Leer vakkundig rozen snoeien – maart 2019

Start uw rozenseizoen op een klassieke manier. Bekijk uw rozenstruiken goed en ga snoeien. Wilt u weten hoe? Volg dan een snoeicursus, workshop of instructiedag in Nederland of België.

KwekerijPlaatsWebsite28 feb
Verschillende
locaties
vanaf 1 maart

Rozen snoeien doet meer bloeien

Wanneer de kou uit de grond is en de weersverwachting richting lente-temperatuur gaat, kunt u vanaf half maart tot en met april aan de voorjaarssnoei beginnen tot net iets boven het 3e oog vanaf de grond, althans dat is de theorie. Het is ook de periode om nieuwe rozen te planten en laag en op de juiste hoogte te snoeien.

Plantperiode

De plantperiode in november heeft de voorkeur – vanaf maart t/m april kunt u ook planten in de volle grond als u het hele jaar wilt genieten van bloeiende rozen. Wanneer u rozen later plant, dat kan ook, maar is niet echt optimaal voor de rozen om echt te “aarden”, te “wortelen’ of te wennen aan de grond. Zie ook de pagina Rozen planten

Met vernieuwde energie de lente in

Dat rozen groeizame planten zijn is al rond half februari te zien, de bladknoppen groeien al of de eerste bladgroepen groeien al fris in de kleuren meigroen tot scharlaken rood uit. Als rozenliefhebber is dat al het teken dat de lente in de lucht zit, rozen voelen dat perfect aan en laten de remmen los, terwijl de crocussen en narcissen de naam hebben als lentebodes.

Rozen snoeien of laten gaan?

Bijna alle soorten rozen moeten op de een of andere manier gesnoeid worden en het jaarlijkse traject van onderhoud ziet er uit volgens de volgende alinea. Ik schrijf moeten, maar ik bedoel dat het verstandiger is alle rozentakken te snoeien, omdat de kans groot is dat de struik zich aan de onderzijde niet lekker ontwikkelt met bladeren en later bloemen – de groei gaat als eerste naar het hoogste punt, de oude takken. Het bijkomende voordeel van het laag snoeien is, dat kwakkelende bladeren en takken, soms ook aangetast door schimmels, worden verwijderd. Snoei ook de dode takken en dunne takken direct weg.

Bovenstaande rozentak is al mooi aan het uitlopen, maar de kans is groot dat dit vroege groen toch wordt weggesnoeid. Aan de onderzijde van de tak zit geen ontwikkeling van nieuwe bladeren. Dus nu genieten van deze mooie kleurontwikkeling.

Kalender rozenonderhoud

Hanteer een plan voor het onderhoud in uw tuin, dat ziet er standaard ongeveer zo uit.

1. Voorjaarssnoei
  2. 1e voeding geven eind maart / begin april (NPK)
  3. Vanaf mei-juni komt de bloei t/m november
  4. In de periode eind juni t/m augustus bij de her-bloeiers de uitgebloeide bloemen wegknippen, zie het artikel hoe u dat kan doen op de pagina Uitgebloeide bloemen wegknippen
  5. In juni de 2e voeding geven (NPK)
  6. Begin november de planten ‘afharden’, 3e keer “voedingsstof” geven (NK) met een percentage kalium, zodat de rozen beter de winter trotseren
  7. Zonodig aanaarden om de wortelkluit te beschermen tegen de kou.

De bemesting uitvoeren op basis van langzaam werkende organische meststoffen met de juiste verhoudingen stikstof, fosfor en kalium (NPK) en soms andere stoffen er bij. Raadpleeg uw rozenleverancier.

Leer vakkundig rozen snoeien

Neem eens een kijkje bij deskundigen op dit gebied. In het hele land worden cursussen, workshops of instructiedagen gegeven voor een klein bedrag of gratis. Veelal een combinatie van theorie, de praktijk en soms het veilig zelf snoeien oefenen “in de tuin van een ander”.

Durf te snoeien

De manier van snoeien is voor de start van het seizoen nogal bepalend als u naar de optimale bloei in juni-juli uitkijkt. U zult merken dat u enkele dingen even moet overwinnen.

• Uw rozenstruiken zijn al uitgelopen met mooi blad, zie de foto’s – helaas, in veel gevallen, worden de jonge bladeren ook weggesnoeid, snik;
  • Een rozenstruik in ontwikkeling van gemiddeld 60 cm tot 1 m hoog moet laag worden gesnoeid tot gemiddeld 10 cm boven het z.g. occulatiepunt ongeveer 7 cm boven de grond, tenminste als de plant op de juiste manier geplant is. Dat is best even een moment van “kaalslag” – komt dat dan nog wel goed of je denkt “puur zonde”.
  • Na een stevige ingreep waarbij er 4 of 5 dikke takken blijven staan, staat daar wel iets tegenover, de rozenstruik heeft dan wel wat voeding nodig om weer een grote struik te worden – de beloning ziet u in juni.
  • Klimrozen snoeien is een apart hoofdstuk, maar dat is bijna logisch. De typen Polyantha, Floribunda en Theehybriden (kleine- en grote trosrozen en grootbloemige rozen) kunt u elk jaar snoeien.

U heeft een schone, scherpe en soepel knippende snoeischaar nodig. Is uw snoeischaar toe aan onderhoud, op de pagina onderhoud snoeischaar  leest u hier alles over.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Wordt lid van de Nederlandse Rozenvereniging en neem contact op met het secretariaat via deze website via de pagina Lid worden

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Rozenreis Frankrijk van 2 t/m 6 juni 2019
Next Algemene Ledenvergadering Rhenen 9 maart 2019

Algemene Ledenvergadering 12 maart 2016

Rozen en de hittegolf

Hoe zijn rozen de hittegolf doorgekomen? De warmte en hitte vanaf eind juni t/m 7 augustus 2018 was een nieuwe ervaring, ook voor tuinrozen. Wanneer je in deze periode niets

Jubileumboek 50 Golden Years WFRS

Jubileumboek 50 Golden Years World Federation of Rose Societies – WFRS De 18e World Rose Convention werd van 28 juni t/m 4 juli 2018 in de hoofdstad van Denemarken gehouden.