Romeinse rozen en kunstgeschiedenis
3 februari 2021 411 bekeken

Romeinse rozen en kunstgeschiedenis

Gelijktijdig met het publiceren van het artikel Bloemstillevens van Kees Mirande kreeg ik de vraag per e-mail of het mogelijk was om het artikel ‘Bloemstillevens van Hollandse en Vlaamse meesters’ uit het Rozenbulletin oktober 2014 op te sturen aan de auteur.

Hans Homburg

De volgende dag kon ik het artikel opsturen en later kwam het idee om in relatie tot het aspect ‘Bloemstillevens’ aandacht aan dit artikel te schenken. Dat doe ik graag.
In aanvulling hierop ook een artikel dat in het Rozenbulletin van april 2012 werd afgedrukt met de titel ‘Romeinse rozen en de verbeelding daarvan door Lawrence Alma Tadema’, eveneens geschreven door kunsthistorica Tjitske Brolsma.

Archief / showmap met Rozenbulletins vanaf 1972

Ook weer een aanleiding om het Archief op de site aan te vullen met ontbrekende Rozenbulletins. Nieuw is nu de hele jaargang 46 van 2014 met 4 nummers en het nummer 159 van april 2012. Tijdens het scannen heb ik weer prachtige artikelen gelezen van ons redactieteam.
Naast deze 2 uitgelichte artikelen voor liefhebbers van rozen en kunsthistorie is het best interessant om eens een Rozenbulletin uit het archief te lezen, veel exemplaren zijn beschikbaar als pdf, zie de pagina Archief

Rozenbulletin 159 van april 2012

Romeinse rozen en de verbeelding daarvan door de Friese kunstschilder Lawrence Alma Tadema geschreven door Tjitske Brolsma. Daarnaast een artikel (7 pagina’s) van Ien Hempenius over het internationale familiebedrijf Interplant Roses over tuinrozen, veredelen en snijrozen en een uitleg van Mariette Edelman over ADR rozenkeuringen en nieuwe rozen.

Rozenbulletin 169 van oktober 2014

Bloemstillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, een beschouwing op 4 pagina’s door Tjitske Brolsma. Verder in dit blad het Geluksgevoel uit de Bulgaarse rozenvallei door Kees Mirande, een artikel over Rosa rugosa rozen en cultivars van Marnix Bakker, Moderne lage klimrozen van Ien Hempenius en een heldere uitleg van Monique Nuijten over de keuringen in het Westbroekpark te Den Haag.
De uitslag van 3 prijzen: Gouden roos, Publieksprijs en Geurprijs in het Westbroekpark in Den Haag met een foto-overzicht door Els de Krijger en een introductie van het bedrijf Roparu Rozen door Patrick Wijnhoven.

Een relatie met de Rozentuin ‘Auguste-Victoria Garten’

Tijdens de Najaarsbijeenkomst 23-09-2017 bezochten we het Landgoed Huis Doorn waar Tjitske en Jalco Brolsma veel gedaan hebben deze rozentuin in stand te houden en te verbeteren, zie het verslag Najaarsbijeenkomst landgoed Huis Doorn op 23-09-2017

Een welkom aan de lezers die in januari én 2 februari lid zijn geworden

Veel rozen lopen al weer uit en lid zijn van de vereniging geeft inspiratie deze maand om uw huis te sieren met rozen en in de loop van maart kunt u uw tuin of balkon weer in orde maken voor het nieuwe groei en bloei seizoen.

Lid worden van de Nederlandse Rozenvereniging

Nog geen lid van de vereniging? Graag nodigen wij lezers uit om lid te worden van de vereniging en dat kan via de pagina
Kennis maken en Lidmaatschap aanvragen

Tekst Hans Homburg

Vorige Bloemstillevens
Volgende Besneeuwde rozentuinen?

Dit vind je wellicht interessant

Rozen bestellen via een webshop

Vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zijn plantenwinkels, tuincentra en rozenkwekerijen helaas gesloten voor publiek of beperkt open. Een goed alternatief is om uw rozen en meststoffen

Leer vakkundig rozen snoeien – maart 2019

Start uw rozenseizoen op een klassieke manier. Bekijk uw rozenstruiken goed en ga snoeien. Wilt u weten hoe? Volg dan een snoeicursus, workshop of instructiedag in Nederland of België. Rozen

Uitgebloeide bloemen wegknippen in augustus?

Moderne tuinrozen hebben de eigenschap meegekregen van herbloei of zijn ‘doorbloeiend’. De periode tussen een uitgebloeide bloem en wanneer een volgende bloem zich ontwikkelt en gaat bloeien, kan verschillen per