14 juli 2018 588 Views

De Gouden Roos van Den Haag 2018 – Groei & Bloei

Een onvergetelijke rozendag werd vanuit het Haagse Madurodam georganiseerd door de gemeente Den Haag op donderdag 12 juli 2018. Het 58e Internationaal Rozenconcours Den Haag met keuringen op het proefveld en in het Rosarium Westbroekpark zelf.

Naar schatting 150 deskundigen uit binnen- en buitenland hebben meer dan honderd rozen gekeurd en er waren 3 speciale prijzen te behalen: de Geurprijs, Publieksprijs én De Gouden Roos van Den Haag. Dit verslag gaat over De Gouden Roos van Den Haag 2018.

De traditionele verkiezing van De Gouden Roos van Den Haag werd als laatste uitslag bekend gemaakt om 21:30 uur, een spannend moment bij een ontspannen verlopen rozendag. De eervolle prijs werd gewonnen met de klimroos Groei & Bloei door de Nederlandse kweker Marco Braun. Een topprestatie. Deze prachtige kleine witte roos bloeide vol overtuiging uitbundig, geurde en kleurde tegen een blauwe hemel.

Vorige maand is deze roos nog echt gedoopt met de naam Groei & Bloei ter ere van vijf jaar Groei & Bloei Nationale Tuinweek. Deze bloeirijk, witte klimroos, die al meerdere prijzen op zijn naam heeft staan is een verrijking van het sortiment en heeft dit al enkele jaren bewezen. Meer informatie over deze roos vindt u op de website van Groei & Bloei

Keuring Groei & Bloei

Toen ik stil stond voor de beoordeling van deze roos met nummer 659, stonden Marco Braun zelf, Frans Neuman van Belle Epoque Rozenkwekerij uit Aalsmeer en nog enkele bij deze 2 meter hoge presentatie van Groei & Bloei en het enthousiasme was te horen en te voelen. Trots op deze roos die het ook bij deze langdurige warmte zeer goed doet. Eerder had deze roos de naam Paragon gekregen, maar de nieuwe naam Groei & Bloei past perfect bij deze roos.

Zonder het te weten bleek ik hier in de middag dus voor De Gouden Roos van Den Haag 2018 te hebben gestaan, een historisch moment, want de laatst gekozen Gouden Roos van Den Haag van een Nederlandse kweker, dat is lang geleden. Bijgaand enkele foto’s die de sfeer er omheen verbeelden. Van trots het resultaat laten zien en even meekijken en luisteren, afwachten hoe de roos beoordeeld wordt, of zichtbaar vrolijk worden door keurders van deze charmante roos. Hij/zij heeft het zeer, zeer goed gedaan. En dan nog is het wachten, komt de droom uit, wordt dit De Roos van Den Haag, de Roos van Marco Braun. Ja. Vele vakgenoten en collega’s hebben Marco Braun gefeliciteerd met dit droomresultaat, ook de Nederlandse Rozenvereniging.

Prijsuitreiking De Gouden Roos van Den Haag

Nadat de uitslagen en prijzen brons, zilver en goud van alle keuringen bekend waren gemaakt kwam de grote blauwe doos met daarin De Gouden Roos van Den Haag 2018 te voorschijn en het werd stil. Mevr. I Merx en dhr. R. Jansen toonden het boeket rozen en Marco Braun werd naar voren geroepen, de kweker van Groei & Bloei. De bekroning van jarenlang geduldig werken. Niet alleen voor deze roos. Tijdens deze uitreiking van De Gouden Roos van Den Haag 2018 dacht ik aan een ondergeschikte bijzaak. Deze prijs is puur voor Marco, maar gevoelsmatig tevens een mee-waardering voor alle tuinlieden/hoveniers van het Rosarium Westbroekpark (waaronder Marco Braun) en de Dienst Stadsbeheer-Groenbedrijf Den Haag-Stadskwekerij die het Rosarium zo goed en zorgzaam blijven onderhouden als rozentuin én prachtig stadspark.

Komende zondag 15 juli 2018 wordt de Dag van de Roos gehouden in het Rosarium Westbroekpark, een mooie gelegenheid om het hele Rosarium én Groei & Bloei te gaan bewonderen. Lees het verslag over de Dag van de Roos

Lid worden van de Nederlandse Rozenvereniging

Wanneer u enthousiast bent geworden over rozen en u bent nog geen lid van de Nederlandse Rozenvereniging is het voor €30 per jaar een genot om 4 maal per jaar ons Rozenbulletin te lezen. Vul ons formulier in op de pagina Lid worden en het is zo geregeld. Welkom.

Verslag en foto’s Hans Homburg

Previous Jubileumfeest 60-jarig Rosarium Vondelpark 1958 op 1 juli 2018
Next 58e Internationaal Rozenconcours Den Haag 12 juli 2018

Excursie 20 augustus 2016