21 april 2020 339 Views

Rozengroei en extra aandacht nu

De groeimaand april laat zelfs al bloeiende rozen zien en het aantal bloemknoppen stijgt met de dag bij het zonnige en soms frisse lenteweer waarvan ook bladluizen profiteren.

Extra aandacht

Het is een jaarlijks terugkerend aspect dat met het uitlopen van het blad en knoppen ook insecten willen meegenieten en de bladluizen zijn de meest bekenden, ook al verdwijnen die half juni bijna vanzelf, het is toch een extra aandachtspunt. Ook rupsen weten de rozen te vinden.

Wanneer het om beperkte aantallen gaat is er weinig aan de hand, maar meestal is de aanwas van bladluizen op takken en bladeren niet gering of soms schrikbarend. Dan is het verstandig om uw rozen enigszins te beschermen omdat zij dat zelf niet kunnen. Een vorm van tijdelijke intensieve zorg.

Bladluizen

Er zijn veel soorten bladluizen met kleuren tussen licht groen tot bijna zwart. Zij prikken in plantdelen en zuigen voedingsstoffen uit de plant, de suikers. Het is soms dringen op de bladstengels en jonge bladdelen en het is nogal schadelijk voor de gezonde ontwikkeling van de roos. Naast het onttrekken van sap kunnen er ook virussen in de plant worden overgebracht.

Een bijverschijnsel is het vocht dat de bladluizen afscheiden, de honingdauw. Hierdoor kunnen ook schimmels de plant aantasten.

Luizen verwijderen

Het meest eenvoudige recept om luizen te verwijderen is tweeledig, redelijk primitief en een beetje ‘hard’. Rits de luizen voorzichtig tussen duim en wijsvinger zoveel mogelijk van de takjes en bladdelen af en helaas u krijgt groene vingers. Spuit met een krachtige plantenspuit of drukspuit met koud water uw vingers schoon en ook de plantdelen waarop de luizen zaten of nog zitten. Controleer de luizenstand op de takken en onderkant van de bladeren en spuit de plant vervolgens goed schoon.

Het is een recept met herhaling, want de natuur geeft niet snel op en een deel van deze bladluizen heeft vleugeltjes. Met rustig doorzetten voorkom je de meeste schade aan uw rozenknoppen en de bladeren en soms kunt u beter een ernstig aangetast takje wegknippen.

Bladluizen worden ook gegeten door Pimpelmezen, Koolmezen en Merels. Vooral Lieveheersbeestjes en larven van het Lieveheersbeestje kunnen veel bladluizen aan. Daar kan je niet blind op vertrouwen en een regelmatige inspectie en extra zorg is wel lonend voor de eerste bloei van de bloemen en zicht op gezond blad. De Engelsen hebben een mooie naam voor een kwekerij en als je zo bezig bent in je tuin met rozen, lijkt dat je een medewerk(st)er bent van een echte ‘nursery’.

Foto’s

Hoewel enkele foto’s heel ernstig bezoek laten zien van veel bladluizen hangt dat ook af van de omstandigheden. Voor de vrolijkheid ook een foto van de bloeiende Rosa ‘Just Joey’, een Lieveheersbeestje en een larve en de uitlopende Heggenroos van vorige week.

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Rozen kopen via een webshop
Next 15e Int. Heritage Rose conferentie verplaatst naar 2023

Dag van de Roos Westbroekpark Den Haag 16 juli 2017