4 juni 2020 566 bekeken

Rozenmaand juni 2020

Gebeurtenissen afgelopen 2,5 maand stonden in het teken van de coronacrisis. Het was een spannende periode en enige verlichting is deze maand gelukkig ingezet. Extra genieten van de rozenmaand juni met soms verrassend vroege bloei.

Vanaf eind vorig jaar t/m maart was het vooral nat en de lente tot heden erg zonnig en droog. Gelukkig zijn rozen sterk, maar helaas is het voor jonge planten een moeilijke periode geweest. Al enkele jaren merkt u dat de rozen vroeger gaan bloeien, ook dit jaar met enkele uitzonderingen.

Elk jaar weer een mooie gebeurtenis na de knopvorming begin mei, de bloei vanaf eind mei en begin juni. De meeste rozen hebben met deze start in april wat voeding gekregen en afhankelijk van het soort voeding is het gebruikelijk bij langzaam werkende meststoffen om uw rozen voor de komende 3 maanden vanaf nu een kleine portie voeding te geven.

Impressie Rosarium Vondelpark

Ongeveer 30 van de 63 rozenperken staan al flink in bloei. Dit jaar een vroege bloeistart omdat we de wintersnoei dit jaar hebben overgeslagen vanwege de coronacrisis met het credo ‘blijf thuis, wanneer je niet naar buiten hoeft’, was het werken en snoeien in dit openbaar toegankelijk rosarium niet handig.
De wilde rozen waren als eerste gestart, de Rimpelroos, en het oude ras Rosa ‘Marie Pavié’ stond begin mei al uitbundig te bloeien. Op 27 mei j.l. een rondje gefotografeerd in deze rozentuin en bijgaand een selectie van 18 foto’s in de slider (klik op de foto voor een vergroting).

De ervaring is dat nieuwe aanplant, in november gedaan, een erg natte periode heeft ondergaan en twee van de vier nieuwe soorten zijn daardoor slecht aangeslagen; Rosa ‘Out of Rosenheim’ van Rosen Kordes en de Rosa Midnight Sun® van Spek Rozen, beide geplant in nieuwe grond. De andere 2 soorten, Rosa Royal Fairy® van Lakei Rozenkwekerijen uit Limburg en de Rosa Summer of Love® van Rosen Kordes hebben de lastige startperiode gelukkig wel doorstaan.

Sierteelt en verkoop rozen

Door de coronacrisis heeft ook de sierteelt een grote schade moeten incasseren en voor rozen dus ook voor de interne markt en op het gebied van import en export. Rozenkwekerijen in binnen- en buitenland moesten zich aanpassen. Zij moeten gaan voldoen aan de 1,5 m economie en inspelen op de veranderde omstandigheden en hoe kan deze stilstand van afzet worden omgebogen naar een haalbare bedrijfsvoering. Kwekerijen werden vooral afhankelijk van ‘webshops’ en aansprekende promotie. Zo kreeg onze vereniging een promotiefilm opgestuurd van Rosen Tantau.
Dit jaar stond het op het concept-programma om deze rozenkwekerij te bezoeken met de buitenlandreis 2020. Via deze link een kort zonnig uitstapje, een sfeerbeeld van 5 minuten in dit oude en moderne bedrijf in Duitsland, over nieuwe geurende theehybriden.

Binnenlandse excursies vanaf 6 juni 2020

Met de nieuwe richtlijnen in het hoofd gaat de eerste excursie op zaterdag 6 juni en 13 juni van start en de animo is groot, zie het vorige Nieuwbericht. Het gezamenlijke bezoek aan het Rosarium Westbroekpark in Den Haag op 11 juli is om veiligheidsoverweging geannuleerd, maar een individueel bezoek aan dit grootste Rosarium van Nederland is echt aan te raden in juni en de zomermaanden. Er is veel werk verricht door de medewerkers van de gemeente om deze rozentuin in optimale conditie te brengen en dat verdient een bezoek, ook al is het 60e Int. Rozenconcours daar helaas geannuleerd vanwege de coronacrisis.

Tuinen van leden

Dat er veel moois bloeit in tuinen van leden kunt u ook in uw eigen tuin zien. Van Kees Mirande kreeg ik een mooi voorbeeld van Rosa Peace & Love® van Cris Warner uit 2013. Twee foto’s eronder met enig overzicht in de breedte en hoogte!

Tuin in volle bloei bij Kees Mirande

Nieuwe leden

Fijn dat er zich afgelopen periode nieuwe leden hebben aangemeld, hartelijk welkom. Zeker een stimulans om actief met de doelstellingen van de vereniging bezig te zijn en elkaar daarin te stimuleren. Het komende Rozenbulletin is bijna klaar voor verzending aan de drukkerij en eind juli wordt het aan u verzonden.
Bent u nog geen lid, dan kunt u zich heel eenvoudig aanmelden via de pagina Aanmelden nieuw lid en u ontvangt 4x per jaar ons Rozenbulletin en kunt u deelnemen aan onze verschillende activiteiten.

Kleine tuin of balkon?

In 2018 een Nieuwsbericht gemaakt over de rozen van de Franse rozenkwekerij Meilland. Met 4 posters met rozen in pot.
Bekijk de Franse rozen van Meilland in het Nieuwsbericht of bezoek de site van Meilland Nederland

In voorgaande Rozenbulletins bladeren?

Via de pagina Archief Rozenbulletins kunt u in vele Rozenbulletins bladeren, artikelen opzoeken, zelfs vanaf 1972.

Tekst Hans Homburg

Vorige Excursies 6 en 13 juni 2020 naar Brummen en Zutphen
Volgende Excursie Lottum zaterdag 11 juli 2020

Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst 10-01-2020