30 november 2020 492 bekeken

Rozen in de herfst 2020

De eerste nachtvorst is al ingetreden gisteren, maar de herfstperiode duurt nog voort tot 22 december. Dit is de periode voor rozen om aan te tonen hoe sterk ze zijn. Bloei, knoppen en blad zijn het visitekaartje van de soort en geniet daarvan. Ook nog een periode om rozen te planten, maar wacht niet te lang.

Hans Homburg

Verzorging rozen voor de winter

Een paar dingen kan je nog doen voor de winter zoals het weghalen van vlekkerig blad rondom de planten (hiermee verwijdert u ook schimmels), het aanaarden rondom de plant tegen kou, te lange takken van struikrozen wat inkorten en verder wat logischerwijs nodig is in uw tuin. Maak uw plantengieter leeg, zet hem binnen en maak uw tuingereedschap schoon en/of scherp.

Rosarium Vondelpark Amsterdam

Mijn referentie omtrent rozen is naast de eigen tuin vooral het Rosarium in het Vondelpark met 60 soorten en totaal 10.000 rozen en hier zijn de ontwikkelingen goed te zien. Bijgaand 8 foto’s van maandag 30-11-2020 na motregen. Zes perken zetten door met hun bloei en dat zijn Rosa ‘Marie Pavié’, ‘Innocencia’, ‘Diamant’, ‘Solero’, Baseball en ‘Stadt Rom’. In de andere perken bloeit een enkele bloem of zit een uitkomende knop en sommige perken tonen volop bottels zoals van de ‘Diamond Border, ‘Aprikola en de ‘Cricket’. Kortgeleden bloeide zelfs de wilde roos Egelantier nog en de hybride Rosa multiflora ‘Adenochaeta’. Ook de rozenstruik ‘Mozart’ toont nog enige bloei. De komende periode worden nog 190 rozen geplant en dan wordt het geduldig de winter door naar de lente.
Dit jaar heb ik 7 korte verslagen geschreven over de ontwikkelingen in dit rosarium en als u een moment heeft kunt u die lezen en/of de foto’s bekijken vanaf mei, zie de pagina Rosarium Vondelpark 2020

Activiteiten 2020 en 2021

Door de beperkingen vanwege het virus COVID-19 hebben we toch een aantal mooie kleinschalige bijeenkomsten kunnen organiseren die goed werden bezocht en de laatste waren naar twee tuinen in ‘s Gravenmoer en Den Hout (verslag) en de Najaarsbijeenkomst in het Nationaal Bomenmuseum Gimborn in Doorn (verslag) met prachtig weer.
De commissie binnenlandse reizen heeft voor 2021 het programma uitgewerkt en ook de buitenlandse reis heeft al vormen aangenomen. In het komende Rozenbulletin van januari 2021 leest u er meer over.

Bestuursvergaderingen 2020

De beperkingen voor vergaderingen als gevolg van de maatregelen rijksoverheid vanwege het coronavirus zorgden ervoor dat enkele vergaderingen geannuleerd werden en hebben bestuursleden nu meer contact via e-mail en de telefoon.

Máxima opent jaar van de vrijwilliger

Op woensdag 2 december 2020 geeft koningin Máxima de aftrap voor het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet. Dat doet ze via een online talkshow op televisie. Doel is om nieuwe vrijwilligers te werven. Mede door de coronapandemie neemt de vraag naar vrijwilligers toe, en dat terwijl al 6,7 miljoen Nederlanders zich vrijwillig inzetten voor anderen of hun omgeving, volgens het bericht in de krant Trouw.
Geldt natuurlijk ook voor openbare rozentuinen, zonder hulp van vrijwilligers is het in stand houden van deze tuinen best lastig.
Dit bericht deed me ook denken aan de doop van de roos Koningin Máxima tijdens het 50-jarig jubileum van het Rosarium Winschoten met medewerking van de vereniging.
Lees het verslag nog eens op de pagina
Koningin Máxima doopt nieuwe roos op 13 juni 2017

Tekst en foto’s Hans Homburg

Vorige World Rose News september 2020