Verslag Najaarsbijeenkomst Boskoop 22-09-2018

Om 10:30 uur werden we heel toepasselijk in de Rosariumzaal van het gebouw Flora in Boskoop ontvangen. Het gebouw is opgezet als tentoonstellingsgebouw van de bomen- en rozenkwekerijen in de omgeving. Het ligt meteen aan het Rosarium van Boskoop. We werden er op koffie en een heerlijk gebakje onthaald.

Na het welkomstwoord van onze voorzitter Dick Schenk gingen we op pad naar Jan Spek Rozen.

Rondleiding bij Jan Spek Rozen

Hier werden we rondgeleid door Rien Vurens en Alex Spek. Sinds enige jaren heeft het bedrijf zich toegelegd op de veredeling van snij-en tuinrozen. Zeker bij de veredeling van snijrozen gaat het niet alleen om de kleur en geur van de bloem of de gezondheid van de plant, maar ook om de opbrengst van de plant en hoe de bloem zich houdt onderweg van de kwekerij via de verkoper naar de klant in de vaas in de kamer. Omdat het enige jaren na het kruisen en zaaien duurt voor een roos op de markt komt, is het moeilijk om te bedenken wat dan de mode zal zijn wat kleur betreft. De opbrengst van een plant is belangrijk voor de kweker, die grote bedragen in de planten moet investeren en daar dan natuurlijk zoveel mogelijk voor terug wil krijgen om opnieuw in planten te kunnen investeren en ook nog iets te verdienen. Daarom is ook de houdbaarheid onderweg belangrijk, want een verfomfaaide roos wordt niet meer verkocht. Ook van rozen, die maar kort op de vaas staan, loopt de verkoop terug. Wat betreft de tuinrozen zijn de gezondheid, kleur en geur het belangrijkst. Ook hier is de mode in kleur en geur moeilijk te voorspellen, maar dat de gezondheid van de roos belangrijk blijft, is zeker. Het was een interessante rondleiding en we hebben er veel van geleerd.

Najaarsbijeenkomst Boskoop Nederlandse Rozenvereniging - 22-09-2018

Onze hartelijke dank hiervoor aan Rien en Alex, zeker ook voor de mooie Rosa ‘Sweet Romanza’ die iedereen mee naar huis kreeg.

Na de rondleiding weer terug naar gebouw Flora voor de lunch. Deze was heerlijk en uitstekend verzorgd.

Bij het 100-jarig bestaan van Jan Spek Rozen

Uit het boekje JAN SPEK ROZEN Een eeuw in dienst van boom en roos 1890-1990 een pagina omtrent de communicatie, catalogi en kranten. In 1990 kwam een prachtige roos op de markt, een gezamenlijk product en verbondenheid van Spek en Vurens, de Rosa ‘Lovely Fairy® (spevu). Deze groeit en bloeit gewoon door in het Rosarium van Boskoop! Hierbij de oude brochure op formaat A5.
Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.

Brochure Rosa 'Lovely Fairy' 1990 Brochure Rosa 'Lovely Fairy' 1990 Uit het boekje Een eeuw in dienst van bomen en roos

Rondwandeling Rosarium Boskoop

Helaas was het begonnen te regenen en het hield niet op. Daardoor viel voor een aantal mensen de rondwandeling door het rosarium letterlijk in het water. De rozentuin stond nog goed in bloei en waren veel mooie rozen in te bewonderen. Wij hadden het geluk, dat we ’s morgens iets vroeger waren en konden zo nog met droog weer met zo nu en dan een zonnetje rondwandelen. Het Rosarium stamt uit 1933 en is sindsdien wat betreft ontwerp vrijwel niet veranderd. Omdat er bij vrijwel alle rozen een bordje met de naam staat, is het een ideale plek om rozen te bekijken en te bedenken, welke je het liefst in je tuin zou willen hebben. Prachtige bomen in de rand van het rosarium én in de rozentuin zelfs een monumentale boomhazelaar die hoort bij de grootste van haar soort in Nederland.

Opmerkelijke rozen

In het foto-overzicht hierboven de Rosa ‘Cornelis Vreeswijk’. Wie was Cornelis? Mariette Edelman heeft daar een artikel over geschreven in het Rozenbulletin 177 van oktober 2016 op pagina 22. Dit Rozenbulletin staat in het Archief Rozenbulletins. Klik op de link Rozenbulletin 177 om dit nieuws te lezen, dank Mariette.
Een andere bijzondere roos in het foto-overzicht is, vooral wanneer je een liefhebber van wilde rozen bent of van haar cultivars, de Rosa ‘Red Dagmar’ (SPEruge). Een goed geurende doorbloeier. Gewonnen op een kwartiertje lopen van dit Rosarium Boskoop, jawel, bij Jan Spek Rozen, door Hette Spek in 1997.
Bezoek dit mooie Rosarium bij beter weer, er is veel te ontdekken.

Verslag Gon Homburg
Foto’s Hans Homburg

Plattegrond Rosarium Boskoop

Voor een bezoek bij droog weer aan dit mooie Rosarium kunt u de Plattegrond Rosarium Boskoop downloaden.

Previous Reeds verschenen Rozenbulletins lezen
Next Herfstdag Slot Zuylen 7 oktober 2018

Nazomerbijeenkomst zaterdag 5 september 2015

Zaterdag 5 september 2015 Nazomerbijeenkomst met een bezoek aan het kasteel en de tuinen van Landgoed Middachten in De Steeg Het bestuur heeft het genoegen u uit te nodigen voor