Nieuwsbrieven van de World Federation of Rose Societies
14 september 2017 1883 bekeken

Nieuwsbrieven van de World Federation of Rose Societies

Beste lezer,

De Nederlandse Rozenvereniging is sinds de oprichting van de van de ‘World Federation of Rose Societies’ in 1968, lid. Een wereldwijd overkoepelende federatie van 40 rozenverenigingen, afgekort WFRS. Met dit bericht brengen we dit onder uw aandacht. In 2018 wordt het 50-jarig bestaan van de WFRS gevierd tijden de World Convention in Kopenhagen, Denemarken. Dit evenement vindt plaats van donderdag 28 juni tot woensdag 4 juli 2018.

Misschien is dit een eerste kennismaking of anders een overzicht van publicaties van de WFRS.
De website van de federatie vindt u op het adres www.worldrose.org

Mocht u geen lid zijn van de Nederlandse Rozenvereniging, dan leest u hierbij een internationale kennismaking en een reden om lid te worden van de Nederlandse Rozenvereniging, zie hiervoor pagina lid worden

Op de website van de WFRS verwijzingen naar 2 interessante publicaties:
De Nieuwsbrief van de WFRS, laatste uitgave augustus 2017, met de uitnodiging voor de 18e World Convention in Kopenhagen, www.worldrose.org/wrn/WRN_Aug_17.pdf

De Nieuwsbrief vanuit de Rozen Erfgoed Groep met een artikel over Deense tuinen www.worldrose.org/heritage/HeritageNumber16.pdf

Nieuwsbrief september 2017 ‘by any other name’

Bij de presentatie van de laatste Nieuwsbrief van september een voorwoord (onderstaand) van Derek Lawrence,

“Beste landen-leden van de Wereld federatie van Rozenverenigingen – WFRS,
Sommige planten inspireren ons met hun wonderlijk gave; de oudere roos-variëteiten hebben deugden en charme, die hun aanwezigheid in elke tuin rechtvaardigt. Van enkelvoudige bloemblaadjes, tot volle kwartier-gevulde bloemen en met hemelse geur. Ze verdienen hun bewondering, waardering en aandacht om behouden te worden voor toekomstige generaties.
Dit zijn de doelstellingen van het WFRS Conservation & Heritage Committee, en dit wordt gevierd in de laatste editie van ‘by any other name’.
Vira Viraraghavan neemt ons mee op een fascinerende rondleiding door de Himalaya, waar zij ontzagwekkende wilde rozen ontdekte verborgen in de spleten.
Doug Grant stelt de klimaatverandering van de wereld aan de orde, en hoe dit in de komende jaren invloed kan hebben op de rozencultuur.
Jens Otto Pederson deelt zijn passie voor Deense rozentuinen, om onze interesse te prikkelen om de komende World Rose Convention 2018 bij te wonen, in Kopenhagen, Denemarken.

De redacteuren, Nimet Monastery-Gilbert en Alan Gilbert hebben een echt prachtige editie samengesteld. Geniet en verspreid deze uitgave voor mede-roos-liefhebbers.”

Met vriendelijke groet,
Derek Lawrence – voorzitter WFRS

Artikel en vertaling door Hans Homburg
14 september 2017

Vorige Herbloei rozen tot eind oktober
Volgende Herfst Fair Botanische Tuin Kerkrade 24 september 2017

Echte meeldauw en nu?

Het komt niet vaak voor, echte meeldauw op rozen, maar het gebeurt soms wel. Kleine of grotere witte vlekken op de wat jongere bladeren of knoppen, gevolgd door vervorming van

Bloemstillevens

Begin deze maand vroeg ik of er leden waren die hun schilderwerk met ons wilde delen. Hierbij een eerste expositie van 3 bloemstillevens in olieverf op linnen van Kees Mirande.

Rose Hall of Fame 1976 – 2015

The World Federation of Rose Societies (WFRS) has chosen to give accolades to roses in an entirely different and innovative objective manner. Any variety, even those that have been in