Rozenbottels in Aalsmeer 17 augustus 2018

Rozenbottels in de Historische Tuin Aalsmeer

Buiten de twee kassen V en W met de kasrozen groeien 142 buitenrozen in de Historische Tuin Aalsmeer en daarvan is een deel een wilde roos uit het binnen- of buitenland, de originele soort of een hybride. Zes rozen op de foto gezet waarvan 3 in de bloei van de soort Rosa rugosa.

In de kas hangt het overzicht buitenrozen op drie A4-tjes met daarop de wilde rozen en de gecultiveerde rozen die buiten staan. Aangevuld met een wit volgnummer voor het aantal. Laatste versie 10-09-2018 – onderaan de typering ‘Botanische Rozen’ doorgestreept.
Klik op de afbeelding voor vergroting

Lijst buitenrozen Historische Tuin Aalsmeer wijziging 10-09-2018

In dit artikel gaat het over wilde rozen die in Nederland in de natuur voorkomen of als een natuurlijke- of gekweekte kruising door het leven gaan en nu vooral bottels tonen.

Rozenbottels in de Historische Tuin Aalsmeer

Wilde rozen bloeien bijna altijd één keer per jaar, tussen april en juli. Enkele soorten zijn van nature doorbloeiers die tot september kunnen bloeien. Vanaf juli worden de bottels gevormd die soms tot het volgend voorjaar aan de plant blijven en dan op de grond vallen.

Zes soorten of hybriden in het overzicht op de foto’s:

1. Rosa rugosa (met witte bloem) – Rimpelroos
  2. Rosa rugosa (met rode bloem) – Rimpelroos
  3. Rosa ‘Hollandica’ of Rosa ‘Scherpe Boskoop – Hollandse rimpelroos
  4. Rosa rubiginosaEgelantier
  5. Rosa multifloraVeelbloemige roos
  6. Rosa arvensis – Bosroos

Wilde rozen zijn gemiddeld makkelijk te herkennen of te determineren. Er zijn 26 rozensoorten die in Nederland in de natuur voorkomen, van oorsprong inheems en niet-inheemse planten. Aan de struikvorm, takken en stekels, bladvorm, bladstructuur, bladkleur, bloemen en bottels, kan je zien om welke wilde roos het gaat. In de praktijk is het nog best lastig om er achter te komen, omdat er ook natuurlijke hybriden voorkomen.

Drie soorten wilde rozen die het meest voorkomen in Nederland

1. Rosa spinosissimaDuinroos – Bloemen zijn wit, soms lichtroze en alleenstaand, een uniek kenmerk. Bloeit in mei en juni en soms van augustus tot oktober. De 5 kelkbladen staan na de bloei omhoog en vallen niet af. Deelbladeren zijn zeven-, negen- of soms elftallig, rondachtig of eivormig, donkergroen en klein. Takken zwartbruin met dicht bij elkaar staande dunne rechte stekels van verschillende hoogte. Bottels zijn bolvormig, soms iets afgeplat, licht glanzend paarszwart, soms aan de onderkant bezet met korte klieren of stekels met vijf verdroogde naar boven samengevouwen kelkbladeren, de paarszwarte steel is soms verdikt en beklierd of bestekeld.
  2. Rosa caninaHondsroos – Bloemen zachtroze aan de buitenkant tot wit naar binnen toe of wit. Bloeit in juni en juli. Deelbladeren 5-7 tallig, langwerpig eirond, groen blauwachtig weinig glanzend. Groene of roodachtige takken met gekromde stekels. Bottels ovaal flesvormig in de kleur oranjerood zonder klieren;
  3. Rosa rugosaRimpelroos – Bloemen zijn groot, tot circa 12 cm in diameter, paarsrood, roze of wit. Bloeit van april tot september. Deelbladeren zijn rimpelig met verdiept liggende nerven, zijn vijf- tot negentallig, licht- en donkergroen met glans. Takken zijn groen tot bruin of grijs en hebben veel ongelijke spitse dunne stekels. Bottels zijn groot tot 3,0 cm in diameter, glad en afhangend, iets afgeplat, oranjerood met een kroontje van opgerichte kelkbladen.

Bronnen: De wilde rozen (Rosa L.) van Nederland, Piet (P.A.) Bakker, Bert (N.C.M.) Maes & Hans (J.D.) Kruijer, Gorteria 35 – 2011. Liefhebbers van cultuurhistorisch groen raad ik aan te kijken op de website van Ecologisch Adviesbureau Maes – www.ecologischadviesbureaumaes.nl – Naar het overzicht: Info Inheemse bomen en struiken.
Een uitstekende website inclusief wilde rozen: Wilde planten van Nederland met het adres: wilde-planten.nl
Eigen waarnemingen (bijgewerkt op 23-08-2018).

Tekst en foto’s Hans Homburg

Naar het verslag over de kasrozen in de Historische Tuin Aalsmeer

Previous Historische Tuin Aalsmeer 17 augustus 2018
Next Duinroos