengen aan www.derozenhoflottum.nl

Nieuw op de website

Een pagina voor adverteerders in het Rozenbulletin Adverteerders en een uitgebreid overzicht Rozenbulletins vanaf 1972 voor een deel ook echt nog in te zien, 44 stuks.

Verslag Hans Homburg

Previous Algemene Ledenvergadering za 3 maart 2018 te Rhenen
Next Nieuwsbrief 17 WFRS historische rozen maart 2018

Algemene Ledenvergadering za 3 maart 2018 te Rhenen