3 juli 2020 400 bekeken

Ecologisch Rosarium Amstelpark Amsterdam 2 juli 2020

Op 2 juli 2020 hebben Gon en ik een bezoek gebracht aan het Rosarium Amstelpark in Amsterdam. Niet naar het gelijknamige restaurant bij de ingang, maar de rozentuin. Ooit de grootste rozentuin van Europa volgens de gemeente Amsterdam tijdens de Floriade in 1972. Toen was men er trots op.

Bijna 2 jaar geleden op 11 oktober 2018 hebben we er ook rondgewandeld en toen waren we niet echt onder de indruk. De rozentuin was redelijk onderhouden, maar iets bijzonders was het niet meer. Maar nu…

Rosarium Amstelpark ooit heel bekend

De actuele informatie die de gemeente Amsterdam zelf geeft via de website luidt:
Het Rosarium, de rozentuin van het Amstelpark, ligt niet ver van de hoofdingang. De 160 verschillende soorten die er te zien zijn, geven een goede impressie van de rassen die over de gehele wereld gekweekt worden. Prachtige levende wanden van haagbeuken zorgen voor enige beslotenheid voor de bezoekers. Er is een romantisch prieel geplaatst, dat met leirozen is begroeid. Het Rosarium is in juli en augustus op z’n mooist.

De liefhebbers van de Vereniging Vrienden van het Amstelpark die deze tekst hebben verzorgd voor de gemeente zijn er de afgelopen jaren nog niet geweest denk ik en helpen ook niet mee met het onderhoud.

Rosarium Amstelpark 2020

De werkelijkheid is dat er nog 9 soorten rozen staan te verkommeren en deels overwoekerd worden door mooie krachtige kruiden. Akkermelkdistel, Haagwinde, Raketten en grassen voelen zich hier prima. Aan het roestige prieel groeit geen enkele klim- of leiroos. Vergelijk de foto’s van het prieel in 2018 en 2020 en het vak rode rozen in 2018 en nu.
Deze topmaand voor de gecultiveerde rozen toont nu een voorbeeld hoe het niet hoort. Hopelijk gaat iemand dat bij de gemeente inzien en het restant rozentuin wat er nog is weer een nieuwe impuls geven; waarschijnlijk alles rooien en helemaal opnieuw beginnen met een goed ontwerp en het prieel opknappen en beplanten met klimrozen. Aan de voorzijde van het restaurant zijn in 2019 alle rozen gerooid.

Wordt het 50-jarig bestaan gehaald?

Over 2 jaar bestaat het Rosarium Amstelpark 50 jaar, een mooie kans om er vanaf dit najaar nieuw leven in te blazen, een mooiere indeling maken, zoals een parkmedewerker zei met kleinere perken, met krachtige hedendaagse rassen en dan weer systematisch onderhouden, het kan echt heel mooi worden komend voorjaar als er een wil is.

In 2018/2019 heeft de gemeente Amsterdam een plan gemaakt voor het opknappen van deze nog resterende rozentuin in bestaande indeling. Heb toentertijd nog op verzoek advies gegeven. Niets meer gehoord en het plan is geruisloos in een lade terecht gekomen of in het ronde archief beland en ondanks de huidige inspanningen van kubieke meters (on)kruiden verwijderen gaat het duidelijk slechter met de rozentuin. Wel werden er tijdens ons bezoek heel veel (on)kruiden verwijderd.

Met een aantrekkelijke moderne Rozentuin

Het Amstelpark is toch één van de mooiste parken in Amsterdam. Er ligt een modern Restaurant Rosarium en je kunt er mooie wandelingen maken, ontspannen en spelen. Er is ruimte, beslotenheid en diversiteit aan bomen en planten. Buitengewoon jammer dat het nu zo kleine Rosarium zo verwaarloosd wordt. Met 30 rozenrassen in kleinere vakken ontstaat er een hoogwaardig Rosarium dat bij dit Amstelpark hoort, gewoon doen!

Keuringscommissie 1972

Lees in het Rozen bulletin uit 1972 het verslag op pagina 5 van de Keuringscommissie Floriade Amsterdam ( < klik op de link) vanuit het Archief Rozenbulletins op deze site.

Bijeenkomst Nederlandse Rozenvereniging 2021?

Wanneer het Rosarium Amstelpark de komende periode wordt opgeknapt zou het een prachtige locatie zijn voor een excursie, voorjaars- of najaarsbijeenkomst Nederlandse Rozenvereniging in 2021 of 2022 bij het 50-jarig bestaan van de rozentuin!

Verslag en foto’s Hans Homburg

Vorige Rosarium Noorderpark Amsterdam 25 juni 2020
Volgende Verslag excursie Lottum 11 juli 2020

Dag van de Roos op za 13 juli 2019