14 juli 2020 361 bekeken

Verslag excursie Lottum 11 juli 2020

Vanaf 10 uur was de ontvangst in Tuin Verheggen in Lottum met koffie en met de bekendste specialiteit van Limburg. Te gast bij de familie Verheggen in een prachtige zonnige tuin en om 12 uur hier een uitgebreide lunch. Vervolgens naar De Rozenhof Lottum, het informatiecentrum voor en over rozen en tot slot een bezoek aan het Tuincentrum Lottum.

Na een week regenachtig weer de vreugde met een zonnige dag.
De volgorde van de drie locaties was perfect.

Tuin Verheggen

Wat een mooie Tuin Verheggen. Na de uitleg van mevrouw Verheggen een wandeling door deze tuin. Combinaties van vele soorten planten mét rozen erbij. Mooie grindpaadjes en sierelementen. Een gegroeide tuininrichting rondom bomen zoals de Treurberk, Hazelaar, Hemelboom, Zomereik, een Haagbeuk als vormboom, Lijsterbes met véél bessen, sierappels en sierperen, bruidssluier en ramblers aan pergola’s. De kleurrijke Dahlia’s waren de favorieten van de familie. Een tuin om van te houden. Met de klassieker Rosa ‘The Fairy’ die mooi compact groeide en bloeide, echt een polyantha met fijn groen blad.
Een mooie selectie Dahlia’s was te koop en enkele mooie exclusieve soorten klimrozen, herinneringen uit Engeland en Frankrijk.
Een aangename combinatie van rondkijken en een beetje planten kopen en voor de liefhebbers een mooie selectie keurige plantensteunen.
Om 12 uur een heerlijke lunch. Als dank kreeg de familie een geurende klimroos Mme Alfred Carrière, een wonderlijke roos die in 1879 werd geïntroduceerd volgens de Engelse site van David Austin.

De Rozenhof Lottum

In drie groepjes van 10 personen werden we rondgeleid door De Rozenhof. Hier groeien vooral rozen die het keurmerk ‘Excellence Roses’ en ‘ADR’ hebben gekregen. Tot slot kregen we nog een goede uitleg en demonstratie van het rozen occuleren, het ‘inplanteren’ van een geprepareerd ‘oog’ in de hoofdtak van de onderstam. Zo worden veel rozensoorten vermeerderd.
Hennie Droste had vooraf snel een bijzondere roos geselecteerd, een onderstam werd geregeld en Hennie was na de demonstratie een roos rijker, alhoewel, dat duurt nog wel even.
Hennie Droste schonk als organisator van de excursie een zwaargewicht van een krentewegge uit het oosten van het land vanuit de rozenvereniging.

Tuincentrum Lottum

In het Tuincentrum Lottum kregen we uitleg hoe het bedrijf was opgebouwd tot hoe het nu werkte en de deelnemers konden zien wat er allemaal beschikbaar was, tot wel 1.100 rassen, beschikbaar met kale wortel of in pot. Dat maakte de keus niet makkelijk. Er zijn best wel wat rozen gekocht door de deelnemers. Op zoek naar een stevige klimroos kochten wij de klassieker Rosa ‘New Dawn’ en de nieuweling van Harkness, de geurende witte Rosa ‘Starlight Symphony’, de ‘Rose of the Year 2019’ in het Verenigd Koninkrijk. Ook hier eenzelfde krentewegge als dank voor de ontvangst. We sloten hier omstreeks 16:15 uur de excursie af.

Het was een inspirerende excursie, uitstekend georganiseerd en waarschijnlijk zijn de deelnemers/kopers best aan de slag gegaan in eigen tuin al dan niet met nieuwe rozen.
Wij (Gon en Hans) in ieder geval wel, wat een feest van verwachtingen!

De foto’s kunnen worden vergroot. Klik op de pijltjes linksboven in de ‘slider’ en klik op de foto.

Sites bezochte locaties

Tuin Verheggen in Lottum – www.tuinverheggen.nl
De Rozenhof Lottum – www.derozenhoflottum.nl
Tuincentrum Lottum – www.rozenlottum.nl

Andere toonaangevende rozen-locaties in Lottum

Tijdens onze terugreis naar Amsterdam kwamen we langs 2 interessante locaties die het vermelden waard zijn als inspiratieplek en aankoop van rozen in het rozendorp Lottum.
Rosarium Lottum – rosariumlottum.com

Tuincentrum “de Panneschop” naast de kwekerij www.seurenroses.nl – sinds 1838 met interessante informatie tot en met nu de 6e generatie familiebedrijf, de kwekerij.

Verslag en foto’s Hans Homburg

Vorige Ecologisch Rosarium Amstelpark Amsterdam 2 juli 2020
Volgende World Rose News juni 2020

Leer vakkundig rozen snoeien