Frans Neuman 1961-2020

IN MEMORIAM

Vandaag een week geleden is Frans Neuman op 59-jarige leeftijd overleden.

Frans Neuman in het Rosarium Vondelpark te Amsterdam op 11 maart 2017

Bijna 30 jaar heeft Frans in het rozenvak gewerkt. Met veel ervaring had hij ook de gave om er met passie over te praten. Met overtuiging kon hij er over adviseren. Naast de zakelijke kant van zijn werk lag het in zijn aard dat hij veel contacten onderhield door het hele land en daarbuiten. Meehelpen iets te organiseren en ook bij evenementen helpen, zoals een stijlvolle aankleding met een keur van rozen.

Tijdens het Aalsmeer Flower Festival 2015 kwam ik voor het eerst op het bedrijf Belle Epoque Rozenkwekerij en zag veel rozen en boeketten. Een foto die ik toen maakte van zo’n reusachtig boeket staat op het linnen tasje van de rozenvereniging. In maart 2015 heb ik Frans beter leren kennen bij zijn eerste cursus rozen snoeien in het Rosarium Vondelpark in Amsterdam dat later jaarlijks plaatsvond tot en met het jaar 2018. Ook het bedenken en behulpzaam zijn bij het organiseren van de Opening Rozenseizoen vanaf 2016 in het Vondelpark om de bekendheid van openbare rosaria onder de aandacht te brengen bij het publiek, was heel inspirerend. Ook hier werd jaarlijks een groot bloemstuk uit de tuin geplukt en gemaakt, het hoorde bij zijn werk en liefhebberij en Bernadette was er altijd bij. Ook bij de viering van het 60-jarig jubileum van het Rosarium Vondelpark op 1 juni 2018 waren Frans en Bernadette aanwezig met een breed sortiment rozen.

Op 22 juni 2019 was Frans, heel goed opgeknapt en als vanouds optimistisch, aanwezig in het Rosarium Vondelpark en kon hij het nieuwe informatiebord met een toespraak onthullen. Mede dankzij de steun van Belle Epoque Rozenkwekerij en zijn geloof in de renovatie van dit Rosarium Vondelpark is het gelukt iets moois tot stand te brengen. Hij was de mentor van ons Rosarium.

Frans was een goede bekende in de rosaria van het Westbroekpark in Den Haag en het Stadspark Winschoten. In het Rosarium Winschoten had hij de eer om daar onze koningin toe te spreken bij de doop van de oranje roos Koningin Máxima, gekweekt door Marco Braun.

Het jaar 2020 was teleurstellend voor zijn gezondheid en na het verblijf in een hospice is Frans op 14 september 2020 overleden.

Bij het afscheid op 19 september in het crematorium te Lisse een pracht aan boeketten. Veel rozen, met liefde gemaakt door zijn naasten, voor vader. Dierbare herinneringen werden gesproken.

Wij wensen Bernadette en de kinderen veel sterkte dit verlies te verwerken.

In het Rosarium Vondelpark staat een naambord van de roos ‘Rosenfee’ die ook wel ‘Friends Forever’ wordt genoemd, een blijvende herinnering aan de rozenkwekerij en aan Frans Neuman.

Namens het bestuur van de Nederlandse Rozenvereniging
Hans Homburg

Vorige Najaarsbijeenkomst 26 sept 2020 in Doorn
Volgende Verslag najaarsbijeenkomst 26 sept 2020