Rozen kiezen en planten in de winter

Op 20 maart eindigt de winter pas en rond die datum is de vorst normaal gesproken wel uit de grond en kunt u tuinrozen planten uit pot of eventueel met kale wortel in de volle grond of op uw balkon in een mooie pot. Tot die tijd kunt u uw keus maken uit een omvangrijk sortiment rozen bij de vele leveranciers in ons land of zelfs daarbuiten. Blader door het nieuwe Rozenbulletin van januari 2019 voor de adressen.

Keurmerk Excellence Roses 2018

Eind vorig jaar, 21 december, kreeg onze vereniging bericht dat de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen 8 van de 17 gekeurde rozen zijn voorgedragen door de Commissie Toekenningen voor het predicaat ‘Excellence Roses’ en het bestuur van de Cultuurgroep heeft hierover positief besloten. In een periode van 3 jaar keuringen uitvoeren, vier maal per jaar, worden de door kwekers aangeboden planten beoordeeld op aspecten die voor rozen van belang zijn zoals, de bloei, gezondheid en vitaliteit. Wanneer je rozen koopt is het handig om te letten op een keurmerk. Een garantie dat zo’n roos 100% voldoet aan uw verwachting is helemaal afhankelijk van de verdere verzorging door u.

Voor een rozenkweker of een veredelaar is het verkrijgen van zo’n predicaat wel iets om trots op te zijn, 3 jaar getest onder alle weersomstandigheden, en voor de consument erg prettig om daar dan op te letten en te weten dat daar nogal wat voor komt kijken.

Het gaat om de theehybriden met de kwekersnaam tussen haakjes:
Cherry Lady’ (Kordes),
Elaine Page’ (Poulsen),
Gräfin Diana’ (Kordes),
de floribunda’s:
Jugendliebe’ (Kordes),
Lampion’ (Tantau),
Rosenfaszination’ (Kordes)
en de heesterrozen:
Myka’ (Braun) en
Dinky’ (Lens).

Omschrijvingen nieuwe Excellence Roses zoals we die hebben ontvangen:
Cherry Lady (‘Korladcher’) heeft grote diep rozerode gevulde bloemen en wordt 80 cm hoog en 50 cm breed. De bloemen van Dinky (‘Velheav’) zijn gevuld en fuchsia roze. De struik groeit recht omhoog en kan een hoogte van 120 cm bereiken. De grote, roze, gevulde bloemen van Elaine Page (‘Poulht008’) geuren. De struik wordt 40 tot 60 cm hoog.
Gräfin Diana (‘Kordiagraf’) is door de commissie Toekenningen als een echte topper aangewezen met haar violetkleurige gevulde bloemen, die geuren. De struik wordt zo’n 120 cm hoog en 60 cm breed. Jugendliebe (‘Kortutu’) werd in 2010 geïntroduceerd als Floribunda, maar past met haar dieprode, grote bloemen ook prima bij de Theehybriden. De struik wordt 80 cm hoog en 50 cm breed. De gele bloemen van Lampion (‘Tan06004’) zijn aan de randen rozerood gevlamd. Wordt 70 tot 100 cm hoog. ‘Myka’ heeft diep rozerode bloemen met een licht hartje. De struik wordt een meter hoog. Rosenfaszination (‘Korglojaka’) heeft geurende bloemen met een kleur die te beschrijven is als ‘roomachtig roze met een vleugje lavendel’. De struik groeit 120 cm hoog en 60 cm breed.

Keurmerk ADR – Duitsland

Een ander kwaliteits-predicaat betreft de Duitse ADR en dat is de afkorting van ‘Allgemeine Deutsche Neuheitenprüfung’. Vanzelfsprekend worden hier veel rozen van Duitse kwekers beoordeeld, maar ook rozen uit andere landen.

Met dit predicaat loopt de theoretische garantie zo’n 15 jaar, maar het komt ook voor dat een soort op kortere termijn tegenvalt. Zo gebeurde het begin vorig jaar dat de firma Noack-Rosen 10 rozen van de lijst ADR heeft gehaald, las ik op de site Hortipoint. ‘Wildfang’ (ADR sinds 1991), ‘Dortmunder Kaiserhain’ (1994), ‘Windrose’ (1995), ‘Saremo’ (1998), ‘Celina’ (1999), ‘Rotfassade ‘(1999), ‘Simply’ (2002), ‘Sommerfreunde’ (2004), ‘Getano’ (2005) en ‘Gateway’ (2006).

Gelukkig kunt u blijven kiezen uit een omvangrijk sortiment rozen en met het juiste advies van uw leverancier kunt u jaren genieten van uw keus. U kunt rondkijken op websites van leveranciers, maar het mooiste is toch om bij een kweker of tuincentrum te gaan winkelen.

Rosa ‘MYKA’ van veredelaar Marco Braun

Tot slot nog een kooptip. Bij de 8 rozen die eind 2018 het predicaat ‘Excellence Roses’ hebben gekregen staat ook de roos ‘Myka‘ van rozenkweker Marco Braun uit Nederland, die afgelopen jaar in juli ook de Gouden Roos van Den Haag heeft gewonnen met de klimroos ‘Groei & Bloei‘. Zie het artikel op deze site over ‘Groei & Bloei’
Bijgaand 3 fotos uit het Rosarium Westbroekpark waar de ‘Myka’ al in 2017 internationaal GOUD ontving in de categorie heesterrozen.

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous David Austin Sr. 1926 - 2018
Next Verslag nieuwjaarsbijeenkomst Den Haag 12-01-2019

De PR van de Rozenvereniging is overal