26 juni 2020 677 bekeken

Rosarium Noorderpark Amsterdam 25 juni 2020

Op 16 februari en 22 april 2019 het opgeknapte ‘Rosarium’ bezocht in het vernieuwde Noorderpark in Amsterdam Noord en later heb ik het ontwerp en beplantingsplan uit februari 2019 opgevraagd. Het is al bijzonder dat er een ‘Rosarium’ wordt aangelegd met een nieuw ontwerp, de gemeente noemt het heel realistisch in haar eigen publicatie een vaste plantentuin, en dat is het ook.

Bezichtiging nieuwe tuin

Op 25 juni 2020 met zonnig en extra warm weer met de fiets naar het Noorderpark gereden, op de pont van het GVB moesten we mondkapjes op. Het hele Noorderpark is in samenhang met de Noord-Zuidlijn geheel vernieuwd en het oorspronkelijke ‘Rosarium’ werd opgeknapt met de rechthoekige afmeting 70 x 28 meter. De tuin zelf heeft de afmeting 28 x 28 meter. Aan drie kanten een laag stalen hek waar een haag met Gewone beuk | Fagus sylvatica tegenaan groeit.
Op basis van het hele oppervlak bestaat het uit 2/3 gazon en 1/3 sierbeplanting, siergrassen, vaste planten, onderbegroeiing én rozen. Waarschijnlijk met het uitgangspunt dat deze tuin ‘onderhoudsvrij’ moet zijn en overzichtelijk.

Beschrijving tuin

Een grote stalen pergola is nog nauwelijks begroeid, daar tegenaan is Blauwe regen geplant en Rosa ‘New Down’, en dat is nog niet echt aangeslagen. In totaal zijn er negen rozensoorten geplant en daar zitten mooie soorten tussen. Er is een combinatie bedacht met grassen, vaste planten en onderbegroeiing met zes soorten Geranium. Deze combinaties ondersteunen elkaar en laat ook zien dat de onderbegroeiing Geranium soms de overhand neemt en dat is jammer. Het heeft tijd nodig om te kijken hoe deze tuin zich ontwikkelt als vaste plantentuin en de hoop is gevestigd dat er regelmatig onderhoud wordt uitgevoerd om het gekozen concept mét rozen in stand te houden en dat het kan uitgroeien tot een mooi stukje park.

Rozen uitgelicht

Enkele opvallende rozen zijn: Rosa ‘Fellowship’ van Harkness U.K. geintroduceerd vóór 1988, Rosa ‘Burgundy Ice’ ontdekt door Edgar Norman Swane in Australië en opmerkelijk de Rosa ‘Suntan’ van G. Peter Ilsink en geïntroduceerd in 1989 door Interplant uit Nederland. Redelijk veel rozen waren op dit moment uitgebloeid en de vraag is hoe dit ‘onderhouden’ wordt. De hele lijst met rozen vindt u in het beplantingsplan.

In de foto-slider een serie foto’s van de plantentuin met eerste bloei in juni 2020.

Ontwerp en beplantingsplan 2019

Als bijlage het Ontwerp met beplantingsplan 18-02-2019

Tekst en foto’s Hans Homburg

Vorige Excursie Lottum zaterdag 11 juli 2020