Rosa ‘Heilige Elisabeth’ bloeit in de rozentuin Huis Doorn
4 juni 2018 1482 Views

Rosa ‘Heilige Elisabeth’ bloeit in de rozentuin Huis Doorn

Tijdens de Najaarsbijeenkomst van de Nederlandse Rozenvereniging op het landgoed Museum Huis Doorn op 23 september 2017 vertelde Tjitske en Jolco Brolsma over de rozentuin Huis Doorn, de ‘Auguste Victoria Garten’. Zij kreeg van één van onze Duitse leden, Thomas Marchall en zijn vrouw, een bijzondere roos, gekweekt door de Hongaarse veredelaar Gergely Márk, met de naam ‘Árpád-hazi Szent Erzsébet emléke’ (‘Heilige Elisabeth’).
Thomas vertelde met passie over de vele rozen van deze veredelaar met het doel dat deze collectie behouden blijft en dat deze prachtige rozen een plaats vinden Europese tuinen en daarbuiten.

Met trots stuurde Tjitske Brolsma op 4 juni j.l. 2 foto’s van een bloeiende roos ‘Heilige Elisabeth’ die staat in de rozentuin van Huis Doorn, en die tonen we graag.
Klik op de foto voor een vergroting.

Wilt u meer informatie over deze en andere rozen van de Hongaarse veredelaar Gergely Márk?
In het Rozenbulletin 182 van januari 2018 heeft Ien Hempenius een uitgebreid artikel over deze kweker en zijn rozen geschreven.

Wilt u rozen van deze veredelaar bestellen en een goed doel steunen? Ga naar www.mark-rosen.de voor meer informatie.
Via pharmarosa.nl/rozsa/6957 kunt u de roos bekijken en/of bestellen.

Tekst Hans Homburg

Previous Excursie tuinen Oldenzaal en Delden op 26 mei 2018
Next Rozentuin Belmonte arboretum op TV 14 juni 2018 - herhaling 2017

Sirius, Gouden roos van Den Haag 2016