6 juli 2019 1000 Views

Opening rozenseizoen Rosarium Vondelpark 22 juni 2019

Op zaterdag 22 juni 2019 werd het rozenseizoen in het Rosarium Vondelpark Amsterdam geopend en bezoekers konden een publiekskeuring doen, er werd informatie gegeven over rozen, er waren Vondelparkrozen te koop en het nieuwe informatiebord werd onthuld door Frans Neuman.

Bij heerlijk zonnig weer konden bezoekers genieten van de rozentuin. Om 15:00 uur werd de publieksprijs bekend gemaakt. De winnende roos was ‘Rhapsody in Blue’ en die won ook de geurprijs. Het was een ontspannen dagje en er werd ook nog wat onderhoud uitgevoerd door onze vrijwilligers en er werden ‘oude’ Vondelparkrozen verkocht voor een zachte prijs.
In de namiddag ontvingen we de Rosa ‘Heilige Elisabeth’, een ras van de Hongaarse rozenkweker Gergely Márk. Dezelfde dag werd deze roos geplant.

In de foto-gallerij foto’s die na de ‘opening’ zijn gemaakt, ook in de avond die de sfeer op de vrijdagavond 5 juli j.l. laat zien.

Een verslag van de opening rozenseizoen Rosarium Vondelpark staat op de site vondelpark.com

Informatiebord Rosarium Vondelpark vanaf 1936 tot heden

83 jaar geleden werd het 1e Rosarium in het Vondelpark geopend en één van de initiatiefnemers was de rozenvereniging “NOS JUNGUNT ROSAE”. Rozenkwekers uit deze vereniging schonken bij elkaar 7.000 rozen om deze rozentuin, toen de grootste van Nederland, tot een succes te maken.
Met een grote poster in het informatiebord kunnen bezoekers lezen over het ontstaan van dit rosarium tot en met het huidige onderhoud. Uitgevoerd door vrijwilligers én tuinlieden van parkbeheer gemeente Amsterdam.
Hierbij de link naar de Poster Rosarium Vondelpark 2019

Rozenkeuring door bezoekers

De keuring van de rozen werd dit jaar voor het eerst gedaan. Het ging om de algemene waardering en de geur.
Met behulp van onderstaand keuringsformulier op een dubbelzijdig bedrukt en gevouwen formaat A4 met uitleg hoe het keuren werkte.
11 landen waren vertegenwoordigd en daar is Hongarije bijgekomen.
Zoals hierboven al vermeld, Rosa ‘Rhapsody in Blue’ werd winnaar bij de algemene waardering én kreeg de geurprijs.

Het Rosarium Vondelpark is dagelijks open en vrij toegankelijk. Vanwege de klinkerverharding rondom de perken ook goed toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een rollator of rolstoel. Er staan 27 parkbanken, ook een parkbank geschonken door de Nederlandse Rozenvereniging in 2019, en op de gazons kunt u relaxen of picknicken. Welkom in het Rosarium Vondelpark in Amsterdam!

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Blader door de catalogus 2019 van Rosen Tantau
Next Rozentuin in Trompenburg Tuinen & Arboretum 2019

Mieke Smits – Rozenkoningin Lottum 2018