Franse rozen van Meilland

In het Rozenbulletin van juli 2018 schreef Rogier Willeghems een artikel met de titel: De Meilland Dynastie. Voor liefhebbers en kenners is de naam Meilland uit Frankrijk een begrip. Voluit heet het familiebedrijf sinds 1948 Meilland Richardier en vorig jaar werd een bijzondere mijlpaal bereikt met het 150-jarig bestaan. In Nederland is de Franse firma vertegenwoordigd door Meilland Nederland.

Aanleiding voor dit bericht is het artikel over De Meilland Dynastie én dat we al een poosje tegen een prachtige poster aankijken van Meilland Nederland op de display van de tuinkar van het Rosarium Vondelpark waarin we het tuingereedschap verplaatsen met de voorziening thee en koffie. Een tuin met levende rozen is natuurlijk het mooist, op de posters van Meilland worden de collecties rozen heel aantrekkelijk verbeeld in een prachtig boeket.
Zoals hier het boeket Fleur Romantica® en onderaan deze pagina de serie van 3 posters. Copyright Meilland Nederland.

Copyright-Meilland-Nederland Fleur Romantica Engelse Tuinrozen

Verkoop rozen van Meilland

Meilland Nederland verkoopt rozen via de vakhandel en die kunt u vinden op de pagina Adverteerders Rozenbulletin op onze website.

Rozen van Meilland in het Rosarium Vondelpark 2018

In het nu 60-jarig Rosarium Vondelpark 1958 groeit momenteel een collectie van 7 roossoorten van Meilland en dat zijn: Rosa ‘Amstelveen’ (‘Coral Meidiland’), ‘Bonica’, ‘So Pretty’, André le Nôtre’, ‘Rouge Meilove’, ‘La Sevillana’ en ‘Sweet Pretty’. Stuk voor stuk klassiekers.

Rosa ‘André le Nôtre’ is als laatste op 7 april 2018 geplant, groeit al aardig en ondanks de hitte en droogte een goede bloeier. In de piekwarmte ‘lichte verbranding’ van de kroonbladranden, maar dat is van tijdelijke aard. Een stevige grootbloemige roos met een aangename rozengeur.
De roosnaam verwijst naar de beroemde tuin- en landschapsarchitekt André le Nôtre (1613-1700) die onder anderen verantwoordelijk was voor de tuinen van het kasteel van Versailles van koning Lodewijk XIV, en ook vele andere kasteeltuinen in Frankrijk en daar buiten.

Rozen van Meilland in het Rosarium Vondelpark 1958

60 jaar geleden groeiden er 2 roossoorten van Meilland in 3 perken in het Rosarium Vondelpark, Rosa ‘Michèle Meilland’ (1945) en ‘Alain’ (1946). Hieronder de tekst de plattegrond uit 1958 en de roosnaamlijsten van 14 juni 1960 en 14 augustus 1964, opgetekend door dhr. C.W.F. (Charles) Haak, een botanicus die alle beplanting van het Vondelpark bijhield op tekeningen en overzichten. In hetzelfde overzicht staat ook de Rosa ‘Anneke Doorenbos’ uit 1956, gekweekt door Simon Doorenbos en rozen van andere Nederlandse kwekers.
Klik op de afbeelding voor vergroting.

Ter illustratie van de tekst de foto’s van de 7 roossoorten, de display van de tuinkar Rosarium Vondelpark en hieronder de serie van 3 posters die op A2 formaat zijn gedrukt en zijn uitgebracht door Meilland Nederland. Copyright Meilland Nederland.

Bloemschikken

Let op de kunst van het bloemschikken in de 3 potten. Het zijn niet alléén rozen.
Afgelopen zaterdag 4 augustus 2018 nog even een kennismaking bij professionals in het bloemschikken in Aalsmeer bij het Boerma Instituut of in het Engels International Floral Design School Holland
Laat u verrassen, klik op de link naar de website (Nederlands, Engels en Japans) en bekijk de verschillende pagina’s als u van bloemschikken houdt.

Klik op de afbeelding voor vergroting

Met dank aan Meilland Nederland en Belle Epoque Rozenkwekerij.

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Najaarsbijeenkomst Boskoop op 22 september 2018
Next Rozen water geven tijdens zomerwarmte

Excursie NRV naar Engeland 11 t/m 15 juni 2018

Op reis met de Nederlandse Rozenvereniging naar Kent en Sussex van 11 t/m 15 juni 2018 LOGEREN IN EEN SCHITTEREND ‘PALADIAN COUNTRY HOUSE’ EN 9 BEZOEKEN AAN DE MOOISTE TUINPROJECTEN VAN

Gelukkig Nieuwjaar – Happy New Year!

De Nederlandse Rozenvereniging wenst u allen een gelukkig en mooi nieuw rozenjaar!

Rozenreis naar Südbaden en Elzas 2016

6 dagen genieten met de Rozenreis naar Südbaden en Elzas! maandag 13 juni t/m zaterdag 18 juni 2016 De Nederlandse Rozenvereniging organiseert in samenwerking met Garden Tours een exclusieve touringcarreis naar