29 april 2018 727 Views

Mieke Smits – Rozenkoningin Lottum 2018

Rozenkoningin opent rozenseizoen

Persbericht 29 april 2018

Mieke Smits is de nieuwe Rozenkoningin. Dat is op zondag 29 april feestelijk onthuld. Zij is vanaf nu het boegbeeld van Rozendorp Lottum, waar van 10 tot en met 13 augustus het Rozenfestival plaatsvindt. De presentatie van de Rozenkoningin is traditioneel ook de start van de kaartverkoop van het festival. Jan Huijs nam die officiële aftrap als voorzitter van Stichting Rozendorp Lottum, onder de zonovergoten wieken van de Houthuizer Molen. Dat was geen toevallig decor, want Mieke is een echte bakkersdochter. Ze kon het Rozenfestival dan ook smakelijk promoten met huisgemaakt rozengebak.

Bakkersdochter

De 25-jarige Mieke studeert Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. “Tijdens weekenden en vakanties werk ik bij ons thuis in de bakkerij. Het thema ‘Rozen smaken naar meer’ past dan ook erg goed bij mij!” Ze studeert binnenkort af en kan haar kennis meteen in de praktijk brengen: “Het Rozenfestival had al een Facebookpagina en Twitteraccount, maar vanaf dit jaar kan iedereen ons ook volgen op Snapchat.” Ook op social media is dus zichtbaar hoe het festival blijft vernieuwen. De folder over het thema ‘Rozen smaken naar meer’ ziet u in de ‘slider’ in 6 foto’s.

‘Lottums megje’

Als echt Lottums meisje heeft Mieke vroeger ook zomers lang “op de plak” rozen gebonden. Die mentaliteit heeft ze van huis uit meegekregen: “De afgelopen Rozenfestivals stond ik tussen het brood en gebak, waaronder natuurlijk onze eigen rozenvlaai! In de pauzes ging ik dan vaak alvast een rondje maken over het terrein.” Deze zomer mag ze haar rondjes maken als Rozenkoningin: “Een hele eer!”

Rozen smaken naar meer

Het thema van het Rozenfestival is dit jaar dus ‘Rozen smaken naar meer’. De festiviteiten zijn deze editie dan ook visueel, muzikaal én extra culinair. Rondom de Markt voor de kerk, aan de voet van Kasteel De Borggraaf en op het plein bij de Maas worden zo alle zintuigen geprikkeld. Een smaakvolle belevenis voor jong en oud! De komende maanden bezoekt Rozenkoningin Mieke als ‘voorproefje’ alvast diverse festiviteiten in de regio.

Het Rozenfestival

Elk even jaar is het centrum van Lottum één grote rozenpracht. Miljoenen rozenknopjes vormen betoverende mozaïeken, fleurige objecten en weelderige modeltuinen. Met bloemschikdemonstraties, verzorgingstips en een tuinfair is er bovendien veel nieuws te ontdekken. Vier dagen vol inspiratie en informatie dus. Het Rozenfestival trok in 2016 maar liefst 50.000 bezoekers naar het pittoreske dorpje aan de Maas. Tickets zijn vanaf nu online te bestellen via www.rozendorp.nl/tickets.

Een overzicht van de voorgaande Rozenkoninginnen vindt u op de pagina Rozenkoninginnen

Webredactie Hans Homburg

Previous World Rose News - mei 2018
Next Excursie tuinen Oldenzaal en Delden op 26 mei 2018