28 november 2021 716 bekeken

Najaarsbijeenkomst Landgoed De Wiersse in Vorden 2 oktober 2021

Het was wat laat in het jaar voor deze najaarsbijeenkomst maar er waren toch voldoende leden die dit prachtige landgoed eens wilden bekijken en we werden niet teleurgesteld.

Het huis wordt al in 1288 vermeld en is in latere eeuwen verbouwd tot het fraaie huis wat het nu is. Omringd door water maar het is geen gracht bedoeld als verdedigingswerk.

Vanaf 1678 komt De Wiersse in het bezit van Enno Matthias ten Broeck die afstamde van een Zutphense burgemeestersfamilie. Sindsdien blijft het landgoed eigendom van nauw verwante families.

Er was een rondleiding van een kleine anderhalf uur en in deze tijd hoorden we allerlei anekdotes over het huis, de familie, de oorlog en andere zaken. Het moet niet gemakkelijk zijn om een landgoed als dit te beheren, je moet rekening houden met bijvoorbeeld de grondwaterstand, je moet vaak jaren vooruit plannen wat je met een bepaald stuk land wilt gaan doen. Welke bomen ga je planten.

En dan komt het verhaal van de gids naar voren, een verhaal over twee eenzame trappen op het landgoed. Vele jaren lang is geprobeerd om hier iets te laten groeien, men wilde een mooie parterre maken en pas in de 20e eeuw bleek dat kort onder het oppervlak een dikke oerlaag ligt. Een oerlaag is een laag ijzerhoudende grond; ondoordringbaar voor elke boomwortel.

Vorige Rozen bestellen via een webshop
Volgende Rosette Delizy

Dit vind je wellicht interessant

Fortune’s Five Colour