Historische Tuin Aalsmeer 17 augustus 2018

Parel van Aalsmeer

Deze mooie titel draagt de rode kasroos Rosa ‘Parel van Aalsmeer’ die is gekweekt door H.A. Verschuren Jr. en bloeit in één van de 2 kassen waar alleen rozen staan, de grote en geurende theerozen, maar ook trosrozen of floribunda’s, de kleine variant daarvan de polyantha’s en enkele klimrozen.

De twee aaneengesloten glas-kassen zijn in stijl met zelfs gietstalen cokes-kachels in de kas en ook modernere verwarming. De oudste roos uit 1843 is de witte Rosa ‘Niphetos’ van de Fransman Bougère en de jongste uit 1981 is de donkerrode Rosa ‘Varbole’, gekweekt door Jan van Veen uit Aalsmeer. In de twee rozenkassen groeien 72 soorten uit vele landen.
De kascollectie in V en W stonden op 2 A4-tjes vermeld in de kas en bijgaand een foto met volgnummers in het wit voor het aantal soorten.

Klik voor vergroting

Ter illustratie enkele foto’s bij dit verslag van de:

1. Rosa ‘Kaiserin Augusta Victoria’ van Peter Lambert, Engeland in 1891, was één van de eerste en succesvolle kasroos in Aalsmeer;
  2. Rosa ‘Jonkheer J.L. Mock’ van Mathias Leenders, Steijl-Tegelen, Nederland 1909. Het bleek een topper met vele onderscheidingen en na 109 jaar geldt dit nog steeds. Jonkheer J.L. Mock was één van de oprichters en voorzitter van de rozenvereniging ‘Nos Jungent Rosae’ – ‘Ons verenigen de rozen’ die in 1891 werd opgericht en bekrachtigd in 1910 bij Koninklijke Besluit. Jonkheer J.L. Mock overleed in 1929 op 67-jarige leeftijd;
  3. Rosa ‘Parel van Aalsmeer’ van H.A. Verschuren, Haps, Nederland in 1941;
  4. Rosa ‘Sterling Silver’ van Gladys Fisher, Amerika in 1957;
  5. Rosa ‘Varbole’ van Jan van Veen, Aalsmeer, Nederland in 1981.

Stuk voor stuk prachtige kleuren dit kleine sortiment hierboven en echt rijk aan geur.
Met kleurnamen als: karmozijn, helder roze zilverkleurig gerand, mauve, lila, zilver, lichtpaars, frambozen dieprood en lavendel. Een stil eerbetoon in deze kassen aan buitenlandse- en Nederlandse kwekers die prachtige rozen hebben ontwikkeld, en in stand gehouden door deskundigen en veel vrijwilligers die in deze Tuin werken.

Rosa 'Stirling Silver' 1897

Buitenrozen

Naast de kasrozen groeit er een interessante collectie buitenrozen; wilde rozen en gecultiveerde rozen, totaal 142 soorten met indrukwekkende jaartallen van introductie. De oudste van vóór 1612 Rosa damascena var. trigintipetala en de jongste uit 1974 de Rosa ‘Korblue’ van Reimer Kordes of de ‘Shocking Blue’.

Uitleg over het werk van kwekers

In de tentoonstellingskas ligt gereedschap dat werd gebruikt bij de Aalsmeerse kwekerijen, uitleg hoe er gewerkt en geveild werd en met promotiemateriaal zoals bijgaande reclamefoto van Rosa ‘Evelien’, gewonnen bij Interplant in Leersum en op de markt gebracht door Jan Spek Rozen uit Boskoop.
Klik voor vergroting

Bezoek Historische Tuin Aalsmeer

Tuinbouwmuseum Historische Tuin Aalsmeer bestaat sinds 20 januari 1978 nu 40 jaar en is een levend museum in veel opzichten met uitgebreide collecties seringen, clematis, dahlia’s, fruit, tabaksplanten en nog veel meer, opengesteld voor het publiek in 1982. Een overzicht van de sierteeltsector met oude kassen, schuren en tuinbouwgereedschap. Ruim 100 jaar geschiedenis met prachtige (gecultiveerde) planten die nog echt bestaan. Ook een kas waar je planten kan kopen voor een paar euro.

Museum Historische Tuin Aalsmeer is geopend van april tot en met oktober op dinsdag t/m zondag van 10:00 tot 16:30 uur. Bij de ingang van de tuin een theehuis met terras.
Adres: Praamplein, 1431 CV Aalsmeer – www.historischetuinaalsmeer.nl

Verslag en foto’s Hans Homburg

Zie de aanvulling over wilde rozen(bottels) in de Historische Tuin Aalsmeer

P.s. De Najaarsbijeenkomst in Boskoop is op zaterdag 22 september 2018, graag inschrijven/betalen vóór 17 september a.s., zie het artikel Najaarsbijeenkomst Boskoop