21 juni 2018 339 Views

Rozen in Den Haag 9 juni 2018

Een kort verslag van een zonnige dag in Den Haag. Eerst het museum Mauritshuis bezocht en vervolgens naar het rosarium Westbroekpark gegaan.

Mauritshuis

Prachtige schilderijen met rozen en andere bloemen bewonderd, vier kunstwerken laat ik zien in het overzicht foto’s uit de periode 1610 tot 1735, en natuurlijk het Meisje met de parel van Johannes Vermeer uit ca. 1665 moet je eens gezien hebben. Het is een ongelooflijk mooie collectie schilderijen in een prachtmuseum en met verrassende werken van Rembrandt van Rijn.
Het schilderwerk van Jacob van Hulsdonck, rozen in een glazen vaas, ca. 1640-1645 is werkelijk een meesterwerk en al bijzonder omdat hij hier alleen rozen heeft geschilderd. Vier detailfoto’s toegevoegd in de galerij hierboven. Links boven een eerbetoon aan de kleine wilde roos, een egelantier. Verder een meikever en een vlieg. De glazen vaas en de waterdruppels maken het boeket fris en levendig. Zelfs inspirerend om zo dadelijk een bos bloemen te kopen en thuis te gaan schikken, een levend schilderij.

Westbroekpark

Daarom ook met dit mooie weer de eerste bloei gaan aanschouwen van jonge rozen in het grote rosarium van het Westbroekpark. Redelijk veel vakken stonden al in bloei, de struiken zijn natuurlijk nog klein. Zijn er schilders die de huidige rozen wel eens vereeuwigen, dacht ik.
Rozen in het echt zijn natuurlijk het mooist, vooral als zij ook geuren. Toen ik hier liep ontbraken alle roosnaamborden maar herkende er nogal wat, natuurlijk ook de Rosa ‘Homburgiana’, gekweekt door Marco Braun (Den Haag 2009). Gon en ik zijn er best wel trots op en zij staan hier ook mooi in eerste bloei, ook in het Vondelpark! Trouwens, nu ik Vondelpark schrijf, op zondag 1 juli a.s. een klein feestje in het 60-jarige Rosarium Vondelpark van 1958. Zie de pagina vondelpark.com/rosarium-60-jaar
De proefvelden zijn flink opgeknapt en wat kleiner geworden en het park als geheel ziet er prachtig uit. Tegenover de ingang was een week eerder een nieuw restaurant geopend met de naam greens en dat ziet er eigentijds en prima uit. De relatie met rozen moet misschien nog een beetje groeien maar er is wel een grote moestuin, zie www.greensinthepark.nl
Het klassieke Paviljoen is ontruimd en gesloten. In dit Paviljoen Westbroekpark werd de Nederlandse Rozenvereniging opgericht, dat was op 17 september 1966.

Een mooie combinatie om een rozendag Den Haag voor jezelf te organiseren of met een groepje, eerst het Mauritshuis en dan wandelen in het Westbroekpark.

Tekst Hans Homburg

Previous Rozentuin Belmonte arboretum op TV 14 juni 2018 - herhaling 2017
Next Jubileumfeest 60-jarig Rosarium Vondelpark 1958 op 1 juli 2018

Nieuwsbrief 17 WFRS historische rozen maart 2018