Rosarium Boskoop is een bezoek waard!

Veel werk is verricht in het Rosarium in Boskoop om de rozen in al haar glorie te presenteren. Het Rosarium aan het Guldemondplantsoen te Boskoop ziet er nu prachtig uit, overzichtelijk, is vrij toegankelijk en nodigt weer uit tot een bezoek.
Het Rosarium is gelegen naast het NS station en vanaf het terras van het restaurant is een prachtig uitzicht over de bloemrijke perken met prachtige rozen.

Op 25 juni 2020 heeft de eerste rozenkeuring in het kader van ‘Excellence Rozen’ plaatsgevonden en de keurders, waaronder twee leden van de Nederlandse Rozenvereniging, hebben kunnen vaststellen dat het rosarium in twaalf maanden een transformatie heeft ondergaan en dat de meer dan 130 verschillende rozen op de anderhalve hectare weer volledig tot hun recht komen. Van prachtige struik en perkrozen tot de mooi tegen de pergola opgroeiende klimrozen.
De indeling en opbouw van het rosarium is gebleven zoals het was.

Vernieuwing Rosarium 2019-2020

Om dit allemaal mogelijk te maken is in 2019 een nieuwe stichting Behoud van het Rosarium in Boskoop opgericht. Het Rosarium behoort toe aan de Gemeente Alphen aan den Rijn, voorheen Boskoop. Het is een Rijksmonument, Landschapspark, het grote onderhoud valt onder de verantwoordelijkheid van de Gemeente en de vrijwilligers doen, in goede samenwerking met de Gemeente het A+ onderhoud en alles wat er verder komt kijken bij het verzorgen van een mooi Rosarium. Vorig jaar juni is met best wel een achterstand aan onderhoud begonnen.
Omdat er geen winter is geweest, bleven de rozen eigenlijk gewoon door groeien en in de tweede week van maart is het snoeien gestart en stonden vele soorten al weer in blad en was de sapstroom al behoorlijk op gang! Ook stonden vakken in de zeer natte, vorst vrije winter regelmatig blank! Na het snoeien zijn 15 vakken ontruimd en in de derde week van maart zijn de Excellence rozen gepoot.

De periode die daarna volgde, was er één van felle zon, veel NO wind met nachtvorst en droogte, reden om de drainage tijdig uit te zetten. Omdat regen uitbleef kon pas in de eerste week van april worden overgegaan op de organische DCM bemesting, maar er viel geen regen van betekenis, dus de vraag is of deze bemesting wel effect heeft gehad! De groei was dan ook niet best, zeker bij de Excellence rozen, ze stonden gewoon te ‘kwarren’ en ook de vaststaande rozen hadden het niet best.
In de eerste week van mei is de Gemeente begonnen met het beregenen van de nieuwe renovatie van het Rosarium en op verzoek ook de nieuwe aangeplante ‘Excellence’ vakken en later ook de vaststaande vakken.

Inmiddels had het Rosarium ook te maken met een behoorlijke luizen plaag! Deze plaag is bestreden met hulp van en op advies van Biocontrole. Poppen van lieveheersbeestjes, Kieseriet / Magnesium bemesting tegen Sterroetdauw en Meeldauw hebben succesvol uitgepakt. Daar het ook weer is gaan regenen zijn de rozen tot volle bloei gekomen.
Het rosarium is met de intensieve arbeid van velen tot volle bloei gekomen. De vrijwilligers merkten op dat sinds de vernieuwingen veel meer bezoekers het Rosarium bezoeken.

Verslag Willem Jan Pepping – foto’s Wilma van Saase en Kitty Karis

Previous World Rose News juni 2020
Next Lees over rozen in het archief 1972-2020

Rozenvereniging Nos Jungunt Rosae 1891-1993