28 april 2019 111 Views

Bloei wilde rozen in april 2019

Dit voorjaar is het merkbaar dat ‘de natuur’ eerder tot ontplooiing komt met bladeren en bloesem in relatie tot de houtige gewassen ten opzichte van vorig jaar. Wilde planten en tuinplanten reageren eveneens op veranderingen. Op 15 april j.l. bloeiden de eerste wilde rozen in het Vondelpark, anderhalve week eerder dan vorig jaar. In 2017 schreef ik dat de eerste bloem op 26 april bloeide.
Zie rozenvereniging.nl/rimpelroos-al-in-bloei-op-26-april-2017/

Het is weer de rimpelroos | Rosa rugosa die het bloeiseizoen startte en momenteel staat die struik met veel bloemen in bloei, een pracht gezicht en deze rozen geuren prima, de andere twee genoemde eveneens. De duinrozen stonden toen al aardig in knop en staan nu ook al met veel bloemen in bloei, een mooie omlijsting van een rozentuin met gecultiveerde rozen die enkele weken meer tijd nodig hebben voor groei en bloei, na een snoeibeurt.

Het blad van deze rimpelroos is het belangrijke kenmerk en naamgever van deze roos. In een tuin kan deze roos als voorjaarsbloeier een sierraad zijn en de grote bottels in het najaar eveneens.

Rimpelroos in ecologisch perspectief

In het wild heeft deze roos niet zo’n goede reputatie ontwikkeld vanwege het dominante gedrag ten opzichte van inheemse planten en wilde rozen zoals de duinroos. Niet zonder reden is deze Rosa rugosa opgenomen in de officiële lijst van invasieve planten in de EU. Dat is dus even schrikken, maar dat aspect geldt dus voornamelijk in natuurgebieden in de duinen of gebieden met het natuurlijk karakter.

Praktisch geredeneerd moet de verspreiding van deze Rosa rugosa worden voorkomen. Officieel is vastgesteld dat de Rosa rugosa zelfs bestreden mag worden, een maatregel die wel met verstand uitgevoerd mag worden, want de 3 planten van dit ras (in 3 kleuren) in het Vondelpark blijven gewoon staan en houden zich goed aan de plek waar ze geplant zijn, met de ruimte van enkele nieuwe grondscheuten.

Op 23 april bloeiden de eerste witte of créme-witte duinrozen | Rosa spinosissima en de gele Rosa hugonis. Op de foto van de Rosa hugonis staat links onder ook een bloeiende schijnaardbei | Potentilla indica (uit de rozenfamilie). Een mooi plantje, maar toch wel een invasieve exoot. De rode aardbei-vrucht is eetbaar maar smakeloos.

Ondanks de naam wilde roos die ik gebruik, mag dat wel in het licht worden gezien, dat veel van deze ‘wilde rozen’ zijn aangeplant en in feite niet in hun eigen omgeving zijn opgegroeid en veelal op ‘aangepaste’ grond groeien. Kan van invloed zijn op het uiterlijk en ontwikkeling, maar mooi blijft het zeker.

Boek over wilde rozen

Liefhebbers, of degenen die dat willen worden, kunnen een standaardwerk lezen over wilde rozen met de titel: De wilde rozen (Rosa L.) van Nederland. Auteurs van deze wetenschappelijke uitgave zijn: Piet (P.A.) Bakker, Bert (N.C.M.) Maes en Hans (J.D.) Kruijer. Download via het ecologisch adviesbureau van Bert Maes www.ecologischadviesbureaumaes.nl of direct via www.ecologischadviesbureaumaes.nl/435.pdf

Informatie over invasieve exoten

Wilt u wat meer lezen over de invasieve exoten, dan kunt u terecht bij Wageningen University & Researchwww.wur.nl/nl/Onderzoek-Resultaten

Een andere wetenschappelijke site over o.a. invasieve soorten is: www.q-bank.eu/Plants/

De factsheet Rosa rugosa ziet er zo uit www.q-bank.eu/Plants/Factsheets/Rosa_rugosa_NL.pdf

Gecultiveerde rozen

Rond deze tijd bloeien de eerste gecultiveerde rozen, soms zijn de eerste bloemen een beetje gehavend, maar als de condities beter worden volgt de volle groei en bloei in mei en juni van de ‘koningin der bloemen’. Veel plezier met uw rozen!

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Rozen voor bijen - Rosen Tantau - video's
Next PR activiteiten bij evenementen 2019

Verslag Rozenfestival Lottum 2016