Rose Hall of Fame 1976 – 2015

The World Federation of Rose Societies (WFRS) has chosen to give accolades to roses in an entirely different and innovative objective manner. Any variety, even those that have been in commerce for many years, may be nominated by the 40 Member Countries to be considered by the WFRS Triennial World Convention for the title of “World’s Favorite Rose” and elected into the “WFRS Rose Hall of Fame”. The very first winner by unanimous consent was ‘Peace’ in 1976 during the Triennial Convention in Oxford, England.

Accolade for roses in the Rose Hall of Fame, page 176 of the book 50 Golden Years WFRS

Vrij vertaald: “De World Federation of Rose Societies (WFRS) heeft ervoor gekozen om aandacht en waardering te geven voor bijzondere rozen op een manier die past bij de WFRS. Elke soort of variëteit, zelfs degene die vele jaren in de handel zijn geweest, kunnen door de 40 landen-vertegenwoordigers tijdens de driejaarlijkse conferentie worden voorgedragen voor de titel World’s Favourite Rose en komen in de WFRS Rose Hall of Fame. De allereerste winnaar met unanieme instemming was ‘Peace’ in 1976 tijdens de Triënnale-conventie in Oxford, Engeland.”

Waardering voor klassieke rozen

Rozenkeuringen verrichten en prijzen toekennen aan rozen wordt al heel lang gedaan. Vanaf 1976 t/m 2015 hebben de leden van de WFRS met gevoel een collectie klassieke rozen bijeengebracht die gezien mag worden. Eénmaal in de drie jaar wordt dit gedaan tijdens een internationale conferentie. Momenteel een collectie van 27 rozen met een indrukwekkende introductie-jaartal van 1581 t/m 1987. Met toestemming van WFRS-uitgever en eindredacteur Jolene Adams (Vice President – North America / Chairman WFRS Publications Committee) kunt u het overzicht bekijken. Ook kunt u nagaan of er één of meerdere rozen uit deze internationale collectie in uw tuin staan of dat u overweegt zo’n klassieker in uw tuin een eervolle plaats te geven.

Naar alle 27 rozen uit het boek 50 Golden Years WFRS in de pdf met 4 pagina’s – Rose Hall of Fame

Overzicht Rose Hall of Fame t/m 2015

Verander de 10 in 50 resultaten weergeven en u heeft een mooi overzicht én u kunt alle kolommen sorteren met

Nr.RoosnaamGeïntroduceerdLandGekozen WFRS
25'Mutablis' | Rosa chinensis 'Mutabilis'1894China2012
26Rosa gallica 'Officinalis' | Apothekersroos1600Frankrijk2012
27'Charles de Mills' | www.helpmefind.com1786Nederland2015

Bij de roos ‘Charles de Mills’ – nr. 27, die in 2015 in de Rose Hall of Fame is verkozen, heb ik in bovenstaand overzicht de link gelegd naar HelpMeFind met uitleg over deze bijzondere roos.

Jubileumboek 50 Golden Years WFRS

In een eerder artikel een bespreking van dit jubileumboek, zie Jubileumboek 50 Golden Years.

Boek bestellen
Het boek kost £ 20 (twenty Pounds Stirling) en de verpakkings- en verzendkosten naar Europa zijn £ 15 (luchtpost). Wilt u het kopen, neem dan contact op met uw verzoek en u hoort dan hoe u de internationale bankoverschrijving kunt doen. Stuur uw e-mail naar de uitgever via info@worldrose.org

Met dank aan Jolene Adams,

Hans Homburg