Genoemd naar gravin Diana Bernadotte uit Duitsland

De roos met de naam ‘Gräfin Diana’ is een elegante en moderne roos. Deze werd in 2012 introduceerd in Duitsland en heeft een klassieke vorm, een subtiele rode kleur vanaf donkerviolet tot aan purperrood. De knoppen ontwikkelen zich beginnend uiterst donkerrood. De stevige bloemen ontwikkelen een fijne geur als extra charmante eigenschap.

De roos ‘Gräfin Diana’

In 2014 heeft deze grootbloemige roos het Duitse kwaliteitspredikaat ADR (Allgemeine Deutsche Rosenneuheitenprüfung) gekregen en vele prijzen ontvangen in korte tijd. Met recht een ‘Edelrose’ in het Duits. Bij het 58e Internationale Rozenconcours in 2018 in het Westbroekpark te Den Haag kreeg deze roos de Geurprijs én de bronzen medaille als grootbloemige roos. In datzelfde jaar kreeg Rosa ‘Gräfin Diana’ ook het Nederlands kwaliteitspredikaat ‘Excellence Roses’.

Het is een creatie uit 2003 van rozenkwekerij W. Kordes’ Söhne uit Klein Offenseth-Sparrieshoop uit Duitsland en de roosveredeling staat op naam van Tim Hermann Kordes.

Deze roos is in juni 2012 genoemd naar de Duitse Gräfin Diana Bernadotte.

Rosa 'Gräfin Diana' van Kordes Rosen Duitsland 2012

Achtergrond gravin Diana Bernadotte

Gravin Diana (18 april 1982) is de jongste dochter van graaf Lennart Bernadotte (1909-2004) en zijn tweede vrouw Sonja. Graaf Lennart was tot 1932 kroonprins van Zweden. In dat jaar verhuisde hij naar het eiland Mainau in de Bodensee, Konstanz, in het uiterste zuiden van Duitsland. Op dit eiland staat het Slot Meinau. Het gebied werd omgetoverd tot een prachtig bloemenparadijs met Italiaanse rozentuin en is nu een toeristische trekpleister waar jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers komen.

Gravin Diana mocht voor haar 30ste verjaardag een roos uitzoeken en zo kreeg deze roos haar naam, Rosa ‘Gräfin Diana’.

Gräfin Diana Bernadotte ontwerpt modieuze hoeden. Haar atelier is gevestigd in het Slot Mainau. Vanaf 2006 heeft zij van haar passie een beroep gemaakt en creëert zij exclusieve hoeden voor vele gelegenheden. Voor royalties is zij een bekende, maar ook voor toeristen die het eiland Mainau bezoeken en zelfs voor kinderen.

Waar is deze roos te aanschouwen?

Deze roos is onder anderen te aanschouwen in de openbare rosaria te Winschoten, Boskoop, Den Haag en sinds 2019 ook in het Rosarium Vondelpark Amsterdam.

Deze staan in een zeshoekig perk met 148 planten, geleverd door Kordes Rosen uit Duitsland en deze zijn op 1 november 2018 geplant (met kale wortel) in het Vondelpark.
Vanaf die datum ziet u een serie foto’s in de fotogalerie t/m 3 augustus 2019, die de ontwikkeling van deze rozen laat zien.

Zet de ‘slider’ stil met de 2 pijlen linksboven en klik op een foto en er wordt een vergroting getoond.

Met dank aan Thomas Proll, manager kwekerij en ontwikkeling van Kordes Rosen, die uitleg heeft gegeven over de naam-achtergrond.

Met dank aan Tobias Mayer, Mainau GmbH, Insel Mainau www.mainau.de

Tekst en rozenfoto’s Gon en Hans Homburg

Previous Uitgebloeide bloemen wegknippen in augustus?
Next Groeten uit... Amsterdam 3 september 2019

Najaarsbijeenkomst Boskoop op 22 september 2018

Het einde van het seizoen besluiten we traditiegetrouw met de Najaarsbijeenkomst. Dit jaar zijn we op 22 september 2018 te gast in Boskoop bij Jan Spek Rozen en het Rosarium

Open Tuindagen ‘t Meihuus