Schone Van Boskoop – 21 september 2019

Bij deze titel kunt u uw fantasie even de ruimte geven in relatie tot Boskoop en wat daar zoal op de wereld is en wordt gezet.

Op zaterdag 21 september 2019 liep ik mee tijdens een studiedag van de Nederlandse Dendrologische Vereniging (houtige gewassen) in de sortimentstuin met de naam Harry van de Laar in Boskoop. Een goed onderhouden en verrassend mooie tuin met exposities van toonaangevende kwekerijen op het gebied van bomen en vasteplanten, ook rozen. Dagelijks vrij toegankelijk met parkeergelegenheid, adres Rijneveld 153 A, 2771 XV Boskoop, sortimentstuin.nl

Bij de sortimentstuin hoort een prima theeschenkerij en streekwinkel ‘Proef de Tuin’, open van woensdag t/m zondag.

In Boskoop zelf had ik om 08:50 uur in 5 minuten het Rosarium nog net even kunnen bezoeken voordat de buurtbus 728 vertrok naar de sortimentstuin en in deze tuin viel me direct de kleine replica op van de koepel die in het Rosarium Boskoop staat.

Schone Van Boskoop

Naast deze replica koepel staat een echte kleine appelboom, deze boom hoort bij de rozenfamilie, eigenlijk de trots van Boskoop vanaf 1863 in omloop gebracht en zij draagt de naam ‘Schone Van Boskoop’ oftewel Malus domestica ‘Schone Van Boskoop’. De periode is aangebroken van een ‘vroege’ oost van vallende appels in het gras. De gangbare naam van deze appel is Goudreinet, maar zo heet het rode ras ook. Het uiterlijk van deze ‘Schone Van Boskoop’ is best dofgroen en de smaak is ongekend en ongeevenaard verrukkelijk. Deze appel kwam een beetje in het verdomhoekje vanwege haar uiterlijk. Men kweekte een netter uiterlijk appel en dat werd de ‘Rode Boskoop’ die wel goed verkocht en verkoopt, bijna puur op uitterlijk dus.

De ‘Schone Van Boskoop’ werd meer een exportproduct. Dit ras (boom) is nog steeds te koop in Boskoop en schijnt nog best populair te zijn in binnen- en buitenland.

Rosarium Boskoop

Terug bij station Boskoop heb ik het Rosarium nog even rustig bekeken. De oude koepel is aan onderhoud toe en staat in de steiger. Ik hoorde dat de gemeente nadenkt over een algehele opknapbeurd van het rosarium komend jaar. Hopelijk komt de jaren geleden ‘verwijderde’ zonnewijzer ook weer terug, de pilaar staat er nog steeds. De rozen hebben in de randen nogal concurrentie van klimop en vooral de twee toegangspoorten met rozenbogen zitten vol met klimop, vrijwel geen roos te zien, terwijl dit de uitnodiging van het Rosarium zou moeten zijn om naar binnen te lopen.

Koepel in restauratie
Dak van de koepel
Voet van de koepel

Binnenin het Rosarium is de bloei nog prima aanwezig op zaterdag 21 september 2019 en het ‘schone’ van de rozen straalt je tegemoet. De rozen die ik in het overzicht heb geplaatst zijn de ‘Roland Garos’, ‘La Belle Rouge’, ‘Pink Emely’, Kings Macc’, ‘Grande Amore’ en de ‘Pullman Orient Express’.
U kunt op de foto’s klikken in de ‘slider’ voor een vergroting.

Bijgaand ziet u één (titel) foto uit de sortimentstuin Harry van de Laar en daar is een stukje ingericht door het Boomkwekerijmuseum van Boskoop met een sortiment rozen, een oude kruiwagen, de koepel én de kleine appelboom ‘Schone Van Boskoop’.

Plattegrond Rosarium met rozennaamlijst

Het grote sortiment rozen is op het eerste gezicht iets aangepast met 2 nieuwe rassen: ‘Roland Garos’ van Boot & Dart (Nederland) en ‘La Belle Rouge’ van Martin Vissers (België), beide in het overzicht foto’s.
Bijgaand een aangepaste Plattegrond Rosarium Boskoop 21-09-2019

Beleef 500 jaar boomkwekerijgeschiedenis van vruchtboom tot sierteelt, Reijerskoop 54, Boskoop. Website Boomkwekerijmuseum

Tekst en foto’s Hans Homburg

Previous Groeten uit... Amsterdam 3 september 2019