Groeten uit… Amsterdam 3 september 2019

Een korte impressie uit het Rosarium Vondelpark Amsterdam op een dinsdag namiddag op 3 september omstreeks 17:30 uur met zon. Relax-time én denkend aan het komende rozenseizoen!

Vooral van de rozen genieten en langzaamaan ook aandacht schenken voor de afrondende zorg voor de rozen richting winter vanaf half september. Hoe wij vanaf augustus het nieuwe seizoen 2020 voorbereiden met de aanplant dit najaar van 600 nieuwe rozen (4 perken met nieuwe rassen) en ruim 200 rozen bijplanten in de perken vanwege uitval. Het concept van deze rozentuin is dat we elk jaar een klein deel vervangen. De verzwakte soorten vervangen door een nieuw ras om het sortiment vitaal te houden én ook iets nieuws te kunnen tonen.

Na de dagelijkse werkochtend in de rozentuin, later even genieten van de tuin op het eind van de dag. Een moeder loopt met 2 rennende kinderen langs de rozen om de geur te ervaren, wandelende mensen, zitten op de parkbanken of relaxed in het gras bijkomen van deze dag. Wat een dag. Op de foto’s is te zien dat deze rozentuin voor de helft in de namiddag in de schaduw ligt en met de keus van de soorten houden we daar rekening mee.

Bijgaand een fotoverslag van de rozentuin en enkele rassen uitgelicht. Rosa ‘André Brichet’, ‘Cera’, ‘Tapis Volant’, ‘Lions Rose’, ‘Pomponella’, ‘Orangerie’ en ‘Gräfin Diana’. In de ochtend nu prachtig met dauwparels op de bladeren en bloemen. In dit jaargetij niet zoveel wilde bloemen in het park en dan is er deze weldaad met 9.500 rozen in vele kleuren, met recht een tuin ‘koningin der bloemen’ die hier de show maakt.

Na de gebruikelijke bloeidip in juli is de herbloei in augustus tot heden weer aanwezig en ziet de tuin er best goed uit en voor enkele mensen is het echt verrassend dat rozen zolang doorbloeien. Half augustus zijn wij gestopt met het wegknippen van uitgebloeide bloemen en ontstaat er een natuurlijke mix van mooie bloei, knoppen, bottels en uitgebloeide bloemen. De bloemen trekken flink wat honingbijen, wilde bijen, hommels, zweefvliegen en wespen, met name om de stuifmeel.

Rozen voorbereiden op de winter vanaf 2e helft september

Hoewel een getemperde herfstbloei tot in november doorgaat, gaan we de rozen ook helpen om de winter goed door te komen. In vakjargon heet dat het ‘afharden’ van de struiken. Een enigzins misleidende term, want wat er van nature gewoon gebeurd is, dat binnenin de plant een stof aanwezig is die er voor zorgt dat het vocht in de plant niet bevriest. Planten zorgen daar dus zelf voor, maar onze gecultiveerde rozen kunnen wel wat hulp gebruiken voor een betere ‘stofwisseling’. De theehybriden met lange takken zijn gevoeliger voor bevriezing dan de lagere floribunda’s.

Wij gebruiken hiervoor korrels met een relatief hoog gehalte kalium en in termen van de bekende voedingsstoffen NPK met N (stikstof), P (fosfor) K (kalium) is een gebruikelijke verhouding voor dit ‘afharden’ NPK 2-0-20. We gebruiken een langzaam werkend middel. 2e helft september in de grond verwerken volgens de voorschriften van de leverancier en de planten nemen het langzaam op. Het product wat wij hier gebruiken is DCM Vivikali.

Het element kalium is belangrijk in het leven van een plant, met name voor de fotosynthese, transport van koolhydraten en vochttransport. Het is een kwaliteitselement dat ook invloed heeft op kleur, geur en bladgezondheid. De aanwezigheid van dit element is een kwestie van natuurlijke balans en ervaring. Te weinig in de grond is voor de plant niet goed, maar teveel ook niet.

Een eigenschap van kalium is dat het als zout in het celvocht voorkomt en zo bevriezing van het vocht tegengaat en dat het zorgt voor het transport van vocht.

Het toevoegen van kalium is dus een preventieve behandeling die behoedzaam moet worden toegepast, liever niet teveel is het meest veilige voor de plant, houdt de minimale dosering aan van de leverancier.

Rozen planten

De beste tijd om rozen te planten is ruim voordat de vorst intreedt, vanaf begin november. Zeker wanneer je rozen met kale wortel plant (met korrels mycorrhiza-schimmels voor goede wortelontwikkeling in het plantgat), is er nog tijd voor de rozenstruiken om voor de winter goed te ‘aarden’ en ‘geworteld’ voorbereid te zijn op de lentegroei. Geef de nieuwe aanplant (takken nog niet laag snoeien) ook een minimale dosering korrels met kalium mee.

Nieuwe rozen in het Vondelpark

Eind augustus was ons vernieuwingsplan klaar en de komende maanden gaan we dit realiseren. Het overzicht met de 4 nieuwe perken en de perken die extra planten nodig hebben, zie het Beplantingsplan najaar 2019

Aanheuvelen tegen de kou

Een aanvullende klassieke verzorging naar de winter toe is het aanaarden van de rozenstruiken, ook wel aanheuvelen genoemd. Een klus voor november waarbij de omliggende grond ook goed aangedrukt kan worden naar de stam, want soms is de omliggende grond wat los geworden. De voet van de roos wordt hierdoor iets meer beschermd tegen kou en als extra bescherming kan je nog een goede kwaliteit houtsnippers (van naaldbomen) gebruiken als je enkele rozen in uw tuin hebt.

Veel plezier met uw rozen én de voorbereiding van het komende seizoen.

De titel kan ook luiden: Groeten uit… Winschoten, Utrecht, Den Haag, Lottum, Doorn of een andere rozentuin. Laat maar zien en schrijf iets over uw favoriete rozentuin.

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Genoemd naar gravin Diana Bernadotte uit Duitsland
Next Schone Van Boskoop - 21 september 2019

Exclusieve excursie naar Wageningen op zaterdag 3 juni 2017