15 juli 2019 318 Views

Verslag 59e Internationaal Rozenconcours Den Haag 13 juli 2019

De toegang naar het Rosarium Westbroekpark was met een grote rozenboog versierd op deze Dag van de Roos.

Deze Dag van de Roos werd voor het eerst samen met het 59e Intenationaal Rozenconcours gehouden, een praktische combinatie met een sfeervolle rozenconcours-tent op het terrein van het restaurant en vele kramen in het Paviljoenhof.

De rozenkeuring was begin van de middag achter de rug en de uitslagen van keuringen werd bekendgemaakt vanaf kwart over vier. De certificaten en medailles werden overhandigd door Mandy van Veen, stadsdeeldirecteur van Scheveningen gemeente Den Haag, bijgestaan door Rob Jansen van de Dienst Groenbeheer, Groenbedrijf Den Haag. Het presenteren van de verschillende onderdelen werd dit jaar wederom verzorgd door Gregor Bak.

Internationale Jury

De Internationale Jury was vertegenwoordigd door Marga Verwer, namens de World Federation of Rose Societies (WFRS) en Monique Nuijten was voorzitter van de Geurcommissie die op twee dagen hadden gekeurd, 8 en 13 juli 2019.

Mariette Edelman

Mariette Edelman die vele jaren verbonden was bij de organisatie van dit Internationale Rozenconcours Den Haag, liep trots rond en genoot van de contacten met bekenden en veredelaars die hier al vele jaren komen. Nu heeft zij geen bemoeienis meer met de keuringen zelf, gewoon lekker tussen de rozen en mensen wandelen en de spanning van de uitslagen proeven met een glas wijn erbij.

Mariette was zeer lang actief in het Rosarium Westbroekpark bij dit Internationale Rozenconcours. Ook als eindredacteur van het Rozenbulletin heeft zij een lange staat van dienst en heeft op 9 maart 2019 een Zilveren Roos(je) ontvangen van het bestuur, vergelijkbaar met de Gouden Roos van Den Haag, maar dan van de Nederlandse Rozenvereniging. Mariette woont zo’n beetje om de hoek van het Westbroekpark en wandelt regelmatig in deze grootste rozentuin van Nederland, omringd in een parkomgeving met vaste planten en een rijk sortiment bomen.

Informatie over de Dag van de Roos

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Verkiezing Publieksprijs en gezellig entertainment

In korte tijd stemden we nog via een programma op de smartphone voor de 5 favoriete rozen als Publieksprijs, dat kon tot drie uur en was al opengesteld op 22 juni j.l. Veel activiteiten werden aangeboden zoals rozen schilderen, bloemschikken, live muziek en kinderactiviteiten inclusief een High Tea Catering. Verder waren er 2 gastvrouwen aanwezig die het Rozenconcours opfleurden. Maaike en Nina waren opvallend aanwezig en de organisatie van deze gastvrijheid lag bij Orli Entertainment die ook de luxe-tent hadden vormgegeven in het teken van de roos.

Maaike Tjalsma en Nina van den Dool

De uitslagen van de 59e Internationale Rozenkeuring

Er waren 4 uitslagen, te beginnen met die van de rozen op de proefvelden. Op voordracht van de Internationale Jury werden de volgende certificaten toegekend en medailles uitgereikt in de laatste afdeling (C). Daarna de uitreiking van de Geurprijs, de Publieksprijs en tenslotte de hoofdprijs, de Gouden Roos van Den Haag 2019.

Categorie trosrozen

1. Goud ‘Persiun Sun’ van Martin Vissers uit België
  2. Zilver ‘Sweet Honey’ van Kordes uit Duitsland
  3. Brons ‘Prague’ van Poulsen uit Denemarken

Categorie grootbloemige rozen

1. Goud ‘Madame Anisette’ van Kordes uit Duitsland
  2. Brons ‘Limona’ van Kordes uit Duitsland

Categorie patiorozen

1. Goud ‘Salsa’ van Tantau uit Duitsland
  2. Brons ‘Sira’ van Tantau uit Duitsland

Categorie klimrozen of leirozen

1. Goud ‘Perfume Dreams’ van Martin Vissers uit België
  2. Zilver ‘Scent from Heaven’ van Chris Warner uit Engeland

De Geurprijs werd gewonnen door de roos ‘Scent from Heaven’ van Chris Warner uit Engeland

De Publieksprijs werd gewonnen door de roos ‘Perfume Dreams’ van Martin Vissers uit België

De Gouden Roos van Den Haag 2019 werd gewonnen door de roos ‘Perfume Dreams’ van Martin Vissers uit België

Zie het artikel over de uitreiking Gouden Roos van Den Haag 2019

Inventarislijst Rosarium Westbroekpark 2019

Alle aanwezige rozen zijn opgenomen in een boekje.
Hier ook in te zien als PDF via (link) Inventarislijst 2019 Rosarium Westbroekpark
Volg uw favoriete rozen in het Westbroekpark en/0f ontdek nieuwe rozen die uw tuin kunnen gaan sieren. In dit boekje vindt u de adressen van de rozenleveranciers.

Aantal landen-inzendingen rozen 2018 en 2019

Bijgaand het vergelijk van het aantal landen-inzendingen voor 2019 uit Nederland en het buitenland ten opzichte van 2018, Rosarium Westbroekpark Den Haag.

Alle Gouden Rozen van Den Haag van 1961 t/m 2019

In bijgaande pdf (link) Gouden Rozen van Den Haag 1961-2019 vindt u alle informatie over het Gouden jaar, kleur, type roos, kweker, land en jaar introductie. Twaalf Gouden Rozen bloeien nog in het Rosarium en die zijn met het vaknummer te herkennen. De top drie van de landen zijn: 1. Duitsland, 2. Engeland en 3. Nederland, met de winnende kwekers erbij. Weergegeven in onderstaand diagram.

In dit artikel zijn 33 foto’s geplaatst van bijna alle winnende rozen en enkele die dat in de toekomst gaan proberen vanuit het proefveld of bijvoorbeeld vanuit de Voorhof vak 108.
Dank aan alle medewerkers van Groenbedrijf Den Haag, de vrijwilligers die hier werken en aan de organisatoren.

Rosa 'Discus Amorina'

Zie ook de verslagen van deze dag op Gouden Roos van Den Haag 2019 en Dag van de Roos, follow your dreams

Met de 2 pijlen in de ‘foto-slider’ kunt u de foto’s stilzetten en er op klikken voor een vergroting.

Tekst en foto’s Gon en Hans Homburg

Previous Verslag uitreiking Gouden Roos van Den Haag 13 juli 2019
Next Verslag Dag van de Roos - follow your dreams

Herfstdag Slot Zuylen 7 oktober 2018