Rozen planten vanaf maart

We hebben dit jaar al een paar milde en regenachtige weken gehad en rozen reageren hierop. Eerder dan vorig jaar zijn de eerste nieuwe knoppen al in ontwikkeling, het uitbotten is duidelijk begonnen. Niet bij alle soorten even duidelijk, maar het begin is er. Takknoppen, bladokselknoppen en eindknoppen. Soms een mooie combinatie met nog aanwezige bottels en daaronder een frisse eindknop. De winter duurt nog even, volgens de kalender tot 20 maart. De “natuur” voelt het zelf het beste aan wat de beste groeiomstandigheden zijn en mocht het nog stevig gaan vriezen, dan volgt daarop een “natuurlijk” antwoord. Het is verstandig dat de rozen zelf de regie in handen houden tot half maart, dus nog even niets te doen.

Wanneer de vorst uit de grond is en je voelt de lente, dan breekt de tijd aan om je rozenstruiken eens goed te bekijken en na te denken over hun verzorging. Niets doen is ook een optie, maar wil je werken aan een mooie rozentuin vanaf juni, dan kan je twee dingen doen: nieuwe rozen kopen en planten of bestaande rozen snoeien. Samen met (extra) voeding geven, want dat hoort erbij.

Nieuwe rozen kopen en planten

Rozenstruiken gaan erg lang mee. Door verschillende invloeden door de jaren heen kunnen rozenstruiken wel eens een slecht jaar hebben of aan het eind van hun Latijn zijn. Of je gunt ze geen volgend jaar meer en u gaat nadenken aan verjonging met eens een andere roos: een nieuwe vorm, kleur of geur. Echt een activiteit waarop je je kan verheugen en vanaf februari heb je tijd en keus om nieuwe rozen in te kopen, samen met het advies voor goede grond en voeding en deze dan zorgvuldig te planten vanaf half maart.
Kijk nog even voor inspiratie naar de Uitslagenlijst van het Rozenconcours in het Westbroekpark van Den Haag 2017 of de nieuwe Rosa ‘Koningin Máxima’ in uw tuin? Of een andere toproos van een Nederlandse veredelaar?

Rozen snoeien

Rozen en deskundig snoeien, dat hoort bij elkaar. De jaarlijkse voorjaarssnoei voor de moderne rozen (struik- en grootbloemige rozen) geeft weer een krachtige groei van onderaf. Je gelooft het pas als je ervaring hebt en het resultaat hebt gezien. Ook goed om te weten dat het snoeien van historische rozen, klimrozen, heesterrozen en miniatuurrozen op het juiste moment moet gebeuren. Dit voorjaar worden in het land verschillende demonstraties en/of rozensnoeicursussen gehouden, zie het Rozenbulletin van januari of kijk op de websites van de verschillende rozenkwekers. Niets mooiers dan te leren snoeien in andermans tuin.

Uiteraard vindt u op de websites van de gerenommeerde Nederlandse kwekers goede adviezen en kunt u er met vragen terecht voor een advies op maat. Hieronder vindt u enkele verwijzingen naar adressen voor het planten en andere aandachtspunten zoals de bemesting en de voorjaarssnoei.

Veel plezier met het vinden van mooie rozen uit het grote assortiment, het planten én het snoeien.

Een uitgebreid assortiment rozen en advies vindt u op de volgende adressen: Tuinadvies BelgiëLens RosesBelle EpoqueDe WildeDe BierkreekTuincentrum LottumRozenrijk

Onderhoud snoeischaar

Deskundig snoeien doe je met een goede scherpe snoeischaar. Haal hem alvast tevoorschijn en breng hem in goede conditie in een half uurtje of minder. Er zijn verschillende goede snoeischaren in de handel, voor de Felco 2 wat uitleg hoe u dat kunt doen.
Felco 2 snoeischaar - 06115-20160908

Kijk ook onder de titel Informatie op de pagina Verzorging rozen van de Nederlandse Rozenvereniging.

Hans Homburg
17 januari 2018

Previous Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst in Museum MORE op 13 januari 2018
Next Excursie NRV naar Engeland 11 t/m 15 juni 2018