31 maart 2021 115 bekeken

Rozenbladeren en Kersenbloesem

Met 20 graden Celcius de laatste drie dagen van maart is de toon gezet voor vele planten en vooral onze rozen zijn al druk bezig met de groei van jong blad in vele kleuren groen tot en met glanzende schakeringen rood of een combinatie daarvan. Oude goede bladeren gaan echt plaatsmaken voor jong blad en de nieuwe scheuten komen van onderen, langs de stengels en ook bovenin. De kracht van het voorjaar lijkt intenser na de winterse vorst. Al vroeg genieten van de tuin en wat aandacht voor de toekomstige zomer. De rozenstruiken Paasbest op orde brengen.

Hans Homburg

Gesnoeid, snoeien en voeding geven

Veel liefhebbers hebben de rozen goed bekeken en waar nodig zijn die gesnoeid in een mooie struikvorm met snelle bloei of laag bij de grond voor een nieuwe impuls en iets later bloei. Klimrozen en ‘ramlers’ zijn ‘herleid’ naar de breedte en zo min mogelijk gesnoeid. Misschien heeft u nog niets gedaan in uw tuin en krijgt u de behoefte iets te gaan doen, snoeien of rozen planten, dat kan prima in april en het planten ook makkelijk nog later.

Groei vanuit een ‘kale’ tak

Elk jaar weer een wonder, de groei en het ontvouwen van de geplooide bladeren uit de bladoksels. Soms is het oude blad nog aanwezig terwijl de jonge bladknop het oude blad langzaam maar zeker afstoot. Bij rozen bestaan de bladeren uit 3, 5 of 7 deelbladeren, soms zelfs 9 deelblaadjes aan een bladstengel. De bloemknop wringt zich er tussendoor. Het meeste jonge blad ontspruit vanuit de bladoksel, vaak ook het ‘oog’ genoemd, maar in sommige gevallen zie je bladknoppen uit het uiteinde van de tak groeien en dat is een mooie en nette groeiwijze. Zie de verschillen in de slider van de Rosa ‘Thérèse Bugnet’ met zo’n top-uitloper en de Rimpelroos – Rosa rugosa.
Deze laatste roos bloeit altijd als eerste zo rond 15 april, een prachtige roos,
zie het verslag op rozenvereniging.nl/bloei-wilde-rozen-in-april-2019
Wij zijn niet de enige die van de rozen genieten, vliegende insecten zijn liefhebbers van vooral het stuifmeel en kleine groene zespoters, ook wel bladluizen genoemd, prikken in de bladstelen of bladdelen en zuigen voedingsstoffen op hun buiken rond. In kleine aantallen niet verontrustend, maar het is raadzaam om de roos enigszins te beschermen, koud water is afdoende of tussen duim en wijsvinger verwijderen, zie de foto van drukte op Rosa ‘Stadt Rom’. Lieveheersbeestjes voeden zich graag met bladluizen en die zijn er dit jaar in flinke aantallen.

Voeding geven inclusief water

Om de afgelopen groeistart te ondersteunen is het raadzaam om uw rozen voor de komende 2 maanden wat voeding te geven om de planten vitaal te houden en de groei en bloei te optimaliseren. Geef zo min mogelijk voeding maar doe dat in het begin van april. Organische voedingsstoffen in korrels is een beproefd middel en via langzame ‘ontbinding’ van het granulaat krijgen de planten gedoseerde voeding voor circa 2 maanden.
Vergelijkbaar met ons eten én drinken is water ontvangen een belangrijk deel, bij voorkeur gewoon ‘hemelwater’ dat is het beste. Als het nodig is wat bijvoeding met opgevangen regenwater of opgevangen drinkwater.

Resultaat stekken in het najaar

Afgelopen najaar heb ik verschillende rozen gestekt tegen beter weten in omdat het niet de juiste tijd was, dat is in juni-juli. Gewoon geprobeerd en mede door de pittige wintervorst hebben deze ‘kasplantjes’ die beschut buiten hebben gestaan het toch nog voor 12% gehaald tot nu toe. Vooral blij met de takjes met jong blad, maar nu kijken hoe ze zich verder ontwikkelen. Het weegt echt op tegen de teleurstelling van 88% mislukking. Gesteund door dit ‘resultaat’ toch wéér gestekt van de gesnoeide struiken in maart die vitaal al met bladvorming waren begonnen. Met stek-gel de volle grond in en in potten geplant met een toegift voeding. Onze proeftuin is gedeeltelijk een doolhof van rozentakken en eens slaat zo’n tak aan met het gevoel van succes en bloei.

Rozenzaad uit Monaco

Een andere langdurige proef was rozen winnen uit zaad. In begin 2018 had ik via onze secretaris Kitty Karis een envelop met zaadjes van een vereniging uit Monaco ontvangen en via de koelkastperiode gezaaid in 3 potjes. De jonge plantjes groeiden best goed maar de voorspelde bloei in dat jaar bleef uit en de jaren daarna ook. Wat wel floreerde was veel echte meeldauw die wij voorzichtig biologisch bestreden. Na ‘intensive care’ vielen 2 plantjes uitgeput af. Na de afgelopen vorst kreeg het laatste struikje er zin in en vanuit de grond zijn nieuwe scheuten gekomen met prachtig blad en we hebben de struik verplant in een ruime pot en misschien gaan we het beleven, een ‘onbekende’ roos met mooie bloei. Onze ervaring is dat je niet te snel moet ‘opgeven’ met rozen, ze zijn echt sterk. Soms is een laatste redmiddel om de struik goed kort te knippen; het gaat meestal goed, soms heb je pech. Wanneer de roos uit Monaco gaat bloeien maak ik een apart verslag van deze roos. Hieronder de buitenkant van de envelop en binnenin zag deze er prachtig uit, met dank aan de Monaco Rose Society.

Bloeiende Kersen

Kersen of Prunussen zijn de bloeiende winnaars uit de rozenfamilie rosaseae. Bijgaand 2 foto’s van de Kerspruim – Prunus cerasifera die momenteel vol in bloei staan. Een inheemse soort, net zoals de Zoete kers – Prunus avium en de Sleedoorn – Prunus spinosa. Sinds 2018 heb ik twee Japanse sierkersen in de tuin en dat is een dankbare aanvulling. Een Prunus ‘Accolade’ die lichtrose bloemen heeft de hele maand maart voordat de bladeren verschijnen en een Prunus ‘Umineko’ die nu net is gaan bloeien met witte bloemen, gelijk met de groei van blad. Tijdens een excursie van de Nederlandse Dendrologische Vereniging beide boompjes ontvangen in april 2018 als 30 en 40 cm hoog en nu zijn ze 2,50 meter hoog met dank aan Combinatie Mauritz Boomkwekerijen in Opheusden.

Nieuwe leden

Een hartelijk welkom aan de mensen die in maart lid zijn geworden van de vereniging. Het nieuwe Rozenbulletin ligt bij de drukkerij en in de 2e helft van april ontvangt u ons kleurrijke blad over rozen.

Hierbij een uitnodiging aan lezers die nog geen lid zijn, u kunt zich via de pagina Lid worden aanmelden.

Excursies 2021

De excursiecommissie heeft helaas geplande bijeenkomsten regelmatig moeten bijstellen naar aanleiding van de maatregelen omtrent de coronapandemie, het overzicht van de actuele planning staat op de pagina Agenda activiteiten
De eerstvolgende excursies staan nu gepland op zaterdag 11 juli 2021 naar het Westbroekpark in Den Haag én 31 juli 2021 naar 2 tuinen in Zuid-Holland, ná de Rozenreis naar Brussel van 8 juni t/m 10 juni 2021. Verder wijs ik de lezers op het voorwoord op de site van voorzitter Dick Schenk.

Tekst en foto’s Hans Homburg

Vorige Rozenstillevens geschilderd door Kees Mirande

Rozen water geven tijdens zomerwarmte

Vanaf eind juni 2018 tot heden hebben we te maken met aanhoudende warmte en droogte in het land. Vandaag, dinsdag 7 augustus, de heetste dag met 32 graden Celsius in