27 april 2019 962 bekeken

Rozenparkbank Nederlandse Rozenvereniging

Rozenparkbank in het Rosarium Vondelpark Amsterdam van de Nederlandse Rozenvereniging

In de lijn van doelstellingen van de Nederlandse Rozenvereniging (NRV) stimuleert de vereniging initiatieven om de roos onder de aandacht te brengen van plantenliefhebbers en ondersteunt initiatieven voor bijvoorbeeld het verbeteren van rosaria.

Bij de renovatie van het Rosarium Boskoop (1997) rozenvereniging.nl/boskoop/ werd een bank geschonken door de vereniging met naamplaatje, in het Belmonte Arboretum te Wageningen rozenvereniging.nl/gallery/belmonte-arboretum-5-maart-2017/ werd een bijdrage geleverd aan alle roosnaamplaatjes en de informatieborden.

NRV schenkt Rozenparkbank aan het Rosarium Vondelpark

Dit jaar werd een Rozenparkbank geschonken aan het Rosarium Vondelpark te Amsterdam. Aan dit geschenk is ook een bronzen naamplaat verbonden met de naam van de vereniging en de vermelding van het adres van de website. De rozenparkbank is op 15 april 2019 in gebruik genomen op de dag dat de éérste roos bloeide in het Rosarium, een rimpelroos | Rosa rugosa.

Namens de Stichting Hart voor het Vondelpark, die zorgt voor verbeteringen in het Vondelpark via donaties van particulieren, is een team van vrijwilligers bijna dagelijks bezig in deze openbare rozentuin om deze te onderhouden en te verbeteren. Ook geven we informatie aan bezoekers over ons vrijwilligerswerk en de rozen. Dit doen we nu voor het 6e jaar in samenwerking met de gemeente Amsterdam.

Rosarium Vondelpark

In het Vondelpark ligt vanaf 1936 een rozentuin. Momenteel groeien er circa 9.500 rozenstruiken. 60 rassen of cultivars uit alle delen van de wereld, een wisselend sortiment van oude en recente rassen. Ook staan er aangeplante wilde rozen in de buitenrand van de tuin.

Wanneer het sortiment wordt aangepast, kiezen wij een cultivar op basis van type, kleur en geur, passend bij het Rosarium als geheel. Ook Nederlandse rozenkwekers- en veredelaars die een waardevolle bijdrage hebben geleverd op nationaal- en internationaal gebied, in het verleden en het heden, zijn hier vertegenwoordigd, zoals rozen van Jan Leenders, Interplant, Verschuren, Boot & Co en Marco Braun. Hieronder de plattegrond van het Rosarium Vondelpark Amsterdam met de roosnaamlijst van 2019.
De Rozenparkbank van de NRV heeft op de kaart het nummer 14 bij perk 52 met de goed geurende Rosa ‘Marie Pavié’.

Tekst en foto’s Hans Homburg

Coördinators vrijwilligerswerk Rosarium Vondelpark
Gon en Hans Homburg

hartvoorhetvondelpark@gmail.com