Nieuwe Britse roos Captain Tom
27 februari 2021 440 bekeken

Nieuwe Britse roos Captain Tom

Een oude wandelaar en initiatiefnemer fondswerving Sir Tom Moore werd nationale held en voorbeeld voor velen. Gewoon doorzetten, volhouden, aan anderen denken en hen ook mentaal en financieel ondersteunen. Hij inspireerde zeer velen in het Verenigd Koninkrijk om aan een goed doel te doneren, voor mensen in de gezondheidszorg en die daar van afhankelijk zijn. Wandelen, praten en vertrouwen hebben in betere tijden en eenzaamheid proberen te voorkomen of op te lossen.
Er is begin januari 2021 een roos naar hem vernoemd en het succes om deze roos in de tuin te planten is onverwacht en ongekend groot. Binnen 6 weken zijn er 150.000 exemplaren besteld. Een opzienbarend record voor een roos!

Hans Homburg

Misschien kunt u zich afgelopen jaar de Brit Tom Moore herinneren. Op 6 april begon hij op 99-jarige leeftijd met de doelstelling om tot zijn 100ste verjaardag 100 rondjes van 50 meter door zijn tuin te wandelen met zijn rollator om geld op te halen voor de Britse ‘National Health Service‘. Wandelen voor zijn gezondheid én een goed doel in relatie tot de COVID-19 pandemie. Op zijn 100ste verjaardag hoopte hij 1.000 Engelse pond op te halen onder het motto “Tom’s 100th Birthday Walk for the NHS“. Dat geldbedrag werd al na 4 dagen gerealiseerd en het financiële doel werd enkele malen bijgesteld. Na publicaties in de pers en sociale media werd hij een inspirerend voorbeeld en nationale held in het Verenigd Koninkrijk en inmiddels is er ruim 38 miljoen pond gedoneerd.

Sir Tom Moore 100 jaar

De wandeldoelstelling door zijn tuin in Bedfordshire ging erg goed. Op zijn 100ste verjaardag had hij 30 miljoen pond opgehaald en ontving hij 150.000 felicitaties per post. Meer dan 1,5 miljoen mensen hebben gedoneerd en het totale bedrag aan donaties ligt nu omstreeks 38,9 miljoen pond, ondergebracht bij ‘The Captain Tom Foundation‘, opgericht in mei 2020.
Op 17 juli 2020 werd hij geridderd door de Engelse koningin op Windsor Castle. Bij Penguin Books verscheen op 17 september 2020 Moore’s autobiografie met de titel: “Tomorrow Will be a Good Day“.

Presentatie nieuwe roos ‘Captain Tom’ groot succes

In relatie tot deze gedenkwaardige Sir Tom Moore, overleden op 2 februari 2021, heeft de Britse rozenkwekerij ‘World of Roses‘ de naam ‘Captain Tom’ aan een klassieke rode theehybride verbonden. De roos komt voort uit het Harkness Rose Breeding-programma, een herbloeiende en geurende roos.
World of Roses schreef: “Deze prachtige roos zal zeker de harten veroveren van veel huishoudens en tuiniers in het Verenigd Koninkrijk, net zoals Captain Sir Tom onze harten veroverde.”

De roos werd op 9 januari 2021 aangekondigd op de site van HorticultureWeek.
Een advertentie op de voorpagina van de krant ‘Mail on Sunday‘ van 7 februari 2021 veroorzaakte een grote bekendheid en daarna zijn er heel veel bestellingen ontvangen. De prognose was dat er in 3 jaar 100.000 rozen besteld zouden worden, maar na circa 6 weken zijn er 150.000 bestellingen geplaatst!

David White, algemeen directeur van de kwekerij ‘World of Roses‘, vertelde: “Het is één keer in je leven dat iemand zo speciaal als Captain Sir Tom langskomt. Hij heeft absoluut het hart van de natie gestolen en we verwachten dat dit een van de meest succesvolle rozen zal zijn die we hebben geproduceerd. We hopen dat deze roos een passend eerbetoon is aan alles wat Captain Sir Tom tijdens zijn leven heeft bereikt en dat nu nog steeds bereikt met de lancering van ‘The Captain Tom Foundation‘.
Wat een werkelijk heroïsche en inspirerende man”.

Hannah Ingram-Moore, medeoprichter van ‘The Captain Tom Foundation‘ merkte op: “Toen we voor het eerst werden benaderd over een ‘Captain Tom Rose‘, vonden we het een goed idee omdat mijn vader veel tijd in onze tuin doorbracht en in zijn schuur. Met de verkoop van de roos gaat 2,5 pond naar de stichting en hiermee zal dat bijdragen aan de boodschap van hoop van mijn vader. Wat ons verder inspireerde, was de wetenschap dat zelfs het planten en genieten van deze rozen het welzijn van mensen zal ondersteunen, waardoor het nog meer doel krijgt.”
Bij aanschaf van de roos, er zijn verschillende mogelijkheden, wordt 2,5 Pond overgemaakt aan de stichting ‘The Captain Tom Foundation‘.

The Captain Tom Foundation

Laat u inspireren door een 100-jarige Engelse tuinliefhebber die genoot van het leven en hoop verkondigde en daaraan een humanitair doel koppelde. Een positieve en hart verwarmende beweging heeft hij op gang bracht. Op de site kunt u lezen welke organisaties worden gesteund en over zijn leven. Zie de website van ‘The Captain Tom Foundation‘ op captaintom.org

Vandaag, 27 februari 2021, was de crematie van Captain Sir Tom Moore (30 april 1920 – 2 february 2021), zie het bericht op de BBC www.bbc.com/news/uk-england
Ook in de media van Nederland werd vandaag aandacht besteed aan het heengaan van Captain Sir Tom Moore.

Tekst Hans Homburg
Informatie met dank aan World of Roses / Planet Gardening
HorticultureWeek
Foto met dank aan Harkness Roses