Jubileumboek 50 Golden Years WFRS

Jubileumboek 50 Golden Years World Federation of Rose Societies – WFRS

De 18e World Rose Convention werd van 28 juni t/m 4 juli 2018 in de hoofdstad van Denemarken gehouden. Ook werd het 25-jarig jubileum van de organiserende Danish Rose Society gevierd en het prachtige jubileumboek 50 Golden Years werd gepresenteerd.

50-jarig jubileum WFRS 1968-2018

In Kopenhagen werd het 50-jarig jubileum van de World Federation of Rose Societies gevierd.  Op zaterdagmiddag 30 juni werd de goudgele floribunda Rosa ‘Friendship Forever’ gedoopt door voorzitter Kelvin Trimper ter gelegenheid van dit 50-jarig jubileum. Deze jubileum-roos is een creatie van rozenkweekster Rosa Eskelund uit Denemarken.

Het jubileumboek – 50 Golden Years – 1968-2018

Klik op de afbeelding voor vergroting.

In één woord een ‘geweldig’ monument. In linnen kaft gebonden geeft dit unieke boek een lezing over 50 jaar van onze overkoepelende rozenvereniging waarbij 40 landen zijn aangesloten en een schat aan informatie over prachtige rozen in tekst en met schitterende foto’s. Boekformaat 22 x 28,5 cm en het telt 186 pagina’s. ISBN 978-1-5272-1199-5.

Inhoud

Introductie door Yves Piaget, ‘Patron’ van de WFRS, Lily de Gerlache de Gomery de ‘Founding President’ in 1968, ‘President’s Message’ van Kelvin Trimper en de voorzitster van het publicatie committee Jolene Adams. Tachtig mensen hebben meegewerkt aan deze publicatie.

Een overzicht van alle ‘WFRS World Conventions’ en ‘Regionale Conventies’, roos bijzonderheden, een prachtig overzicht van 64 toegekende erkenning met de prijs: ‘Award of Garden Excellence’, een overzicht van de ‘International Rose Trial Winners’, vier pagina’s met de ‘WFRS Rose Hall of Fame’, een overzicht van personen die zich al die jaren verdienstelijk hebben gemaakt en een lijst van uitzonderlijke boeken die zijn verkozen in 2006, 2009, 2012 en 2015.

Een korte omschrijving van alle boeken (3 in het Nederlands) en de 5 boeken die in 2018 zijn genomineerd vindt u op de WFRS site worldrose.org

Typering jubileumboek

Een prachtig naslagwerk voor rozenliefhebbers. Een halve eeuw internationale beeldvorming van de vereniging WFRS, prachtige rozen en rosaria die prijzen hebben gewonnen in veel landen. Ook ons Westbroekpark te Den Haag hoort erbij. De ‘Roos van Den Haag’ van 1968 t/m 2017 staan vermeld. Dit jaar werd de prijs ‘Roos van Den Haag 2018’ toegekend aan Rosa ‘Groei & Bloei’ gekweekt door Marco Braun, Nederland.

In de eregalerij achterin het boek schitteren 27 internationale toprozen in een gouden lijst, verkozen door de 40 landen. Een mooi vormgegeven en gedrukt boek.

Het jubileumboek is in te zien tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst op 12 januari 2019.

U kunt het boek bestellen in Engeland

Het boek kost £ 20 (twenty Pounds Stirling) en de verpakkings- en verzendkosten naar Europa zijn £ 15 (luchtpost). Wilt u het kopen, neem dan contact op met uw verzoek en u hoort dan hoe u de internationale bankoverschrijving kunt doen. Stuur uw e-mail naar de uitgever via info@worldrose.org

In het Rozenbulletin van oktober 2018 kunt u de uitgebreide verslagen lezen van de 18e World Rose Convention.

Bezoek de site van de Deense Rozenvereniging

De komende WFRS Regional Convention heeft de naam Chinese Regional Convention 2019

Deze vindt plaats van 27 april t/m 2 mei 2019 in Nanyang, China. Informatie en inschrijving via www.chinarose2019.org

Tekst Hans Homburg

Update 15-12-2018: bestel-informatie jubileumboek en 16-12-2018: informatie over de Chinese Regional Convention 2019. 19-12-2018: 6 van de 27 rozen uit het boek 50 Golden Years WFRS met toestemming van de redacteur Jolene Adams.
Een compleet overzicht van de Rose Hall of Fame WFRS vindt u in het artikel met de 27 rozen.

Previous Nieuwjaarsbijeenkomst 12-01-2019 Den Haag
Next Kerst- en Nieuwjaarswensen 2019

En we noemen hem Alexander

Op zaterdag 7 april bezocht ik het Rosarium van de Hortus botanicus Leiden op een eerste prachtige zonnige dag, puur lente. De rozenstruiken waren al in beweging en het uitbotten