Rozengroei begin februari van start
5 februari 2017 3014 bekeken

Rozengroei begin februari van start

Naast de ‘werkende’ zonnewijzer in het rosarium van de Hortus botanicus Leiden is het al even genieten van de zonnestralen en activiteiten in deze mooie rozentuin. De plantengroei is nu echt begonnen. Hier worden de plantjes, die elders horen, momenteel gewied door de tuinman. Met een smal penwortelschopje en een handwieder werden de kruiden aangepakt, zoals de ijverig groeiende schijnaardbei (met die mooie gele bloemetjes), een opdringerige telg uit… de rozenfamilie.
Met enige durf kan je zo’n onderbegroeiing van schijnaardbij ook eens uitproberen in je eigen siertuin.
Tijdig wieden is handig bij het terugdringen van plantjes die je niet wilt hebben tussen de rozen, maar een beetje groen kan geen kwaad. Ook het onderhoud aan de klassieke bestrating hier, kleine gebakken klinkers, was al begonnen. Startende begroeiing tussen de voegen verwijderen en afstrooien en invegen met grof zand, brekerzand, en de bestrating ziet er weer als nieuw uit en blijft daardoor lang netjes.

3080-20170203 3079-20170203 3074-20170203 3073-20170203

Het is een jaarlijkse herhaling wat je al weet en elke keer weer mooi om te zien. Gelijktijdig zie je volhardende blaadjes van vorig jaar in sommige struiken, bottels aan takjes hangen en uitbottende knoppen. Rozen die hier al vele jaren staan hebben hoofdtakken met een dikte van 5 cm met ‘schors’ en zeker 3 meter hoog. Struiken met takken bijna zónder stekels, zéér veel stekels of echt heel grote stekels. Indrukwekkend als je een wat meer gecultiveerde rozentuin gewent bent.

Loop weer eens door je eigen tuin en volg de ontwikkelingen van de rozen en de grond, neem eens een kijkje in een groot rosarium in de buurt of in dit klassieke rosarium in de Hortus botanicus Leiden, die met veel zorg wordt onderhouden.

In de Foto galerij staan foto’s van de R. ‘Frühlingsduft’, R. x hibernica Sm., R. setipoda, R. multibracteata, R. ‘Verschuren’, R. ‘Jacques Cartier’, R. ‘Mrs. Oakley Fisher’, R. gallica L. var. officinalis Thory, R. multibracteata, R. xanthina Lindl., R. sericea Lindl. ‘Heather Muir’, R. moschata Herrm. – 21 januari en 3 februari 2017.

Bekijk het zelf in de ‘wintertuin’ Hortus botanicus Leiden / Rosarium – www.hortusleiden.nl

Hans Homburg – 5 februari 2017

Volgende Leer vakkundig rozen snoeien

Verslag najaarsbijeenkomst 26 sept 2020